Wroclavský Rigoletto na zámku Topacz

  1. 1
  2. 2

Začátek své operní sezony zahájila Wroclawská opera poněkud kuriózně, ale v tom dobrém slova smyslu. Již mnohokráte vystoupil operní soubor mimo svoji budovu, třeba v Hale století, nebo jinde venku mimo ni. Velmi progresivní představení Verdiho Maškarního plesu využilo prostředí bývalého olympijského stadionu a třeba Aida se dávala úplně mimo Wroclaw. Pro představení Rigoletta bylo vybráno efektní prostředí zámku Topasz vzdáleného asi dvanáct kilometrů od Wroclawi. Rekonstruovaný zámek, kde mimo jiné sídlí muzeum automobilových veteránů a je také hotel, jednou již svůj velký otevřený vnitřní prostor místnímu opernímu ansámblu poskytl, a to při uvedení muzikálu Šumař na střeše.Ke gotické věži bývalého hradu, zvýšené začátkem šestnáctého století o jedno patro, bylo o sto let později nástupcem majitele Heinricha von Vogta přistavěno renesanční křídlo, a potom v dalším století na jeho půlnoční straně barokní část. Zámek vystřídal řadu majitelů, po válce přišel do rukou státu a dnes je opět v soukromých rukou. Pořadatelé využili pro realizaci představení prostranství v zámeckém areálu, na západní straně zakončené vlastní budovou zámku, stojící mezi vzrostlými stromy. Ta tvořila dokreslující zadní prospekt. Před ní bylo postaveno jeviště s dekoracemi a ještě před ním orchestřiště. Další strany jsou pak obklopeny rekonstruovanými budovami, mezi nimiž byla postavena tribuna pro tři tisíce diváků.Viditelnost byla výborná díky jejímu velkému sklonu. Na obou stranách jeviště byly simultánně promítány na projekčních plátnech detailní záběry sólistů a děje, které snímaly televizní kamery. Tak veliký prostor byl samozřejmě uměle ozvučen, což přináší některé problémy. Ale celkem vyváženě, až na výjimky, se jevil poměr mezi hlasy pěvců a silou zvuku orchestru vcelku dobře.Provedení Rigoletta v areálu zámku Topasz nebylo v pravém slova smyslu premiérou, inscenace běží na mateřské kamenné scéně na Svídnické ulici. Dekorace byly samozřejmě upraveny a opera byla režijně i scénicky přizpůsobena možnostem nového prostředí. Během výjimečně teplého prvního zářijového víkendu byla odehrána celkem tři představení, a to pod taktovkou ředitelky Wroclavské opery dirigentky Ewy Michnik (studovala ve Vídni u Hanse Swarowského). Klasická režie známého a žádaného hostujícího Michała Znanieckého, který byl také autorem scény, byla přizpůsobena novému prostředí Adamem Frontczakem z wroclawské opery.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na