Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Wagnerův Prsten Nibelungův se vrací do Prahy: ND a Státní opera uvedou kompletní cyklus
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaPR ZprávyZ domova

Wagnerův Prsten Nibelungův se vrací do Prahy: ND a Státní opera uvedou kompletní cyklus

Opera Národního divadla (ND) v Praze a Státní opera chystají v příštích letech uvedení kompletního díla Prsten Nibelungův skladatele Richarda Wagnera. Čtyřdílný operní cyklus otevře 12. února 2026 premiéra Zlata Rýna v Národním divadle. Celý cyklus bude dokončen v květnu až červnu 2028. Zlato Rýna a Soumrak bohů bude k vidění a poslechu v Národním divadle, Valkýra a Siegfried ve Státní opeře. O projekt se podělí oba operní soubory ND.

ČTKredakce
Publikováno 14/06/2024
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Ilustrační foto (zdroj The Knohl Collection)
Ilustrační foto (zdroj The Knohl Collection)

„V Praze se uskuteční nová inscenace Wagnerova Prstenu, a to 100 let po poslední a jediné inscenaci celého cyklu realizované v Praze,“ sdělil Hansen.

Prsten Nibelungův (Der Ring des Nibelungen) je série čtyř Wagnerových oper vytvořených v letech 1848 až 1874 volně na postavách a prvcích germánského pohanství, zvláště pak islandských ság a Písni o Nibelunzích. Součástí cyklu jsou čtyři opery – Zlato Rýna, Valkýra, Siegfried a Soumrak bohů.

Cyklus bude režírovat slovenská režisérka Sláva Daubnerová ve spolupráci s výtvarníkem Borisem Kudličkou a v hudebním nastudování Roberta Jindry. „Na díle pracoval Wagner celých 26 let. Každá z částí je zcela originální a vytváří rozdílnou atmosféru, i hudební. Realizují je ty největší operní scény světa, ale také soubory, které nepatří mezi vyhlášené domy a nepyšní se tak výsostným renomé. Uvedení tohoto velkolepého díla však vždy provází velká očekávání a je obrovskou výzvou,“ uvedl Jindra, hudební ředitel Opery ND.

Podle režisérky cyklu Daubnerové je Wagnerův Prsten Nibelungův klenot, který v sobě nese univerzálnost, jež funguje v každé přítomnosti. „Je to mimořádný typ zážitku, kdy si více než u jiných hudebních děl můžeme uvědomit význam umění jako něčeho, co přesahuje naši existenci, a to díky monumentalitě díla a jeho časovému rozsahu,“ řekla.

Umělecký ředitel Opery ND a Státní opery Per Boye Hansen upozornil, že Praha byla kdysi wagnerovskou metropolí. A i přes Wagnerův antisemitismus za jeho přijetím v Praze stálo židovsko-německé publikum. „Všichni legendární ředitelé Nového německého divadla od roku 1888 byli Židé: Angelo Neumann, Alexander Zemlinsky, Wilhelm Steinberg,“ sdělil.

Neumann byl jedním z Wagnerových nejbližších přátel. V 80. letech 19. století zakoupil provozovací práva na Wagnerův Prsten Nibelungův a s jeho provedením cestoval po celé Evropě, čímž přispěl k Wagnerově popularitě.

„Když Neumann přišel v roce 1885 do Prahy, začal okamžitě inscenovat Wagnerovy opery, přičemž taktovky se u Zlata Rýna a Valkýry ujal tehdy mladý a neznámý dirigent Gustav Mahler. Bylo to ve Stavovském divadle, ještě před otevřením Nového německého divadla v roce 1888, které bylo otevřeno Wagnerovými Mistry pěvci norimberskými,“ připomněl Hansen. Dnes v původní budově Nového německého divadla působí Státní opera Praha.

TémataBoris KudličkaOpera Národního divadlaRobert JindraSEZSláva DaubnerováStátní opera Praha
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Lovísa Ósk Gunnarsdóttir – When the Bleeding Stops (foto Tale Hendnes) TANEC PRAHA: Globálně komunitní a výsostně lidské setkání
Další článek Marc-Antoine Charpentier: Médea, Opéra national de Paris, 2024 (zdroj Opéra national de Paris, foto Elisa Haberer) Sledujte záznam opery Marc-Antoina Charpentiera Médea z Pařížské národní opery
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up