Yulianna Avdeeva vystoupí s klavírním recitálem v Rudolfinu
„Szpilman je všeobecně známý díky svým pamětem, v nichž popisuje své zážitky z holocaustu a druhé světové války. Právě na jeho příběhu později založil Roman Polanski svůj oceňovaný film Pianista. V září 2020 mě rodina Wladyslawa Szpilmana požádala, abych hrála na jeho domácím klavíru. Snad to byla prozřetelnost. Věřím, že klavír je nejbližším přítelem svého majitele a stává se strážcem jeho nejintimnějších pocitů a tajemství. Provedení skladeb, které hrály významnou roli ve Szpilmanově životopise, na jeho vlastním klavíru bylo jedinečnou příležitostí přiblížit se této inspirativní osobnosti,“ přiblížila Yulianna Avdeeva svůj zážitek. „Syn Wladyslawa Szpilmana Andrzej mi pak věnoval noty klavírní suity ‚Život strojů‘.“
Yulianna Avdeeva získala světové uznání na Chopinově soutěži ve Varšavě v roce 2010, kde vyhrála první cenu. Stala se tak teprve čtvrtou ženou na světě, které se to podařilo. Opakovaně vystoupila v sále Pierra Bouleze v Berlíně, ve vídeňském Konzerthausu, v Elbphilharmonie v Hamburku, ve Varšavské filharmonii nebo v pražském Rudolfinu. Minulou sezónu debutovala v Carnegie Hall. V posledních letech odehrála řadu koncertů na podporu Ukrajiny.
Na programu Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK není nováčkem. Poprvé se představila v Obecním domě, když doprovázela při houslovém recitálu Julii Fischer. Poté vystoupila v rámci koncertů FOK jako sólistka s hostující Poznaňskou filharmonií pod taktovkou polského dirigenta Łukasze Borowicze. Bravurně tehdy zahrála Chopinův První klavírní koncert. A do třetice v Obecním domě účinkovala jako sólistka na koncertě Pražských symfoniků s dirigentem Andrejem Borejkem, kde podala heroický výkon, neboť v první polovině programu hrála Prokofjevův Druhý klavírní koncert a v druhé ještě zahrála Skrjabinova Prométhea. Se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK absolvovala také zájezd do lineckého Brucknerhausu.
Slovo dramaturga FOK Martina Rudovského: „Při poslechu hry klavíristky Yulianny Avdeevy pochopíte bezezbytku rčení o tom, že hudba se neukrývá v notách, ale mezi nimi. Její hudba plyne a zároveň dýchá. Působí jako kompaktní celek, tvořený jemnou drobnokresbou. Yulianna se u nás v loňské sezóně představila v orchestrálním programu s dirigentem Andrejem Borejkem. Tentokrát bude na jevišti úplně sama jen ve společnosti převážně slovanských skladatelů. Jedním z nich je i polský klavírista a hudební skladatel Władysław Szpilman, jehož nelehký životní příběh popisuje oscarový film Romana Polanského Pianista.“
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]