Velké úspěchy Tria Bohémo a Tria Incendio na Haydnově soutěži ve Vídni
Soutěž Josepha Haydna se konala ve Vídni již poosmé. Organizuje ji mdw – Universität der Musik und dartstellende Kunst Wien, jejíž pedagogové patří v současnosti k těm nejvyhledávanějším mezi mladými komorními soubory. Soutěž má dvě kategorie – klavírní trio a smyčcové kvarteto. Středobodem čtyř náročných kol je zejména hudba Josepha Haydna, který oběma formacím věnoval mnoho výtečných kompozic, a také hudba 20. a 21. století. Porotě předsedal klavírista Avedis Koyoumdjian, dalšími porotci byli Natalia Prishepenko (ex Artemis Quartett), Jean Marc Philipp Varjabedian (Trio Wanderer), Isabel Charisius (Alban Berg Quartett) a Minna Pensola (Meta4 Quartet).
Kvůli covidu šlo o první ročník od roku 2017, kdy se zde do semifinále probojovalo Lobkowicz Trio. Poté byla soutěž několikrát odložena. I letošní ročník byl vyhlašován ještě v době covidových restrikcí. Organizátoři se tak rozhodli udělat první dvě kola formou videonahrávek. V prvním kole museli kandidáti poslat nahrávky díla Josepha Haydna, Franze Schuberta a skladbu dle vlastního výběru. Ve druhém kole, do něhož postoupilo deset souborů, musely postupující ansámbly zahrát jiné dílo Josepha Haydna, povinnou současnou skladbu a jeden opus z období romantismu. Zde si obě česká tria vybrala díla Antonína Dvořáka – Trio Bohémo konkrétně Trio č. 4 „Dumky“ a Trio Incendio Trio č. 2 g moll. V semifinále mezi šesti soubory pak vedle dalšího Haydnova tria následovala hudba Beethovenova. Haydn nechyběl ani ve tří-souborovém finále společně s trii Mozarta a skladbou druhé poloviny 20. století.
„Za úspěch v Haydnově soutěži jsme moc rádi. Josepha Haydna bereme jako takového otce zakladatele klavírního tria, od jehož děl se odvíjí vše, co následovalo. Jeho skladby jsou plné života, a pokud je člověk dobře obeznámen s Haydnovým hudebním jazykem, je opravdu radost je hrát. Celá soutěž je opravdovou výzvou jak samotným rozsahem a náročností repertoáru, tak jeho rozmanitostí. Například povinná skladba vyžadovala hodně času na seznámení se s hudebním jazykem autorky i technikami hry, které pro nás byly nové, jako bylo použití magnetů na strunách klavíru, nebo zpívání během hraní,“ říká Vilém Petras, violoncellista Tria Incendio.
Finanční ceny do soutěže věnovala například společnost Bösendorfer, na jejíž koncertní křídlo se hrálo, nebo výrobce strun Thomastik Infeld. Na oceněné čekají výhledově také pozvání na festivaly v Rakousku.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]