Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Vzpomínka na Gerarda Mortiera
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Vzpomínka na Gerarda Mortiera

Pavel Smutný
Publikováno 11/03/2014
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:

Gerard Mortier, který zemřel v neděli 9. března 2014 ve věku sedmdesáti let, byl bezpochyby jedním z nejvlivnějších intelektuálů konce dvacátého století. Prokázal to jako ředitel Bruselské opery, Salcburského festivalu, Ruhrského trienále, Pařížské opery a Královské opery v Madridu. Byl vizionář, který formoval novou evropskou kulturní identitu a jeho vliv daleko přesahoval hranice uměleckého světa. V jeho životě se zrcadlí osud epochy, kterou prožíváme. Byl přesvědčeným Evropanem a jeho práce měla po celé Evropě mimořádný ohlas a dopad.Tajemství jeho úspěchu spočívalo v několika základních faktech. Zaprvé byl velice vzdělaný, skvěle znal evropskou kulturu a historii. Dokonale rozuměl klasické i moderní filozofii a byl rovněž vynikajícím znalcem hudby, přestože neměl hudební vzdělání. I přes své právní vzdělání, a možná právě díky němu, se postupně stal arbitrem toho, co pokládal za trendové a klíčové pro evropskou hudební tradici. Ovlivňoval nejen hudbu, ale kulturu obecně. Zapsal se do dějin pozvednutím Salcburského festivalu, který řídil dvanáct let. Mortier měl jasnou kulturní vizi a byl člověk bytostně nekonzervativní. Navázal na svého velkého učitele Rolfa Liebermanna, který však ještě za evropský kulturní štít považoval tradici velké opery, činohry a baletu. Mortier s tímto štítem pracoval, vlastně ho neustále rozbíjel, aby vytvářel novou kulturní evropskou identitu. Díky tomu jeho činnost dalece přesáhla rámec umění a jeho vliv na myšlení publika a na myšlení vedoucích elit byl mimořádný. Nekonzervoval evropské hodnoty, ale živě s nimi pracoval, protože je miloval a ctil.Zpráva o smrti Gerarda Mortiera je dnes komentována všemi světovými médii a vyvolává velké emoce. Bez něj by se dnes světová opera ubírala zcela jiným směrem. Považuji Gérarda Mortiera za nekonformního, řekl bych radikálního reformátora. Měl velké množství přátel mezi lidmi, kteří Evropu zásadním způsobem ovlivňují: „To je dobrá zpráva o Evropě.“ Vzpomínejme na Gerardovo dílo, čest jeho památce.

Poslední foto Gerarda Mortiera z 28. 1. 2014 při setkání s novináři před světovou premiérou opery Charlese Wuorinena Brokeback Mountain – foto Javier del Real

TémataGerard MortierSalzburger Festspiele
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Nekvasil s Dvořákem chystají pro Bratislavu Mozartova Tita
Další článek V Rudolfinu zahraje držitel Řádu britského impéria Barry Douglas
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up