Začala třetí etapa restaurování maleb a lunet v ND
Stavbou lešení dnes v hlavním foyeru historické budovy Národního divadla začala poslední etapa restaurování nástropních maleb. Opravovat se bude triptych Umění – Vzkříšení od Františka Ženíška, lunety Vlast – Zřídla, Rudohoří, Severní průsmyky, Jizera a Boj se saní od Mikoláše Alše.„Komplexní restaurování financuje mecenáška Dadja Altenburg-Kohl. Výslednou podobu diváci české první scény spatří v červnu. Práce budou probíhat za divadelního provozu,” řekl mluvčí Národního divadla Tomáš Staněk. Restaurování stejně jako celkový průzkum vedou akademičtí malíři Tomáš Záhoř a Tomáš Berger. „Průzkum maleb proběhl už v roce 2007,” připomněla konzervátorka Národního divadla Petra Daňhelová. Předchozí etapy se uskutečnily v letech 2013 a 2014, jednotlivé fáze na sebe plynule navazují.
„Začali jsme Úpadkem umění a lunetami – Vypravování, Stráž na pomezí, Žalov, Otava a Táborsko. Ve druhé etapě se opravoval Zlatý věk umění a lunety – Domažlice, Krkonoše, Dvůr Králové a Chrudimsko,” uvedla. Podle ředitele české první scény Jana Buriana si rekonstrukce dosud vyžádala náklady ve výši 1,1 milionu korun. „Aktuální práce jsou vyčísleny na 460.000 korun,” řekl.
Nástropní malby jsou prací Mikoláše Alše, který navrhoval zejména lunety, a Františka Ženíška, který pracoval na stropě. Společně se věnovali ještě čtyřem obrazům – Mýtus, Život, Historie a Zpěv bohatýrský, které se nacházejí pod těmito cykly ve foyeru. Ideově dílo navazuje na slovanskou mytologii, je inspirováno Rukopisy zelenohorským a královédvorským.
„Nejproblematičtější částí je strop, kde podkladová přípravná vrstva měla tendence už po požáru odpadávat. Strop a stěny totiž voda značně podmáčela,” popsala stav maleb Daňhelová. V některých částech je oškrábáno dodatečně pozadí i s podkladem. Odpadávání malby v jemných šupinách je pravděpodobně i důsledkem pozdějších oprav.
„Už v předloňské restaurátorské etapě jsme provedli rekonstrukci stropu na základě dochovaných Ženíškových návrhů. První a velmi problematické restaurování po divadelním požáru totiž zanechalo zásahy, které pozměnily vizuálně vyznění díla,” dodala.
Malby se nacházejí ve velmi namáhaném prostoru s teplotními výkyvy a výrazným znečištěním. V minulosti došlo k uvolnění a ztrátě části podkladu, a tudíž i barevné vrstvy. Postupně se proměňovala barevnost, malbou probíhají jemné praskliny.
„Pracujeme kombinovanou technikou tempery s olejomalbou, která je použita v největším rozsahu na stropě,” uvedl Záhoř. Poprvé v historii je dílo restaurováno jednotnou restaurátorskou koncepcí. Práce obsahují několik kroků: fixování, tamponování a záchranu originálních šupinek, čištění od povrchových nečistot, odstranění dodatečných fixáží, sejmutí nevhodných retuší, tmelení, retušování a nové fixáže.
Národní divadlo nabídne zájemcům možnost blíže se seznámit s unikátními malbami během prohlídek, které bude pořádat v průběhu restaurování. Připravuje workshopy o malířské výzdobě foyeru. Bližší informace budou na webových stránkách.
Foto ČT24
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]