Wagnerův Prsten Nibelungův se vrací do Prahy: ND a Státní opera uvedou kompletní cyklus

Opera Národního divadla (ND) v Praze a Státní opera chystají v příštích letech uvedení kompletního díla Prsten Nibelungův skladatele Richarda Wagnera. Čtyřdílný operní cyklus otevře 12. února 2026 premiéra Zlata Rýna v Národním divadle. Celý cyklus bude dokončen v květnu až červnu 2028. Zlato Rýna a Soumrak bohů bude k vidění a poslechu v Národním divadle, Valkýra a Siegfried ve Státní opeře. O projekt se podělí oba operní soubory ND.
Ilustrační foto (zdroj The Knohl Collection)
Ilustrační foto (zdroj The Knohl Collection)

“V Praze se uskuteční nová inscenace Wagnerova Prstenu, a to 100 let po poslední a jediné inscenaci celého cyklu realizované v Praze,” sdělil Hansen.

Prsten Nibelungův (Der Ring des Nibelungen) je série čtyř Wagnerových oper vytvořených v letech 1848 až 1874 volně na postavách a prvcích germánského pohanství, zvláště pak islandských ság a Písni o Nibelunzích. Součástí cyklu jsou čtyři opery – Zlato Rýna, Valkýra, Siegfried a Soumrak bohů.

Cyklus bude režírovat slovenská režisérka Sláva Daubnerová ve spolupráci s výtvarníkem Borisem Kudličkou a v hudebním nastudování Roberta Jindry. “Na díle pracoval Wagner celých 26 let. Každá z částí je zcela originální a vytváří rozdílnou atmosféru, i hudební. Realizují je ty největší operní scény světa, ale také soubory, které nepatří mezi vyhlášené domy a nepyšní se tak výsostným renomé. Uvedení tohoto velkolepého díla však vždy provází velká očekávání a je obrovskou výzvou,” uvedl Jindra, hudební ředitel Opery ND.

Podle režisérky cyklu Daubnerové je Wagnerův Prsten Nibelungův klenot, který v sobě nese univerzálnost, jež funguje v každé přítomnosti. “Je to mimořádný typ zážitku, kdy si více než u jiných hudebních děl můžeme uvědomit význam umění jako něčeho, co přesahuje naši existenci, a to díky monumentalitě díla a jeho časovému rozsahu,” řekla.

Umělecký ředitel Opery ND a Státní opery Per Boye Hansen upozornil, že Praha byla kdysi wagnerovskou metropolí. A i přes Wagnerův antisemitismus za jeho přijetím v Praze stálo židovsko-německé publikum. “Všichni legendární ředitelé Nového německého divadla od roku 1888 byli Židé: Angelo Neumann, Alexander Zemlinsky, Wilhelm Steinberg,” sdělil.

Neumann byl jedním z Wagnerových nejbližších přátel. V 80. letech 19. století zakoupil provozovací práva na Wagnerův Prsten Nibelungův a s jeho provedením cestoval po celé Evropě, čímž přispěl k Wagnerově popularitě.

“Když Neumann přišel v roce 1885 do Prahy, začal okamžitě inscenovat Wagnerovy opery, přičemž taktovky se u Zlata Rýna a Valkýry ujal tehdy mladý a neznámý dirigent Gustav Mahler. Bylo to ve Stavovském divadle, ještě před otevřením Nového německého divadla v roce 1888, které bylo otevřeno Wagnerovými Mistry pěvci norimberskými,” připomněl Hansen. Dnes v původní budově Nového německého divadla působí Státní opera Praha.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments