Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Vokální ansámbl Utopia v Anežském klášteře
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaRecenzeStará Hudba

Vokální ansámbl Utopia v Anežském klášteře

V pořadí čtvrtý koncert dvacátého ročníku mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby s názvem Rosa mystica byl symbolicky věnován Panně Marii a zakladatelce kláštera svaté Anežce, od jejíhož svatořečení letos uplyne třicet let. V provedení belgického vokálního souboru Utopia zazněly mariánské nešpory sestavené ze skladeb slavných, ale i méně uváděných skladatelů renesanční polyfonie.

Natálie Krátká
Publikováno 26/07/2019
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Rosa mystica, Utopia Ensemble (foto Petra Hajská)

Soubor Utopia tvoří pět vokalistů – mezzosopranistka Victoria Cassano, kontratenorista Bart Uvyn, tenorista Adriaan De Koster, barytonista Lieven Termont a basista Bart Vandewege.

Název převzali z titulu stejnojmenného dvoudílného spisu, jenž byl sepsán v roce 1516 v Antverpách anglickým humanistou Thomasem Morem. Působí jako rezidenční soubor při kostele svatého Pavla v Antverpách a pravidelně koncertují i v zahraničí. Jejich repertoár zahrnuje především díla 16. a počátku 17. století, mají ale rovněž zkušenosti s interpretací soudobých skladeb zkomponovaných přímo pro soubor.

Rosa mystica, Utopia Ensemble (foto Petra Hajská)

Nešpory (z latinského vesperae) jsou předposlední modlitbou takzvaného hodinkového officia (latinsky officium divinum, též liturgia horarum), které bylo od raného středověku pevnou součástí dne v klášterech a velkých kostelích. Podle předpisu v liturgické knize Breviarum Romanum z roku 1568 se nešpory římského officia skládaly z invitatoria, pěti žalmů s antifonami, krátkého čtení, hymnu, verše a novozákonního cantica Magnificat anima mea Dominum. V pozměněném pořadí se téměř vše objevilo i na programu tohoto večera.

Ansámblu se podařilo udržet bezchybnou intonaci i přesné nástupy v jednotlivých skladbách, ačkoliv vystupují bez uměleckého vedoucího. Jejich hlasy zněly zcela vyrovnaně a sebejistě, nikdo z nich svým projevem nezastiňoval ostatní. Pouze v některých pasážích by byl vhodnější o něco výraznější dynamický kontrast.

Rosa mystica, Utopia Ensemble (foto Petra Hajská)

Zajímavým dojmem také působilo poměrně časté střídání jejich pozic v závislosti na počtu hlasů a typu skladeb. Úvodní invitatorium Deus in adiutorium meum intende Giovanniho Giacoma Gastoldiho provedli v půlkruhu centrální části kostela. Při interpretaci žalmu Dixit Dominus Tomáse Luise de Victorii se však oddělil barytonista Lieven Termont, který se během sólového zpěvu chorálních veršů postupně přemístil do popředí. Podobným způsobem provedli i druhý žalm Victorii, Lauda Jerusalem, jehož sólové pasáže Termont zpíval opět z centrální části kostela. V průběhu ostatních skladeb měnili svá postavení pouze již na pomyslném pódiu.

Díky Utopii měli posluchači jedinečnou možnost se zaposlouchat do krásné hudby, jež byla provozována ve významných evropských centrech v období renesance. Na závěr příjemně stráveného letního večera soubor inspirovaný hudbou Moreových časů ještě jednou zopakoval Ave verum corpus Richarda Deringa.

TémataAdriaan De KosterBart UvynBart VandewegeLetní slavnosti staré hudbyLieven TermontUtopiaVictoria Cassano
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Mladí pěvci se utkají o vítězství v Domingově operní soutěži
Další článek Soutěž o vstupenky: Závěrečný koncert festivalu LSSH
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up