Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Výzvy pro pražský klavírní festival
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Výzvy pro pražský klavírní festival

Jindřich Bálek
Publikováno 23/11/2013
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Zápisník Jindřicha Bálka (32)

Pražské jaro nabídlo do podzimní sezony Klavírní festival Rudolfa Firkušného, a rozhodně ne bez rozmyslu. Významných klavíristů jezdí do Prahy jistě méně než významných pěvců. Klavír má skoro tak široký repertoár jako orchestry. Je to nejvšestrannější nástroj, a kdyby se tak neříkalo varhanám, je to svým způsobem nástroj královský. Jinak je to ale nástroj nejdemokratičtější, protože láká nejvíc adeptů – a dostat se opravdu na špičku je možná o to těžší.

Zatím to budou čtyři klavíristé ve čtyřech klasických programech. Nejslavnější z nich je nenápadný a noblesní Emanuel Ax v programu s Beethovenem a Brahmsem, který zahraje v neděli. A podobně vkusně a noblesně zatím působí celá programová sestava – i když i čtveřice koncertů by mohla mít trochu čitelnější dramaturgickou koncepci. Klavíristů slavných jmen, kteří k nám nejezdí, je v čele s Krystianem Zimermanem, pořád dost. A zajímavých mladých, jejichž jména jsme dosud neslyšeli, ještě víc. A pokud jde o české klavíristy, v druhé polovině dvacátého století dosáhli na světovou špičku pravděpodobně jen dva. Vedle Firkušného samozřejmě Ivan Moravec. Uvidíme, jestli to bude v dalších generacích jinak – nebo alespoň takto.

A pak tu je ještě jeden moment. Už jen připomenout významného českého emigranta jinak než pietně, nějakou aktuální kulturní akcí, je sympatické. Podobně jako u dirigenta Rafaela Kubelíka, se u Firkušného připomíná jen to, co odehrál doma – na začátku své dráhy a na konci, samozřejmě na Pražských jarech. A mnohem méně víme o všem tom podstatném, co bylo mezi tím… Firkušný má ale oproti Kubelíkovi tu výhodu, že o něj v Brně pečují. Až tak, že se to v Praze dobře ví a pořadatelé nového festivalu rádi využili sebraných dokumentů k malé životopisné výstavě. Každý „interpretační umělec“ se po ukončení aktivní dráhy velmi rychle vytrácí z obzoru a střídají ho mladí a ctižádostiví… A přitom je více takových, kteří by si v roce stého narození zasloužili takovou seminářově-koncertně-společenskou akci jako Firkušný vloni v Brně… Když bychom ovšem hledali nějaké hodně vysoké mety a vzory pro nový český klavírní festival, doporučil bych podívat se na Klavier-Festival Ruhr (webové stránky zde). Porůří, známá nejprůmyslovější část Německa, si postupně začalo pěstovat nová kulturní centra. Jedno z festivalových center je Jahrhunderthalle v Bochumi, přestavěná bývalá tovární hala. Srovnání by samozřejmě dopadlo podobně, jako když člověk každoročně listuje programem festivalu v Salcburku. Dva měsíce trvající Klavírní festival v Porůří právě v čase Pražského jara vždycky nabídne přehlídku všech důležitých klavíristů všech generací. Tak prostě doporučuji si ten program prostudovat. V pražských poměrech by se z jediného ročníku tohoto festivalu daly udělat ročníky čtyři. To se zajisté nestane, najít vlastní cestu ale nebude snadné.

Autor je redaktorem Českého rozhlasu-Vltava
Foto: Lisa Marie Mazzucco, archiv

Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Česká filharmonie dokončuje dvořákovský komplet, vlastní label je stále v jednání
Další článek Pichlavé kaktusy. Baletní export ze Švédska do Drážďan
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up