Z České taneční platformy 2023 (2): Tanec skrytý do ciferníku hodin
Hledání klidného místa
Jako první diváci vstoupili do temnot (nynějšího) válečného konfliktu na Ukrajině. Čornomorsk, Oděsa, Lvov, Kryvyi Rih a Záporoží jsou nejen města postižená válkou, ale také domovy pětice performerek Diany Khrushch, Oleny Korotkové, Anastasiie Pavlovské, Yany Reutové a Valerie Tsvirkunové, které nalezly azyl v Česku, a to jak lidský, tak tvůrčí. Together Alone totiž vzniklo v kooperaci s Tancem Praha z. ú. a divadlem Ponec. Projekt publiku zejména přibližuje pocit vyhnanství a bezmoci vyvolaný válkou, jenž je kromě tance podpořen čtenými sugestivními verši kyjevského básníka Antona Ovchinnikova z roku 2022. V jedné části ve vší výstižnosti a tíživosti zaznívá: „Myšlenky z minulosti/ Pocity z budoucna/ Svědomí společné přítomnosti/ Minulost neexistuje/ Budoucnost je nejistá“.
Jeviště zeje prázdnotou, což divákům umožňuje soustředit se jen na těla žen ve volném domácím oblečení, které mučednicky, a tak trochu i vyčítavě často pozorují publikum. Za doprovodu hudby inspirované ukrajinskými lidovými písněmi každá sama, ale také společně, jak samotný název napovídá, odkrývá svůj příběh. Jejich unikátnost zvýrazňuje využití bodového osvětlení – kruhu, do nějž každá z perfomerek vstoupí a v tanečním sólu ve stylu modern dance rezonuje prostorem. Čísla se od sebe liší, zatímco jedna volí rychlé tempo, druhá preferuje z pomalení. Nejvíce však vyniká Diana Khrushch díky permanentnímu udržování očního kontaktu s publikem a velmi expresivní mimice. Za svůj interpretační výkon tato mladá tanečnice mimo jiné získala zvláštní uznání poroty.
Naopak tehdy, když je světlo rozptýlené, pětice vytváří společné kreace, které připomínají alegorické barokní sochy, zejména utrpení a bolesti. I nehybnost vyjadřuje pohyb či transformaci, zvláště když se protne s Ovchinnikovými verši ve druhé části. Zde se například recituje: „Kolik ještě zvládneš? / Dýcháš, miluješ, žiješ, chodíš v parku pod domem? / Cítíš kouř a oheň, bolest z popálenin na kůži? / Cítíš ještě to rozbité sklo?“ V Together Alone tak vzniká jakýsi kontrapunkt (ne)pohybu a mluveného i zpívaného slova, který napomáhá udržovat úzkostnou a velmi autentickou atmosféru přenášející publikum do stovky kilometrů vzdálených rozbombardovaných ukrajinských měst.
Náhodná setkání
Pro změnu do sítí radosti zamotal publikum Viktor Černický se svou hravou improvizační taneční show Prima, jejíž název v překladu z italštiny do češtiny znamená premiéra. A opravdu, každá perfomance je originální, protože se na ni podílí jiný ansámbl. Jedná se totiž o mezinárodní projekt několika tanečních souborů a organizaci: ZDRUHESTRANY & Petry Hanzlíkové, Tance Praha z. ú., Cafè de las Artes Teatro (ES), Teatrul national RaduStanca (RO) a CapoTrave/Kilowatt (IT).
Pokaždé zveřejní hostující instituce a Viktor Černický výzvu pro taneční nadšence, profesionály i laiky, k účasti na projektu. V jednom prostoru se tak najednou setkají pro sebe dosud neznámí lidé, kteří po dobu pouze tří dnů vytvářejí koncepci performativní události, Černický funguje jako mediátor, který tým podporuje heslem „precision and enjoy“. Pravidla si určují sami účinkující, perfomance tak charakterizuje nechoreografie a nahodilost. Záleží na každém jednotlivci, jak bude reagovat na své kolegy a podle jakého principu se bude hra řídit. Lze tak mluvit i o jakési metafoře, která se vztahuje k fungování společnosti obecně.
Výjimečnost individua podtrhuje minimalistická scénografie, kterou tvoří jen dvanáct židlí, bílá podlaha a pozadí, na němž každý z aktérů vyniká, protože má na sobě triko odlišné barvy. Většinou se jednotlivec rozhodne vykonávat určitý typ pohybu a ostatní jej začnou napodobovat, nebo vymyslí „protiakci“. Chvílemi tak performance působí jako parodie sportovního utkání, protože se účinkující různě mezi sebou střídají a nešetří grimasami ve tváři. Zatímco jeden nadšeně přichází, druhý znaveně odchází. Komické jsou situace, v nichž někdo začne vydávat zvuk a činí tak, dokud mu nedojde dech. Např. ša-fů se postupně transformuje na ša-hm, zatímco „jeho zdroj“ už je téměř rudý.
Černický se tak v Primě nesoustředí na hotové dílo, ale na proces, jehož cílem je pobavit se skrze pohyb a užít si spolupřítomnost. Jako otázka se nabízí, co přináší publiku. Zatímco jiní diváci kolem mě se smějí, já se po několika minutách, v nichž jsem se těšila z vizuálního provedení, cítím znuděně. Přiznám se, že raději bych byla na té druhé straně, která se právě nechává unášet pohybovou hrou.
U obou perfomancí je však třeba ocenit jejich smysl pro sociální akci a cit pro experimentování. Výborně mezi sebou z hlediska tématu i formy kontrastují a relativizují pojetí času vzhledem k prožívaným emocím. Zatímco pro jednoho může jedna minuta znamenat věčnost, pro druhého vteřinu.
Together Alone
Koncept a choreografie: Yana Reutova
Účinkují: Diana Khrushch, Olena Korotkova, Anastasiia Pavlovska, Yana Reutova, Valeria Tsvirkunova
Světelný design: Dominik Šimurda
Kostýmy: Mariana Novotná
Hudba: Balaklava Blues, Tomáš Kerle
Poezie: Anton Ovchinnikov
Recitace Recitation Olesa Usata
Premiéra: 20. 1. 2023
PRIMA
Koncept, choreografie, režie: Viktor Černický
Performeři: Tomáš Janypka, Lukáš Karásek, Jaroslav Ondruš, Tinka Avramová a skupina z místní komunity
Dramaturgie: Sodja Lotker
Světelný design: Zuzana Režná
Kostýmní poradce: Michal Rydlo
Premiéra: 26. 6. 2022, divadlo Ponec
Psáno z festivalu Česká taneční platforma 1. 4. 2023, Divadlo Archa, divadlo Ponec.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]