Velikonoční festival Praha: Dvořákova Stabat Mater

Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK pořádá v těchto dnech Velikonoční festival Praha. Do festivalu byly zařazeny mimo jiné i abonentní koncerty 31. 3. a 1. 4. (ten ještě máte možnost slyšet). Na programu stálo jediné dílo: Dvořákova Stabat Mater.

Protože jsem na koncert přišel dříve, začetl jsem se do festivalového programu a zhodnotím jej ihned na začátku – jde o pěknou brožurku s programem všech koncertů a profily umělců, text k recenzovanému koncertu (autorka Jarmily Gabrielová) obsahuje alespoň pro mne mnohé nové a zajímavé informace týkající se geneze Dvořákovy skladby. Oceňuji i vložený lístek s překladem sekvence Stabat Mater, protože již není všeobecně známá. Méně invenční byli autoři úvodních zdravic, zejména u pana primátora jsem měl strach, zda při psaní textu ještě netrpěl kyslíkovým deficitem z výšek, případně bych mu doporučil zaměstnat schopnější psavce. Všichni pak zdůrazňují význam Velikonoc jako svátků jara (tak je ostatně asi také většina české společnosti chápe), křesťanský rozměr je jen jaksi zmíněn. Větší část festivalu se však z duchovních skladeb skládá a můžeme se těšit na několik zajímavých počinů – např. 7. 4. provede Ensemble Inégal Rossiniho Petite messe solenelle, další dva dny přednese Dagmar Pecková Zemlinského Šest písní. FOK bude dirigovat Jiří Bělohlávek a zazní i Foersterova Symfonie č. 4 c moll „Veliká noc“.Ke koncertu: největší pochvalu za svůj výkon zaslouží Český filharmonický sbor Brno (sbormistr Petr Fiala), především za práci s dynamikou (např. jemný ženský sbor bylo potěšením poslouchat). Petr Altrichter, jenž omezil své rozevláté gesto a živelný projev, se soustředil jak na tragičnost skladby, tak na optimistické momenty skladby, v závěru se mu proto podařilo vystihnout moment očištění. Orchestr podal soustředěný výkon. Z kvartetu sólistů má ve skladbě nejvíce místa tenor a soprán. Michal Lehotský byl příliš operní, chvílemi – zejména zpočátku – jsem měl dojem, že poslouchám italskou operu, též jeho výslovnost se vyznačovala jistou ledabylostí. V závěru (osmá část) se však pěkně pojil se sopránem Marie Fajtové. Bohužel i její hlas se mi tento večer nezdál příliš jistý, místy se poněkud příliš chvěl. Mezzosoprán Jany Wallingerové je měkký, sametový a ve větší ploše deváté (Inflammatus) části zpěvačka přidala i procítěnost. Basista Peter Mikuláš podal dobrý výkon, jak jsme u něj ostatně zvyklí.

Reklama

Smetanova síň byla pravděpodobně vyprodána, což není v poslední době zvykem. Publikum v druhé polovině sálu (se značným podílem cizinců) pak účinkující odměnilo ovacemi ve stoje.

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK
Petr Altrichter – dirigent
Marie Fajtová – soprán
Jana Wallingerová – mezzosoprán
Michal Lehotský – tenor
Peter Mikuláš – bas
Velikonoční festival Praha

31 . března a 1. dubna 2010 Smetanova síň Obecního domu

program:
Antonín Dvořák – Stabat Mater, op. 58

www.fok.cz

Reklama

Mohlo by vás zajímat


6
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
6 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pavel Šimáček

Musím přidat ještě poznámku: Na posledním koncertu festivalu je na programu malý hudební skvost, byla by škoda aby zapadl: Hudební žert (Ein musikalischer Spass), KV 522, Wolfganga Amadea Mozarta. Obsáhlý text Petra Budína v programu objasní, "jak skladbu vnímat", já si ji po dlouhé době poslechl alespoň z CD a opět jsem se od srdce zasmál.

Anonymous

Stabat Mater A.Dvořáka mám moc rád, bylo mně líto, že jsem se nedostal. Tak aspoň díky za toto zprostředkování.

Anonymous

Proboha,jak můžete o Mikulášovi říci"dobrý výkon"!To byl mimořádný výkon světové úrovně,jeho fráze,piana a naprosté odevzdání i porozumění textu,vřelost i virtuozita -zrovna tak Marie Fajtová – dokonalost sama – jestli se nemá chvět hlas na úpatí Golgoty,tak kde jinde -vezměte zářivé "et tremebat", dokonale dechově zvládnuté "Pro peccatis" i v duetu s tenorem sáhodlouhé "plagas" v naprostém klidu a kráse,nevím co chcete více.Jediný kaz na provedení byla snad tenorová árie totálně bez legáta(nechtěl-li to ovšem dirigent),a vadné sykavky jinak technicky suverenního Lehotského,který ovšem asi nikdy neslyšel Talichovu nahrávku s Blachutem.Jinak,nezlobte se,je názor. Šimáčka velmi diletantský……Hezké jaro!

Anonymous

Marie Fajtová a dokonalost sama? To jste mě tedy pobavil! Už je tímto názorem jste tu svoji nediletantskost velmi zpochybnil, pane neznámý. Stačí se podívat třeba jen na kritiky jejího nedávného vystoupení vedle pana Breslika. Věra

Anonymous

Že se Vám chce pane Šimáčku reagovat na takové výlevy někoho, kdo se neumí ani podepsat, ani napsat pan Šimáček. Připomíná mi to některé učitelky ze ZŠ, které nás také zásadně oslovovali příjmením.
Wezr-Pepa

Anonymous

@Anonymni Proboha…

Je po velikonocich a pomoc zhora potrebuje asi tento anonymni.

Lidi, kdyz se nedokazete podepsat a jedina vase contribution je utok na autora, tak to je chabe v zakladu. Zkuste sami neco napsat a pak se uvidi!

Pocasi je hezke, treba vas to bude inspirovat.

Cheers!

VT