Vyvrcholení sezony operní sezony v Brně: Premiéra Here I am, Orlando
Janáčkova opera NdB věnuje celou sezónu 2023/2024 Roku české hudby, součástí toho je pokračující podpora a iniciování vzniku nových děl určených přímo pro brněnský soubor. Díky tomu bude vrcholem sezony světová premiéra opery Here I am, Orlando česko-slovenského autorského a inscenačního týmu v čele s mezinárodně uznávanou slovenskou skladatelkou Ľubicou Čekovskou.
Své síly při vzniku inscenace spojí skutečně mezinárodní obsazení, titulní roli Orlanda/Orlandy ztvární mezzosopranistka Markéta Cukrová společně s izraelským kontratenoristou Maayanem Lichtem. Mimořádným hostem v roli královny Alžběty bude vynikající slovenská herečka Magda Vášáryová. Lubica Čekovská ve své kompozici maximálně využila síly uměleckého souboru Janáčkovy opery včetně rozsáhlého sborového partu. Hudebního nastudování se ujme budoucí šéfdirigent Janáčkovy opery NdB Robert Kružík, sborový part nastuduje Martin Buchta.
Libretistka Viktorie Knotková našla inspiraci v románu anglické spisovatelky Virginie Woolfové Orlando, díle, které bylo pro autorku velmi osobní zpovědí. Témata Orlanda – hledání vlastní identity a místa ve společnosti a předsudky, s nimiž se musí lidé potýkat, jsou dnes stále aktuální.
„Fascinovala mě cesta časem. Orlandův spánek mezi životem a smrtí, který poprvé přichází po velkém bolestném konci první lásky. Baví mě, jak Virginia Woolfová přistoupila k tématu identity muže a ženy, je to úsměvné, křehké i bolestné. A ten úžasný konec, který nám vlévá do žil životní mízu, žijme život tady a teď. To jsou nádherná témata,“ doplňuje režisér Jiří Heřman.
Pro tuto adaptaci oslovil umělecký šéf Janáčkovy opery a režisér Jiří Heřman slovenskou skladatelku Ľubicu Čekovskou. Ta již dříve zaujala svými operami Dorian Gray nebo Impresario Dotcom, který měl premiéru v rámci Bregenzer Festspiele.
“Oslovil mě silný příběh, a ten opera potřebuje. Napadlo mě, že se budu moci v tomto hudebním prostoru kompozičně „dotýkat“ i staré hudby… renesance a raného baroka… ale „po svém“. Pro skladatele je to velká výzva. Miluji velký tvar opery, je to jako živý několika patrový funkční dům, ve kterém se žije a dýchá. Na celé produkci se podílí tolik složek, a úspěchem je, když na sebe žádná nestrhává extra pozornost. Je to společná práce. Ale tektonický obrys opery udává nejprve libreto, které pro skladatele musí mít velmi jasnou stavbu, a skladatel se v ní musí pohybovat jako doma „v pyžamu“, říká skladatelka Ľubica Čekovská.
Po úspěšných uvedeních soudobých oper světových autorů Kaiji Saariaho, Thomase Adése ale i Marko Ivanoviće či Michala Nejtka patří orchestr Janáčkovy opery NdB k předním interpretům nových operních děl. „Jako interpret, ať už jako dirigent, nebo jako cellista, jsem měl vždy rád uvádění děl úplně v prvním provedení. Je to něco, co člověka nepotkává tak často a interakce se skladatelem je vždy zajímavá a přínosná. Nemusím se jako interpret dohadovat sám se sebou, jak to asi skladatel před několika stovkami let myslel,“ dodává dirigent Robert Kružík.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]