Vnášejí ženy do dirigentského světa nový tón?

I lidé bez hlubšího zájmu o klasickou hudbu znají jména několika slavných dirigentů posledních desetiletí: Herbert von Karajan, Sergiu Celibidache, Daniel Barenboim nebo Simon Rattle. Ve světě dirigentů je stále více mužů, ale pomalu a jistě dochází ke změně.
Joana Mallwitz (foto Martin Walz)
Joana Mallwitz (foto Martin Walz)

Na německém hudebním pracovním trhu se se podle odhadů vedoucího sdružení orchestrů Unisono Geralda Mertense pohybuje několik stovek vystudovaných dirigentů. V celém Německu se mohou ucházet o místa u 129 profesionálních orchestrů. Zatímco více než osmdesát operních a divadelních orchestrů nabízí stále více dirigentských míst – od sbormistra nebo prvního a druhého dirigenta až po generálního hudebního ředitele – v čele koncertních orchestrů jako Berlínští filharmonikové je jeden jediný šéfdirigent.

Personální kolotoč dirigentů se v uplynulých koronavirových letech točil spíše pomalu, domnívá se Mertens. Mnohdy jde orchestrům po dlouhých vynucených pauzách v prvé řadě o konsolidaci, a ne tolik o to přepřahovat koně. Přesto se leckde odehrává generační obměna.

Některé vedoucí funkce jsou právě volné nebo jsou zrovna nově obsazovány. Daniel Barenboim opouští kvůli nemoci funkci generálního hudebního ředitele berlínské Státní opery. U Mnichovských filharmoniků musel uvolnit pozici šéfdirigenta Rus Valerij Gergijev kvůli svému proruskému postoji v souvislosti s válkou na Ukrajině. Ital Daniele Gatti se v roce 2024 stane nástupcem šéfdirigenta Christiana Thielemanna u drážďanské Staatskapelle.

Rozruch vyvolala v roce 2021 zpráva, že teprve 36letá německá dirigentka Joana Mallwitz od léta povede berlínský Konzerthausorchester. Větší změnu si vlastně nelze představit, od opravdu velmi renomovaného více než osmdesátiletého šéfdirigenta Christopha Eschenbacha k velmi mladé, vitální, bezprostřední dirigentce, říká Mertens.

Mallwitz byla jako dirigentka Státní filharmonie v Norimberku a bude i ve svém budoucím postavení jednou z pouhých čtyř žen, které stojí v čele německého profesionálního orchestru. Podíl už vystudovaných dirigentek odhaduje na 20 až 25 procent. U studujících v oboru na vysokých školách je podle posledních údajů Hudebního informačního centra (MIZ) podíl žen dokonce 36,7 procenta.

Výhrady vůči ženám za pultíkem podle něj u orchestrů mizí. Mezi uchazeči o dirigentské místo je podle odhadu mezitím třetina žen.

Vnášejí ženy do dirigentského světa nový tón? Ten už beztak dávno převládl. Už není moderní orchestr okřikovat. “Dirigent už nemá být tvrdým šéfem, ale spíše umožňovatelem,” doplňuje Mertens.

Hudební svět se právě rozhlíží po následovníkovi Daniela Barenboima u berlínské Státní opery. V Mnichově se nedávno starosta Dieter Reiter vyslovil pro ženu v čele Mnichovských filharmoniků. A snad bude jednou žena šéfdirigentkou Berlínských filharmoniků, které od roku 2019 vede Kirill Petrenko. Každopádně ve filmu už se to podařilo. Cate Blanchett zrovna získala Zlatý glóbus za svou roli hvězdné dirigentky tohoto světově renomovaného tělesa v kontroverzním filmu Tár.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments