Ptali jste se: Martin Leginus

  1. 1
  2. 2

Hudební ředitel Státní opery v Praze odpovídá na otázky čtenářů Opery Plus 


Dobrý den, doslechl jsem se, že na sezonu 2015/2016 se chystá nová Madama Butterfly. Myslím si, že na repertoáru Státní opery jsou tituly, které by si nové nastudování zasloužily daleko víc, ať už Rigoletto, Nabucco, Aida nebo třeba Kouzelná flétna – na nich je doba, jež od jejich premiér uběhla, řekl bych mnohem viditelnější. Podle čeho se vybírá, co se bude nově studovat? Děkuji za vaši odpověď a přeji hezký zbytek léta. 🙂 (Vojtěch R.)

Plně s vámi souhlasím, na více inscenacích se čas podepsal. V této sezoně se ve Státní opeře soustředíme na rozšíření repertoáru – uvedeme Straussovu Salome, Boitova Mefistofela, Humperdinckovu Perníkovou chaloupku a Verdiho Macbetha. Myslím, že si každý operní fanoušek z naší nabídky vybere. Současná inscenace Madamy Butterfly už všechen svůj potenciál divákům předala a naše rozhodnutí o nové produkci a novém hudebním nastudování podpořila skutečnost, že se nám podařilo domluvit s vynikajícím inscenátorem, jehož práci já osobně velmi obdivuji. On sám už nabídku před lety ze Státní opery obdržel a nyní se, byť s jiným titulem, konečně naplní.

Dobrý den pane Leginusi, všimla jsem si, že jste letos udělali velkou čistku mezi zpěváky. Můžete prosím uvést jmenovitě ty, které na jevišti Státní opery už neuvidíme a důvody? Děkuji. (Marta K.)

Otázka obsazovaní je v každém operním domě velmi citlivým tématem. Každý divák má své osobní preference nejenom ve vztahu ke konkrétnímu sólistovi, ale také k rolím, v nichž sólista účinkuje. Obsazování je koneckonců částečně subjektivním výběrem, na který má vliv více členů uměleckého vedení. Opera je sice překrásné, nicméně zároveň nemilosrdné umění a právo diváka na nejlepší možné obsazení sól zde ctíme snad ze všeho nejvíce. Po svém nástupu v srpnu 2013 jsem věnoval maximální možný čas poslouchání veškeré naší produkce nejenom jako dirigent, ale i jako divák. Značný objem mého času investuji do účasti na předzpívání. Na základě i těchto zkušeností jsem se svými kolegy připravil řadu nových obsazení ze sólistického souboru Opery Národního divadla a Státní opery a také z řad špičkových hostů. Jsem si jist, že naši diváci tyto změny zaznamenali a podle ohlasů jsme se vydali jednoznačně správným směrem. Tomu nasvědčuje nejen bezprostřední reakce publika, ale rovněž řada kladných ohlasů zevnitř i zvnějšku opery. Zvýšení umělecké úrovně i reprízových představení patřilo mezi hlavní zadání od ředitele Národního divadla Jana Buriana při mém oslovení pro roli hudebního ředitele Státní opery.

Jak se vám pracuje s orchestrem Státní opery? Čím to je, že má tak velké výkyvy ve svých výkonech? Budete zvát nějaké nové dirigenty? (Igor Mejstřík)

Státní opera prošla díky původnímu plánu na sloučení s Národním divadlem velmi turbulentním obdobím. V jeden okamžik se dokonce mluvilo o zrušení tohoto tělesa. Uznáte, že taková situace nemohla přispět k dlouhodobé motivaci v tak konkurenčním prostředí, jako je Praha. Za poslední rok jsem ale žádné výkyvy ve výkonech orchestru nezaznamenal, a pokud ano, tak v kontinuálním růstu interpretačních kvalit. Po roce práce s tímto orchestrem naprosto vážně říkám, že toto těleso neomezují žádné limity náročnosti. A možná právě proto jsme jediným hudebním divadlem v republice, které ve stém padesátém výročí narození Richarda Strausse uvádí jeho operu, výjimečně náročnou Salome. Z osobností, které budou s orchestrem pracovat, bych vyzdvihl zejména Heiko Mathias Förstera, jenž nastuduje právě Salome. Neméně velkou radost mám z Marca Guidariniho, který byl hostem v milánské La Scale či v Národní opeře v Lyoně. Spolupráce s dirigentskými osobnostmi je prospěšná pro každý orchestr a neumím si představit, že bychom v této tradici nepokračovali.

Dobrý den, můžete prosím aspoň ve stručnosti říci, jak to bude s rekonstrukcí budovy Státní opery? Kdy a na jak dlouho bude zavřená a co bude v té době se souborem? (JS)

Pracujeme s daty, které nám předběžně oznámilo vedení technicko-provozní správy Národního divadla. Rozsah prací v oblasti – jak rekonstrukce budovy, tak samotné jevištní technologie – je obrovský. Je velmi složité odhadnout délku trvání rekonstrukce takového rozsahu. Předpokládaný začátek opravy je určen na červenec 2016. Momentálně pracujeme na přípravě minimálně dvou sezon v alternativních prostorech. Nejspíše také přijmeme nabídky na hostování v zahraničí.Dobrý den, podle čeho jste vybírali premiéry této sezony? Myslím si, že by mezi nimi mělo být více oper, které na repertoáru vydrží delší dobu. A počítáte do budoucna s nějakými klasickými operetami? Děkuji za odpověď. (Hamáčková, Plzeň)

Každý titul v této operní sezoně jsme vybrali s ambicí uvedení i v té příští. V případě Salome plánujeme blok repríz po návratu z hostování v Japonsku na podzim 2015. Mefistofeles je unikátní operní titul s velkým sborem, nezpochybnitelným dirigentem a mimořádnými sólisty, který nepochybně divácky zaujme. Bez Jeníčka a Mařenky bychom neudělali nesmírně důležitý krok směrem k rodinnému publiku, vždyť obliba Čarokraje mluví za vše. A Macbeth je repertoárovým titulem všude ve světě. Co se týče operety, momentálně máme na repertoáru Netopýra, pro něhož chystáme v prosinci 2015 nový hudební šat. Před rekonstrukcí ovšem se zařazením klasické operety mezi premiérami nepočítáme.

Dobrý den, máme moc rádi paní Vyskvorkinu, ale teď moc nezpívá. Proč? Kdy ji budeme moci vidět v Traviatě? (Křížkovi)

O bolestech v obsazování jsem se obecně vyjádřil výše. K tomu mohu opět spíše obecně dodat, že hlas každého sólisty prochází v různých životních etapách různým vývojem. Marina Vyskvorkina je v etapě kariéry, kdy role Violetty pro ni, z mého pohledu, už není správnou volbou. Na jevišti Státní opery ji ale uvidíme v této sezoně v roli Musetty v Pucciniho La bohème.

Dobrý den, na jaké nové zpěváky a v jakých rolích se ve Státní opeře můžeme těšit? (Hanka, Praha)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments