Violeta Urmana: Snažím se o harmonii a klid v duši

  1. 1
  2. 2

Violeta Urmana bude už zanedlouho, bez jakéhokoli přehánění, nejvýznamnějším hostem pražského Národního divadla za poslední léta. Její jméno se pravidelně objevuje na cedulích všech předních operních scén po celém světě – od milánské La Scaly přes pařížskou Národní operu, vídeňskou Státní operu, bayreutský Festspielhaus, londýnskou Covent Garden až po newyorskou Metropolitní. Devětačtyřicetiletá rodačka z Litvy začínala jako mezzosopranistka, nejvíce ceněná byla její Eboli ve Verdiho Donu Carlosovi a Kundry ve Wagnerově Parsifalovi, ještě v roce 2003 mělo velký ohlas také její vystoupení v titulní roli Donizettiho Favoritky ve Wiener Staatsoper. Jenže už rok před tím Violeta Urmana debutovala v roli sopránové, když v La Scale vytvořila Gluckovu Ifigénii v Aulidě a u tohoto oboru už zůstala. Následovala například Verdiho Lady Macbeth, Leonora ze Síly osudu, Aida a Odabella z Attily, Maddalena z Giordaniho Andrea Chéniera, Ponchielliho Gioconda, Straussova Ariadna na Naxu či Pucciniho Tosca, ale také Wagnerova Sieglinda z Valkýry a v neposlední řadě Isolda z Tristana a Isoldy. Tedy jedna role obtížnější, než druhá. Oceňována je přitom nejen nádherná barva jejího plného sopránu, vyrovnaného ve všech polohách, ale i úchvatné legato a příkladně kulatý tón. (Naši recenzi z prosincového vystoupení Violety Urmany v roli Isoldy ve Wiener Staatsoper najdete zde).
Do Prahy Violeta Urmana přijede první květnou neděli s písňovým repertoárem, kterému se v rámci svých časových možností docela často věnuje. V Národním divadle ji doprovodí klavírista Jan Philip Schulze, ohlášeny jsou skladby Gustava Mahlera, Richarda Strausse, Sergeje Rachmaninova, Francise Poulenca a Henriho Duparca.
Je nám ctí, že si Violeta Urmana udělala čas na rozhovor pro Operu Plus.

Ch.W.Gluck: Iphigénie en Aulide (La Scala 2002 – foto A.Tamoni)

Co vás před pár lety přimělo přejít od mezzosopránu k sopránu? A jak tuto změnu hodnotíte teď, s odstupem času? Cítíte se v sopránových rolích lépe?

Byl to plynulý a přirozený vývoj mého hlasu. Do té doby jsem zpívala všechny role svých snů a o těch rolích, které jsem nezpívala, jsem byla přesvědčená, že prostě nejsou moje „partie“. Pravděpodobně už nebudu Leonorou z Trubadúra… Milovala jsem všechny mezzosopránové role, které jsem ztvárnila – všechny ty silné postavy a jejich příběhy. Ještě nikdy jsem nezpívala roli, kterou bych skutečně neměla ráda. A tak teď jsem spokojená s elegantním a “ženským” sopránem, který mám. Co bude v budoucnosti, to nechávám osudu, protože pěvecká kondice je věcí vrozených dispozic a předpokladů, ale i věku. Je těžké předvídat. I když, jste-li zpěvákem na nejvyšší profesionální úrovni, musíte přece jen často myslet čtyři nebo pět let dopředu, na to, co budete zpívat. Myslím, že mám před sebou Wagnera a také další role italského repertoáru. A kdo ví, možná znovu i role mezzosopránové…

Máte blíže k repertoáru verdiovskému nebo vás víc oslovuje Wagner?

V mé mezzosopránové kariéře jsem měla možnost si zazpívat širokou škálu různých rolí, teď ale Wagnera zpívám častěji a mám pocit, že jsem se v něm našla. Vystudovala jsem hru na klavír. Jsem tedy v první řadě hudebník – teprve potom zpěvák. To je také důvod, proč mám ale ráda různé druhy hudby: Mahlera, Bacha, Belliniho nebo Schoenberga. Tóny ovšem musí tvořit hudbu, ne hluk…
Moje role jsou různorodé a odlišné a dokázaly přinést mnoho i do mého osobního života a obohatit jej. Nenechám si proto v budoucnu ujít žádnou ze svých oblíbených rolí a určitě se neomezím jen na Wagnera a Verdiho. Tosca, Sieglinda, Aida, Isolda, Norma, Kundry a mnoho dalších postav – ty všechny jsou součástí mne samé, žijí ve mně.
G.Verdi: Macbeth (Lady Macbeth – Covent Garden 2004 – foto C.Garda)

Jaké nové role chystáte?

Moje nejnovější role, kterou studuji, je Brünnhilda – a to ve Valkýře a Siegfriedovi. Možná příjde také Abigaille, ale na její přípravu mám ještě dost času.
Doufám, že v průběhu studia nových rolí budu mít čas také na svoji knihovnu, kterou mám tak ráda a pro pracovní vytížení jsem si ji zatím nemohla užívat tak, jak bych chtěla.
Připravuji i svůj nový koncertní repertoár – Tove v Písních z Gurre, sopránové sólo v Mahlerově Osmé, Čtyři poslední písně od Richarda Strausse, ale nejen to. Také bych třeba zase ráda zpívala Bacha.
V.Bellini: Norma (Drážďany 2006 – foto M.Creutziger)
P.Mascagni: Cavalleria rusticana (Santuzza – Madrid 2007 – foto J.del Real)

Jste hodně vytížená, o nabídky nemáte nouzi. Jak často se teď dostanete do vaší rodné Litvy?

Bohužel, domů se dostanu jen jednou ročně, někdy ani to ne. Když mám méně práce, jezdím do Litvy i dvakrát za rok, ovšem jsou také období, kdy jsem doma jen jednou za dva roky. I v Litvě ale obvykle koncertuji. Mám kalendář skutečně tak plný zajímavých nabídek, že domů se dostanu opravdu málo.


Jak na tom je teď opera v Litvě?

Nemám žádné aktuální informace o operním dění doma. Po svém studiu v Litvě jsem prakticky ihned odešla do Německa, svoje studia tam dokončila a začala kariéru. V Litvě operu nezpívám. Nicméně ani v zahraničí nejsem pevně vázána na žádný operní dům – jsem na volné noze. Mám dojem, že do Vilniusu jezdí v poslední době známí režiséři, a že tam snad dělají docela zajímavé inscenace. Ale přesně to nemohu posoudit.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


20
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
20 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

Paní Urmana bude zpívat sólo v Mahlerově sedmé symfonii? No to jsem zvědav, místo kterého nástroje to bude? Mahler tam žádné sólo pro soprán nenapsal…

Opera Plus

Dobrý den, děkujeme za Vaše vlídné upozornění :-) Při přepisu došlo k chybě, již jsme opravili, omlouváme se.

Věra

Paní Urmanu jsem slyšela v prosinci ve Vídni jako Isoldu. Byl to opravdu nezapomenutelný zážitek, rozumím tomu, když říká, že se ve Wagnerovi našla. Na její pražský koncert se hodně těším. Děkuji za tento rozhovor!

Khail

Já jsem ji ve wagnerovské roli ještě neslyšel. O to víc mne to zajímá a těším se, že budu mít příležitor. Dobrých wagnerovských pěvkyň není zas až tak moc.

Anonymous

Hvězda světového formátu, která skutečně nikdy nezastiňuje své kolegy. Dokáže s nimi souznít, vytvořit ideální souhru. Ano, žádné předvádění se. Souznění s dílem, hudbou a kolegy na jevišti.
Dana

Anonymous

Ja jsem ji slysel jako Kundry v Bayreuthu. Bylo to uzasne. Uz je to urcite vic jak pet let a porad si to pamatuji. Moc se na prazsky recital tesim.

Dan

Tento rozhovor se od ostatních liší opět (jako mnohé zde publikované) čtivostí a nonkonformností. Nevím čím to je, snad volbou otázek. Díky, přečetl jsem se zájmem.

Anonymous

Velmi excelentní dáma, jejiž skromnost je známá. Trochu mi připomíná E. Gruberovou.
JáJa

Rút

Trochu mne překvapily její odpovědi ohledně recitálů. Mnoho významných světových pěvců s recitálovými turné sjíždí svět. A mají jistě také plné své kalendáře.

Anonymous

Jo, to je ta paní, co ji v r. 2008 v La Scale pořádně vybučeli, když pokazila Lady Macbeth.

Anonymous

Koho v La Scale nevybučeli, že anonymní :-)

JáJa

Rút

Přála bych si být zpěvačkou, kterou vybučí v La Scale. Skutečně.

Anonymous

Ano, i přestože nejsem jejím příznivcem uznávám, že hvězda to je a možná větší, než by se mohlo zdát. Jana

Anonymous

Leonora3:
Violeta Urmana patri k absolutni spicce ve svem oboru. Minuly rok jsem ji slysela ve Vidni coby Aidu, a taky Isoldu. I v jedne i v druhe roli byla exelence sama, i kdyz porovnavam s nejvetsimi predstavitelkami, ktere znam z Met-Player.
A vybuceni ve Scale? Jak rekl o "vybucenych" Leone Magiera, Pavarottiho dvorni korepetitor,klavirista a dirigent ve sve knize Pavarotti Up Close: "Callas, Tebaldi, Del Monaco, Simionato, Freni,Ricciarelli …. seznam oslavovanych jmen je tak dlouhy jak seznam Leporella".

Anonymous

To Leonora: Souhlasím, určitě, patří k největším hvězdám současnosti! A je to čest, že ji Praha může v recitálu hostit.

VD

K vybučeným zpěvákům v La Scale: Co nedávno Roberto Alagna jako Radames? A co třeba Luciano Pavarotti jako Don Carlos? VD

Anonymous

No jistě, vždyť víte, jak to tam chodí… Klaky.

Anonymous

Leonora3:
@ VD,
bohuzel, Pavarotti si to zaslouzil (pokud se to tak da rict). Zrovna o tom ctu v knize" Pavarotti UP Close" od zmineneho Leona Maggieru. A L.Maggiera je velmi objektivni a celkove Pavarottiho karieru hodnoti jako nejskvelejsi tenorovou karieru ve XX.stoleti, ktera snese srovnani pouze s Callas.

Anonymous

No jasně, že by si to mnozí zasloužili a i v jiných operních domech. Ale Scala je tím specifická, kdo nezaplatí, bude vypískán. Tahle tradice se tam drží dodnes. Mafie. JáJa

Anonymous

Moc pěkný rozhovor. Děkuji za něj. K.L.