Vzácný večer s Magdalenou Koženou

Originální, ale přesto ne samoúčelně či na pouhý efekt vybraný program a hlavně pak neskutečně nádherné zpívání. Takové bylo zatím poslední vystoupení v současné době ve světě rozhodně nejúspěšnější české operní sólistky v pražském Národním divadle.


Předvánoční setkání s Magdalenou Koženou znovu potvrdilo, že její mezzosoprán vyzrává a nabývá na plnosti, aniž by ztrácel na technické jistotě, pohyblivosti a vyrovnanosti v celém rozsahu. Zatímco ještě před dejme tomu dvěma lety vzbuzovaly plány na její Carmen u mnohých obavy, zda nejde o trefu vedle, dnes přichází skoro až jistota, že Bizetova hrdinka v jejím podání rozhodně nebude o nic horší, než třeba Carmen Eliny Garanči. Potvrdily to i dvě nejznámější árie z této opery, kterými Kožená v závěru pražského večera doslova triumfovala. Její Carmen rozhodně není výbušná či nezkrotně temperamentní, ale i tak z ní smyslnost a silná nepoddajná osobnost vyzařuje každým coulem.

Stejně tak magické byly v druhé půli večera i zbylé dvě hrdinky, které Magdalena Kožená ještě před Carmen představila: Berliozova Markéta a Massenetova Kleopatra. A opět: Obě skvěle zazpívané, kdy bylo vidět, jak si Kožená dokáže s vykreslením rozdílných světů obou postav – prostého děvčete a vznešené královny – doslova pohrát. Pro českého posluchače pak byla určitě objevem i brilantně provedená Massenetova Svita č.4 pro orchestr Pitoreskní scény.
Jakýmsi prologem k opernímu světu Magdaleny Kožené se stala první část koncertu, kde po Schubertově předehře Kouzelná harfa mezzosopranistka přednesla písně z Mahlerovy sbírky Chlapcův kouzelný roh. I na vpodstatě miniaturních plochách dokázala předvést, jak působivě dokáže akcentovat melodii (Wer hat das Liedlein erdacht), neomylně frázovat (Wo die schönen Trompeten blasen) i skvěle pracovat s dechem či mistrně odlištit rozdílné nálady.
Ke vzácnému večeru přispěla Pražská komorní filharmonie s Kasparem Zehnderem (až na nepříliš šťastné sólo trubky v Bizetovi). Škoda jen, že publikum opakovaně tvrdošíjně tleskalo jak v průběhu Massenetovy svity, tak i Mahlerových písní.

Magdalena Kožená v Národním divadle

M.Kožená (mezzosoprán)
Pražská komorní filharmonie
Dirigent: Kaspar Zehnder
Národní divadlo Praha 18. a 20.prosince 2009
(psáno z koncertu 20.12.2009)
program:
F. Schubert: Overture Rosamunde (die Zauberharfe)
G. Mahler: Des Knaben Wunderhorn
Rheinlegendchen
Das irdische Leben
Wer hat das Liedlein erdacht?
Wo die schönen Trompeten blasen
Lob des hohen Verstandes

H. Berlioz: La Damnation de Faust
Rec. Que l’air est étouffant!
Árie Le roi de Thulé
J. Massenet: Cléopatre
Árie J’ai versé le poison dans cette coupe d’or
J. Massenet: Suite N. 4 “Scenes pittoresques”
G. Bizet: Carmen Suite N. 2 s áriemi:
Habanera
Seguedilla

foto: Kasskara/DG

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments