Vojtěch Spurný: Neexistuje šablona, jak inscenovat operu

  1. 1
  2. 2

Nicméně sólisté vaší opery jsou zkušení a erudovaní pěvci?
Neříkám, že ne. Někteří z nich mají za sebou řadu vynikajících výkonů v hlavních rolích a jsou nositeli různých cen. Ovšem všichni stárneme a jeden a tentýž zpěvák nemůže donekonečna ztvárňovat například hlavní role ohnivého milovníka – to myslím teď zcela obecně. V činohře je zcela samozřejmé, že se „přehrajete“ do jiného typu rolí, herečka ve čtyřiceti může těžko hrát Julii. Jak běží čas, všichni se měníme a mění se i naše schopnosti. A tak se někteří pěvci přesouvají do vedlejších rolí nebo zůstávají neobsazeni. Navíc, našich šest sólistů nemůže ani zdaleka pokrýt potřeby repertoáru. I proto je opavská opera zcela závislá na hostech, což je mimochodem zcela legitimní trend. Generační výměna je obecným problémem všech souborů. Ale jiné řešení než přejít na systém hostů nevidím. Samozřejmě, že kolektivní tělesa, jako je sbor a orchestr, musí mít kontinuitu – tady je naopak klíčová a zásadní dlouhodobá spolupráce. Na těchto složkách stojí kvalita operního domu, ale sólisty si lze najmout. Ostatně tomu nahrává i trend specializace zpěváků: dnes už nelze počítat s tím, že jedna sopranistka odzpívá všechny hlavní role, ať už je to Mozart, Verdi nebo třeba Janáček a k tomu ještě operetu a muzikál.

Jste novým šéfem opery v Opavě a hned vyvstal problém, který proběhl médii…
Ano, jsem od ledna 2020 šéfem opery, předtím jsem byl šéfdirigentem a ještě předtím jsem tam hostoval, takže jsem věděl, do čeho jdu. Je to nejmenší operní dům v České republice, hlediště je pro 340 diváků, sbor má 25 členů a je ve výborné kondici díky skvělé sbormistryni. Jeho členové jsou navíc velmi flexibilní, dokáží splnit i náročné úkoly a účinkovat v operetách a muzikálech. Orchestr má 36 členů a i když má své limity, je možné ho motivovat zajímavými úkoly, jako třeba nyní ve Figarově svatbě. Sólistů je šest. Tedy bylo. Možná zase bude, nevím…

Počkejte, to vypadá dost nekoncepčně…
Nebylo primárně z mé vůle, že jsme sólisty propustili, vlastně jsme k tomu byli dotlačeni zřizovatelem, což je město Opava. Na rok 2020 jsme dostali rozpočet o pět milionů menší. Přitom se zvedly tabulkové platy, které jsme povinni naplnit, a my jsme se dostali do situace, kdy prostě na to nemáme. Teď sice máme od pana ministra přislíbeno, že nám deficit dorovná, ale stále je to jen v poloze slibu. Na tabulkové platy mít musíme. Řešení, udělat ze sólistů OSVČ, jež budeme dál zaměstnávat jako hosty na konkrétní úkoly, které budou schopni zvládnout, bylo nevyhnutelné.

Vojtěch Spurný (foto Ilona Sochorová)

Opavský soubor ale nehraje jen opery?
Máme-li být klasifikováni jako operní dům, musíme přinést v sezoně tři operní premiéry pro deset abonentních skupin, abychom naplnili požadovanou kvótu ministerstva kultury. Další dvě inscenace jsou neoperní, dáváme operetu nebo muzikál. Opereta a muzikál jsou pro diváky velmi atraktivní, ale zde jsou často požadavky na pěvce stejné jako v opeře a přidává se tu schopnost činoherního herectví, mluveného slova na scéně a především pohybové nároky. Tady se předstírat nedá, divák je inteligentní a nemilosrdný.

Co vás čeká jako první inscenace v roli šéfa a současně dirigenta?
Mozartova Figarova svatba. Premiéra byla 23. února 2020 a mám z ní opravdu radost. Kritiky byly příznivé, divadlo vyprodané, diváci spokojení. Podařilo se nám dát dohromady opravdu kvalitní pěvecký ansámbl a rovněž orchestr se vypjal k nadstandartnímu výkonu!

Myslíte, že opera v Opavě v tak malém formátu má smysl?
To víte, že ano! Má tu obrovskou tradici už od roku 1806, tehdy to byla samozřejmě opera německá a pro celé Slezsko, ale pro tento region funguje stále. Opava má necelých šedesát tisíc obyvatel a tři a půl tisíce je našich stálých návštěvníků. Samozřejmě, že sem jezdí i lidé ze spádových oblastí, v době, kdy má hodně lidí auto, to není problém. Opera vyplňuje kulturní vakuum a je jakousi výkladní skříní regionu. Svědčí o tom i návštěvnost, všechny reprízy jsou téměř vyprodané. A to se týká i loňské inscenace Čarostřelce, která byla poněkud avantgardní, ale měla úspěch nejen u mladého publika, ale i na přehlídce v Praze. Při derniéře měla sedm opon a bylo téměř vyprodáno. Jsme sice malé divadlo, ale naší ctižádostí je mít vlastní styl, najít své místo na slunci a nabízet publiku kvalitní repertoár a kvalitní výkony. A také zajímavou dramaturgii. Opava má v tomto také tradici. Premiérovala se zde například opera Ilji Hurníka Oldřich a Boženka, konaly se zde české premiéry Poulencových Dialogů karmelitek, Verdiho Attily a Loupežníků… Doufám, že v tom budeme pokračovat a rád bych také uvedl barokní operu, protože to je přesně žánr, který souzní s dnešní postmoderní dobou, mimo jiné i tím, že barokní opera je na jedné straně velmi stylizovaná, ale na druhé straně umožňuje přesahy až do naší doby.

A co generační problém stárnoucího publika, projevuje se i zde?
Já bych to tak nenazval. Je to spíše otázka preferencí. Před dvaceti lety jsme se s Petrem Kofroněm děsili toho, že v plzeňské opeře je věkový průměr diváků 65+ a báli se toho, co bude za dvacet let. No a vidíte, ta doba uplynula a v divadle je stále plno! Opera je syntetický žánr s mnoha podněty. K jejímu vnímání a pochopení musíte životně dozrát. V mladším nebo produktivním věku navíc bojujete s existenčními problémy, řešíte problémy v zaměstnání a věnujete se výchově dětí a na návštěvu divadla většinou už nezbývají síly. V pozdějším nebo seniorském věku má už člověk dostatek životních zkušeností, času, schopností absorbovat informace a i dost peněz, aby si udělal klidný večer a užil si intelektuálně náročnější kulturní zážitek. Je to o psychickém zrání.

Takže na co v této sezoně diváky do opavské opery pozvete?
Jednak to bude projekt pod záštitou Evropské unie, kdy scénicky uvedeme Haydnovo Stvoření a zapojíme do toho studenty středních a vysokých škol v regionu, včetně opavské Církevní konzervatoře Německého řádu. Dále hodláme pokračovat v uvádění Verdiho „hvězdné trilogie“, přijde na řadu rovněž opereta, česká operní klasika, tentokrát to bude Smetana, i opera barokní. Konkrétní tituly si zatím nechám pro sebe. Ale všechny diváky – i mimo opavské – tímto srdečně zvu!

Děkujeme za rozhovor!

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na