Všechno má svůj čas. Ptali jste se Jany Šrejma Kačírkové
Dobrý den, kterou ze svých dosavadních rolí považujete za nejobtížnější? A jakým oborovým směrem myslíte, že se bude dál vyvíjet váš hlas? Odmítáte hodně nabídek kvůli nevhodnosti pro váš hlas a podle čeho si z nich vybíráte? (Jiří Sodoma)
Dobrý den, pane Jiří, je to zajímavé, ale je to stále tatáž role, kterou jsem zpívala úplně na začátku svých divadelních zkušeností a je to role Zerbinetty z opery Ariadne auf Naxos (Richard Strauss). Připadá mi čím dál tím neuvěřitelnější, že jsem ji tenkrát zazpívala a přežila. 🙂 Co se týče mého hlasového vývinu, nedokáži říci přesnou odpověď. Doufám, že jsem stále ve stadiu hlasového vývinu, který je přirozený, a v tuto chvíli se nejlépe cítím v operách Wolfganga Amadea Mozarta, Gaetana Donizettiho a ve Verdiho La traviatě. Role si vybírám trochu intuitivně, věřím lidem, kteří mi dané role nabídnou, že si zjistili, jak a co zpívám, a že nebudou pro své divadlo chtít někoho, kdo roli nezazpívá či bude znít v dané roli směšně.
Dobrý den, nechystáte se vydat nějaké profilové CD? Měli jsme možnost vás slyšet v Národním divadle a moc bychom o vaše nahrávky stáli. Děkuji! (Vyletová, Strakonice)
Dobrý den, paní Vyletová, chystám, už mi zbývá jen sponzor, který mi ho vydá 🙂 Teď zcela vážně, děkuji vám za důvěru, mám již nějaké nahrávky a pevně věřím, že se podaří je zužitkovat lépe než pro archiv…
Nechystáte se prorazit v zahraničí? Jsem si jist, že byste na to měla, jen by to chtělo dobrou agenturu… Máte nějaké nabídky ven? Byla jste na nějakých předzpíváních v zahraničí? Neplánujete něco takového? (MB, Praha)
To se samozřejmě chystám již od začátku své kariéry 🙂 Jistě to není chyba agentury, mám spolehlivou agenturu, která mi věří a snaží se dělat pro mě maximum. Když mám být upřímná, je to pouze moje chyba, že ještě nestojím na světových jevištích. Na začátku kariéry jsem dostala mnoho příležitostí pracovat v České republice, takže v době, kdy zpěváci jezdí na soutěže, audice a kurzy, já jsem šla z role do role a neměla jsem čas ani myšlenky připravovat se ještě na něco jiného. Je to do jisté míry moje spokojenost a radost, že mám možnost zpívat (ať už je to kdekoliv), které mě trochu brzdí od prorážení si cesty do zahraničí. Nechci tím říct, že bych nechtěla zpívat venku, naopak, je to jistě osvěžující, inspirující, poučné, ale já jsem vždycky byla učena, že to, co má přijít, přijde, a když to přijít nemá, můžu se stavět na hlavu, ale k ničemu mi to nepomůže… Samozřejmě vím, že štěstí se musí jít trochu naproti, takže snahu zapívat si v zahraničí ještě nevzdávám…
Dobrý den, paní Kačírková, neměla byste chuť zkusit také nějaké písně? Je mně velmi líto, že písňové recitály u nás stojí na okraji pozornosti posluchačů i interpretů. Myslím, že jste jedna z mála, která by to mohla pomoci změnit. (AF)
Dobrý den, chuť jistě je a už se na tom i pracuje. Je to časově náročná činnost, ale podařilo se nám s výborným pianistou a dirigentem Zdeňkem Klaudou vytvořit zajímavý program z českých písní, které se na recitálech téměř nevyskytují, přestože jsou velmi krásné, tak se budu těšit na viděnou při jejich uvedení. V nejbližší době budu mít v březnu 2017 recitál se svým kolegou v Janáčkově divadle v Brně, kde bude výběr z cyklů Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů a písně ruských autorů.
Dobrý den, měla jsem moc ráda vaší profesorku paní Libuši Domanínskou, na její výkony v Národním divadle se nedá zapomenout. Nevěděla jsem, že učí, jak jste se k ní dostala a kolik má žáků? Můžete říci, jak často ji dnes navštěvujete a jak intenzivně spolu pracujete? Přeji vám, abyste i nadále pokračovala v jejích šlépějích! (Ivana R., Praha)
Dobrý den, milá paní Ivano, děkuji vám za milé přání a otázku. Úplně chápu, že máte paní Domanínskou ráda. Ještě jsem nepotkala nikoho, kdo by ji rád neměl. Je to dáma, která za každých okolností hledá v každém a na každé situaci to dobré. Je skromná, pokorná, citlivá a věčně optimistická žena, kterou je pocta mít ve své blízkosti. Právě pro tyto vlastnosti, které se projeví i na jevišti, a samozřejmě pro svůj jedinečný zářivý hlas, byla jedním z pilířů zlaté éry Národního divadla. Mrzí mě, že jsem ji neměla možnost na jevišti vidět a slyšet.
Paní Domanínská již neučí, ale má dvě takzvané „neteře“, které si „hlídá“. Jednou z nich jsem já a druhou je altistka Lenka Švehlíková. Poradí nám a vrátí nás na tu správnou kolej, když nás takříkajíc “tlačí bota“. Při každém mém představení (již sedmnáct let) sedí doma ve svém ušáku a drží mi palce do chvíle, než jí zazvoní telefon a ozve se: „Teto, zvládla jsem to!“
V poslední době se o vás hodně psalo v souvislosti s donizettiovskou trilogií v Ostravě. Když se zpětně za těmito rolemi ohlédnete, jaký pocit máte? Co jste v nich mohla uplatnit nejlíp a kde jste naopak cítila rezervy? Učila jste se ty role sama? Měla jste nějaký vzor? A nechystáte se s ostravským divadlem trilogii zahrát i v Praze? (operafan)
Když se ohlédnu zpět, cítím velkou vděčnost, že moji drazí kamarádi (tehdejší šéf opery Robert Jindra a dramaturg Daniel Jäger) byli tenkrát tak předvídaví, že mě do těchto oper obsadili. Byla to obrovská zkušenost, až nečekaný úspěch a upřímná radost, že mi tyto role takzvaně “sedly na tělo“. Nejlépe jsem v nich asi uplatnila svůj dramatický nerv a energii, která mi naštěstí nechybí. Naopak, naučit jsem se musela výrazově i hlasově se umírnit, nebýt hysterická, být vznešená, vzpřímená, trochu se zpomalit a šetřit každým pohybem a gestem. Prostě naučila jsem se být královna! 🙂 Vzorů bylo moc, nejvýraznější byly Beverly Sills a Anna Netrebko. Na otázku ohledně hostování s těmito inscenacemi nejsem asi kompetentní osoba, která by mohla tohle ovlivnit. Z mého pohledu mohu pouze říci, že jsou to krásné inscenace a je velká škoda, že když už se tato trilogie nastudovala (což je velmi ojedinělé i ve světě, natož u nás), toho divadlo neumí více využít a přivézt tato díla do dalších divadel a k širšímu obecenstvu.
Dobrý den, slyšel jsem o vás, že jste věčná optimistka, plná elánu, radosti a chuti do života. Kde k tomu čerpáte energii? Nikdy nemáte špatný den? A jak moc vás změnilo mateřství? Moc vám fandím, držte se! (Alan)
Dobrý den, milý Alane, děkuji za vaši přízeň. Slyšel jste dobře, jsem optimistka, mám ráda život a všechno, co k němu patří. Jistě, že mám i špatné okamžiky, ale snažím se, aby se mě špatná nálada nedržela dlouho. Energii čerpám doma, u své velké rodiny, jsem ráda takzvaně „věčné dítě“, takže si i se sestrou užíváme, že jsme tak trošku mazánci svých milujících rodičů a prarodičů 🙂 Mateřství vnímám tak, že přišel malý tvor, který bez mrknutí oka vytěsnil všechno, o čem jsem si myslela, že je nejdůležitější na světě. Teď se všechno točí kolem Andulky a ona mi to oplácí tím, že je to moje stejně optimistická a milující parťačka, kterou jen tak něco nerozhází 🙂
Dobrý den, velmi bychom si vás v Praze přáli slyšet jako Rusalku. Splníte nám naše přání? Jak se vám zpívá? Myslím, že s panem Brisceinem jste v Krumlově museli být ideální pár! (Nádvorníkovi)
Dobrý den, milí Nádvorníkovi, jsem ráda, že ve mně vidíte moji milovanou Rusalku. Zpívá se mi moc dobře a přiznávám, že už jsem přemýšlela nad tím, že bych ji zařadila do svého repertoáru i v ostatních divadlech a zpívala ji častěji než jen jednou za rok v Krumlově. Pak jsem si ale uvědomila, že všechno má svůj čas a já mám možná ještě čas k této roli pěvecky dozrát. Myslím, že to přijde, jen nevím, za jak dlouho to bude. Aleš Briscein je a bude věčně mladý, tak na mě určitě počká 🙂
Dobrý den, paní Kačírková, velmi by mě zajímal váš názor na moderní takzvanou režii. Neříkejte, že vám nevadí, když zpíváte o něčem, čemu neodpovídá akce na jevišti. Přijímáte koncepci a úkoly od režisérů bez výhrad nebo jste schopná říci ne, když se vám něco nelíbí? Se kterými režiséry se vám zatím nejlépe pracovalo? (Petr)
Dobrý den, Petře, ráda vám svůj názor povím. Jistě by mi vadilo, kdyby moje jednání na jevišti mělo být v rozporu s tím, co zpívám. Proto vždy, když mám pocit, že mi něco nesedí, pokládám režisérovi nesnesitelné otázky, začínající slovem Proč, tak dlouho, než mi jeho odpověď vyjasní situaci natolik, že jsem o ni přesvědčená a následně pak tím pádem mohu přesvědčit i diváka. Velká většina režisérů, se kterými jsem spolupracovala, byla výborně připravena, a proto to byla krásná práce. Jmenuji pouze dva režiséry, abych nevypisovala všechny. Prvním je velmi náročný, ale zároveň velmi precizní a úžasný režisér Jirka Heřman (ne proto, že je to můj šéf), a z mých začátků v Ostravě je to je bulharský režisér Plamen Kartalov, který nás nenechal zpívat, dokud jsme to nezahráli činoherně, což byla také velká zkušenost a krásná práce.
Jaké nové role chystáte? Netroufla byste si na Normu ve znovuotevřené Státní opeře? Na přípravu byste měla dva roky času 🙂 Ať se vám daří! (Václav B., Praha)
Milý Václave, nově připravuji roli Vitellie z Mozartovy opery La clemenza di Tito v Ostravě a na konci sezony se chystám na velmi náročnou roli hraběnky v Rossiniho opeře Comte Ory v Brně. V sezoně se těším na svůj debut v roli Hraběnky ve Figarově svatbě ve Stavovském divadle a na vstup do role Violetty ve Verdiho La traviatě na jevišti v Karlíně. Co se týče Normy, nejde ani tak o to, jestli bych si troufla. Jsem tak trochu blázen, takže si troufnu téměř na všechno. Otázka je, jestli by se to dalo poslouchat 🙂 Teď vážně, přála jsem si zpívat Normu již dříve, ale to je zase ten případ, kdy na to ještě nedozrál ten správný čas. Pokud jste ale hudební ředitel Státní opery Praha, tak s díky přijímám 🙂
Dobrý den, vím, že působíte v Ostravě i v Praze, ale třeba taky v Brně. Kde vlastně bydlíte a neunavuje vás to věčné přejíždění? A ráda bych se ještě zeptala na to, jaký je příbuzenský vztah mezi vámi a panem Martinem Šrejmou? Děkuji předem za vaši odpověď! (Alžběta Balounová)
Dobrý den, paní Balounová, žijeme s manželem a dcerou v Praze, takže opravdu hodně cestuji po většinu roku. Výhodou je, že můj manžel byl ochoten jít na rodičovskou dovolenou, a tak se mnou mohou být všude přítomni. Díky tomu mám svůj přísun energie z rodiny zajištěn, to je pro mě nejdůležitější a pak už zvládnu všechno 🙂 Martin Šrejma je bratr mého manžela, tudíž můj švagr 🙂
Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi!
Já děkuji za otázky a za váš zájem!
Vizitka:
Jana Šrejma Kačírková se narodila v Českých Budějovicích. V roce 2006 absolvovala Pražskou konzervatoř. V době studií získala řadu ocenění na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech.
V roce 2006 se stala hostem v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě. Od roku 2010 zde působila jako stálá členka souboru opery. V rámci svého stálého angažmá účinkuje jako Violetta (La traviata), Mařenka (Prodaná nevěsta) a v titulních rolích Donizettiho oper Anna Bolena, Maria Stuarda a Roberto Devereux. Od roku 2016 je stálou členkou souboru Národního divadla Brno, kde vystupuje v rolích Violetty, Donny Anny, Micaely a nastuduje roli Komtesy Adele v Rossiniho opeře Hrabě Ory.
Je stálým hostem Jihočeského divadla v Českých Budějovicích, vystupovala rovněž v divadle F. X. Šaldy v Liberci, divadle J. K. Tyla v Plzni a Národním divadle v Praze, kde debutovala v roce 2010 v roli Adiny z opery Nápoj lásky G. Donizzetiho. Od té doby zde nastudovala role Konstanze (Únos ze serailu), Susanny (Figarova svatba), Terinky (Jakobín), Donny Anny (Don Giovanni) a Julie (Gounodův Romeo a Julie). Na scéně Slovenského národného divadla hostuje v rolích Donny Anny a Fiordiligi. V roce 2015 vystoupila poprvé před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově jako Rusalka.
Jana Šrejma Kačírková vystoupila na řadě významných mezinárodních festivalů – na letním festivalu v italském Ercolanu, v Teatro Politeama Greco v Lecce, na Pafos Afrodite Festival na Kypru, Mezinárodním hudebním festivalu Pražské jaro, Smetanově Litomyšli, Mezinárodním hudebním festivalu Petera Dvorského a na Mezinárodním hudebním festivalu Český Krumlov, na kterém účinkovala společně s José Curou.
Vystupuje pod taktovkou dirigentů, jakými jsou například Tomáš Brauner, Oliver Dohnanyi, Paolo Gatto, Marko Ivanovič, Robert Jindra, Jakub Klecker, Jaroslav Kyzlink, Tomáš Netopil, Mario De Rose, Alfredo Sangiorgi, Alfonso Scarano, Vojtěch Spurný, David Švec, Frederic Zigante a další.
Účinkuje v inscenacích režisérů Maria Corradi, Petra Formana, Petra Gábora, Luďka Golata, Ondřeje Havelky, Jiřího Heřmana, Jany Kališové, Plamena Kartalova, Lindy Keprtové, Ivana Krejčího, Joëla Lauwerse, Jiřího Menzela, Jiřího Nekvasila, Pavla Mikuláštíka, Martina Otavy, Josefa Průdka, Lva Pugliese, Ilji Racka, Davida Radoka, Simone Sandroniho, Reginy Szymikové, tvůrčí režisérské dvojice SKUTR (Martin Kukučka & Lukáš Trpišovský), Ladislava Štrose nebo Achima Thorwalda.
Je dvojnásobnou držitelkou Ceny Thálie z let 2012 (za ztvárnění role Julie z opery Romeo a Julie Charlese Gounoda) a 2013 (za mimořádný jevištní výkon v titulní roli Anna Bolena ve stejnojmenné opeře Gaetana Donizzetiho). Získala tři ocenění Jihočeských Thálií a čestnou cenu festivalu Opera 2013 „Libuška“ za mimořádnou interpretaci v roli Gilda z opery Rigoletto Giuseppe Verdiho, je držitelkou Výroční ceny Opery Plus.
(Zdroj: janasrejmakacirkova.com)
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]