Vyvrcholení Čajkovského projektu s Českou filharmonií

Na začátku druhé společné sezony Semjona Byčkova s Českou filharmonií vrcholí Čajkovského projekt vydáním kompletu nahrávek s jeho skladbami. V rámci projektu se uskuteční i čtyři podzimní rezidence v Praze, Tokiu, Vídni a Paříži.
The Tchaikovsky Project – Semjon Byčkov, Česká filharmonie – Decca 2019 (zdroj ČF)

„Čajkovského projekt vznikl tak, že jsem byl osloven, jestli bych nechtěl natočit Čajkovského symfonie s Českou filharmonií,“ připomíná Semjon Byčkov. „Trvalo mi asi třicet vteřin, abych pochopil, že ten nápad je opravdu fantastický. Říkal jsem si, že kombinace České filharmonie a České republiky s jejími západními tradicemi a příslušností k Západu i Východu může vytvořit zajímavý přístup k vyjádření ducha Čajkovského hudby. Přístup, který nebude ani čistě ruský, ani čistě západní, ale bude kombinací obojího.“

Semjon Byčkov začal s Českou filharmonií natáčet v roce 2015. A právě prostřednictvím Čajkovského hudby došlo k jeho sblížení s orchestrem, takže převzetí postu šéfdirigenta a hudebního ředitele po odchodu Jiřího Bělohlávka bylo jen logickým následkem vřelé spolupráce.

„Čajkovského projektem jsme chtěli ukázat, že Česká filharmonie je šíří svého repertoáru a kvalitou provedení na úrovni nejlepších světových orchestrů, přestože je zejména v zahraničí neprávem vnímána pouze jako špičkový interpret Smetany, Dvořáka a dalších českých skladatelů. Výsledný Čajkovského komplet i zájem promoterů o rezidence složené z Čajkovského hudby jasně dokazují, že náš záměr poopravit toto zkreslené vidění se daří a že jdeme správnou cestou,“ říká k cílům Čajkovského projektu generální ředitel České filharmonie David Mareček.

Semjon Byčkov (foto Marco Borggreve)

Sedm CD, které vycházejí v Decca Classics 30. srpna 2019, přináší šest řadových Čajkovského symfonií, symfonii Manfred, předehru-fantazii Romeo a Julie, Serenádu pro smyčce, symfonickou báseň Francesca da Rimini a tři klavírní koncerty v podání Kirilla Gersteina.

Nahrávání jednotlivých děl bylo velmi náročné a předcházela mu důkladná příprava. Po zkouškách, které v některých případech začaly několik měsíců před prvním provedením, orchestr skladby zahrál na několika koncertech, aby si od nich opět na určitou dobu odpočinul. Po několika týdnech se k nim znovu vrátil a pracoval na studiové nahrávce. Pouze nahrávky klavírních koncertů byly pořízeny živě.

Semjon Byčkov a Kirill Gerstein (foto Petr Kadlec)

Na vydání CD boxu naváží čtyři rezidence – v září na Dvořákově Praze, v říjnu v Tokiu a v listopadu ve vídeňském Musikvereinu a v pařížské Filharmonii. Program evropských rezidencí složených ze tří koncertů bude stejný. Na prvním zazní symfonie Manfred a První klavírní koncert s Kirillem Gersteinem, na druhém Pátá symfonie, Serenáda pro smyčce a Variace na rokokové téma s Gautierem Capuçonem a na třetím Šestá symfonie a Houslový koncert s Renauldem Capuçonem. Na třech tokijských koncertech v Suntory Hall, Bunkyo Civic Hall a NHK Hall budou uvedeny Šestá symfonie, symfonie Manfred a Houslový koncert, který s Českou filharmonií provede koncertní mistr Berlínské filharmonie Daišin Kašimoto.

Čajkovskij – tentokrát dopisová scéna z opery Evžen Oněgin v podání sopranistky Jeleny Stichiny – zazní i na zahajovacích koncertech České filharmonie 4. a 5. září stejně jako 10. září na BBC Proms, kde orchestr se stejným programem jako v Praze vystoupí poprvé od roku 2014.

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na