Výtečný Donizetti pár kilometrů od našich hranic

Také Donizettiho partitury patří k těm, na něž v archivech po dlouhá léta sedá prach, a z nichž se celá řada proto zdá být pro běžný repertoár operních domů definitivně zapomenuta. V řadě případů neprávem. Dom Sébastien, roi de Portugal (Don Sebastián, král portugalský) byl sice narozdíl od některých jiných Donizettiho jevištních prací uveden ještě za skladatelova života, však zcela propadl. Dnes je zřejmé, že zcela neprávem. Velké zklamání ze špatného přijetí tohoto díla jistě Donizettimu nepřidalo. V té době se totiž čím dál víc propadal do naprosté paralýzy pokročilého stádia syfilidy, aby po pětiletém utrpení zemřel.
V naší době naštěstí přišlo hned několik pokusů o rehabilitaci (nejen) téhle Donizettiho opery, psané ve velkém francouzském stylu, pokusů hlavně v podobě několika nahrávek, ale také scénického uvedení, mimo jiných třeba v italském Bergamu na sklonku minulého desetiletí.
Tady je archivní video pro lepší představu o charakteru díla:

Ke konci minulé sezóny se pak Donizettiho Dom Sébastien objevil na repertoáru norimberské opery, kde po velkém návštěvnickém ohlasu této rarity uvedli poslední říjnovou sobotu její tzv. “Wiederaufnahme”, tedy obnovené nastudování.

Poměrně široce pojaté romantické drama z doby vpádu Portugalců do Maroka (libreto napsal Eugene Scribe) Donizetti obdařil velkými áriemi, strhujícími ansámbly, údernými sbory i působivou instrumentací. To vše pochopitelně tvoří jeden z pilířů velmi úspěšné norimberské inscenace. Těmi dalšími jsou pak jak podle mého názoru velmi zdařilé režijní uchopení díla, tak i jeho precizní hudební nastudování. Navíc měli v Norimberku velké štěstí na báječné zpěváky v čele s výborným australským tenoristou Christopherem Lincolnem (Dom Sémastien) a bulharskou mezzosopranistkou Jordankou Milkovou (Zayda), kterým zdatně sekundovali nizozemský barytonista Bastiaan Everink (Abayaldos) a a bulharský basista Nicolai Karnolsky (Dom Juan de Silva). Jde o jména u nás jen málokomu známá, tedy o jakousi “druhou ligu”, nicméně ligu takových kvalit, že podobné hlasy jsme třeba v pražském Národním už léta v jedné inscenaci naráz neslyšeli. A co víc: Jedná se nejen o výborné zpěváky, ale i o výtečné herce. Nutno ale také dodat: V oblastních německých divadlech rozhodně nejde o nic výjimečného.

Jordanka Milkova (Zayda), Christopher Lincoln (Don Sebastian)
Bastiaan Everink (Abayaldos), Jordanka Milkova (Zayda)
Jordanka Milkova (Zayda) und Christopher Lincoln (Don Sebastian)

Jordanka Milkova (Zayda), Christopher Lincoln (Don Sebastian)
Mladý německo-francouzský režisér David Hermann si vystačil s prakticky prázdnou scénou, na které dokázal vytvořit strhující drama přenesené bez jakéhokoli pocitu “znásilnění díla” do současnosti, plné napětí a tajemné symboliky, s obdivuhodně propracovanou pohybovou stylizací často až na samé hranici karikatury, všemi zpěváky i operním sborem skvěle zvládnuté. Na celé inscenaci je přitom asi nejvíc fascinující to, že nechává dostatek volného prostoru pro fantazii každého jednoho diváka. tedy přesně to, co aspoň já od současného divadla čekám. Podobně jako na jiných německých oblastních operních scénách mají i v Norimberku výtečný orchestr, snad jen jediná vážnější výtka se týká dirigenta Christiana Reutera kvůli občasné přílišné hlasitosti jeho svěřenců.
Díky dálnici je už beztak blízký Norimberk ještě dostupnější. Pokud tedy máte možnost, rozhodně neváhejte a na tohoto Donizettiho si určitě zajeďte. Jen na okraj: Pro tuto sezónu v Norimberku ohlásili premiéru ještě jednoho Donizettiho – Emilii di Liverpool, dalšími premiérami jsou Rossiniho Mojžíš a faraon, Straussova Ariadna na Naxu, Wagnerův Tannhäuser a také Verdiho Nabucco a Mozartova Kouzelná flétna. Z minulých sezón kromě řady dalších inscenací přecházejí například Belliniho Puritáni. Také jste při tomto výčtu podobně jako já polkli naprázdno?
Bastiaan Everink (Abayaldos)
Nicolai Karnolsky (Dom Juan de Silva)
Christopher Lincoln (Don Sebastian)
 
Gaetano Donizetti:
Dom Sébastien, roi de Purtugal
Staatstheater Norimberk
Obnovené nastudování 31.10.2009
(premiéra 2.5.2009)
Dirigent: Christian Reuter
Režie: David Hermann
Scéna a kostýmy: Christof Hetzer
Sbormistr: Edgar Hykel
Chor des Staatstheater Nürnberg
Herren des Extrachors des Staatstheater Nürnberg
Die Nürnberger Philharmoniker
 
Dom Sébastien: Christopher Lincoln
Dom Antonio: David Yim
Dom Juan de Sylva: Nicolai Karnolsky
Camoens/Soldat/Poet: Melih Tepretmez
Dom Henrique/Zweiter Inquisitor: Vladislav Solodyagin
Zayda: Jordanka Milkova
Abayaldos: Bastiaan Everink
Ben-Sélim: Dariusz Siedlik
Dom Luis/Soldat: Kalle Kanttila
Erster Inquisitor: Richard Kindley
 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments