Zabíjí operu její promítání v kinech?

John Berry, umělecký ředitel Anglické národního opery (ENO) se zlobí. Tvrdí, že opera ničí a poškozuje sama sebe – a to hlavně tím, že „živá“ představení jsou promítána jako live přenosy v kinech. V nedávném rozhovoru pro anglický deník Telegraf  Berry řekl, že rostoucí trend otevírání opery a divadla masám v podobě promítání v kinech je špatný. “Pokud se opera v kině stává hlavní událostí sezóny, namísto toho aby jí byla živá práce umělců na jevišti, je to krok špatným směrem”, nechal se slyšet druhého britského operního domu. “Posedlost uvádění operních představení v kinech odvádí pozornost od živé kultury, degraduje práci umělců a hlavně podsouvá divákům pocit, že opera není živé umění”, dodal Berry. Ovšem ne všichni britští šéfové významnějších kulturních institucí takový názor společně s Berrym sdílejí: „Projekce opery v kině může být prvním krokem k ní,” míní David Pickard, stojící v čele festivalu v Glyndebourne. “Glyndebourne hraje každoročně prakticky jen v krátkém časovém úseku a poptávka publika je tak vysoká, že ji nemůžeme uspokojit ani v nejmenším”, zdůvodňuje Pickard svůj pohled na věc. Tony Hall, šéf Covent Garden, zase připomíná, že projekty přenosů jsou velkou pracovní příležitostí pro mnoho lidí a přinášejí operu a balet i k těm, kteří by do divadla nikdy nepřišli. “Souhlasím s tím, že je pro lidi mnohem lepší přijít do hlediště a zažít inscenaci na vlastní kůži. Ale proč v době digitální techniky znemožnit těm, kteří z jakýchkoli důvodů do divadla přijít nemohou, inscenaci vidět právě s pomocí techniky? Ne každý si může dovolit přijet do Londýna sledovat balet nebo operu živě.“Koncept živých přenosů operních představení v kinech započala a velmi agresivně propaguje newyorská Metropolitní opera, která přitom tvrdí, že jde o projekt ve svém výsledku ziskový.Nicméně objevila se konkurence, a to konečně i u nás. S přenosy mimo jiné právě z Londýna, ale taky z Paříže či La Scaly teď přišlo pražské Bio Oko, které jejich zprostředkování nabízí i kinům v regionech. Tuhle alternativu k přenosům z Met řada diváků i hudebních publicistů vítá, často totiž jde o produkce přinejmenším stejně kvalitní, ne-li kvalitnější, než ty z Met. Jenže: zatímco třeba právě v Londýně mají diváci na výběr buď mezi operou v kině anebo tou v autentickém špičkovém provedení třeba v Covent Garden, u nás to je s úrovní toho, co operní soubory nabízejí, přece jen poněkud jiné, že… Jaký tedy názor platí u nás? Máme být za operu v kinech rádi? Anebo se máme přidat k řediteli Anglické národní opery a jeho výroku, že opera v kinech tu živou zabíjí? Co myslíte? 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments