Začíná festival Ostravské dny

Staré koupelny bývalého Dolu Hlubina se dnes stanou prvním místem, kde se odehraje letošní 10. bienále jednoho z nejvýznamnějších festivalů soudobé hudby na světě – Ostravské dny. Následovat budou tři scény Divadla Jiřího Myrona, řetízkové šatny Dolu Michal, kryté náměstí Trojhalí Karolina, Katedrála Božského Spasitele, Janáčkova konzervatoř nebo Centrum PANT. Rozezní se oba břehy Ostravice a za doprovodu trubky budou motorkáři túrovat americké Harleye. Už několik dní v Ostravě diskutují desítky skladatelů z celého světa o podobách současné „klasické“ hudby, interpreti plní složitý zkouškový plán a do symfonického orchestru zasedá každý den asi 80 mladých hudebníků, včetně špičkových hráčů Ostravské bandy. Přípravy na 14 koncertů a jednu 18hodinovou noc vrcholí. V Ostravě bude za každých okolností rušno! Festival bude probíhat až do 31. srpna 2019.
Ostrava New Orchestra (zdroj ONO)

„Když neměl Mozart čas napsat sólový part klavírního koncertu, tak ho na premiéře improvizoval a dopsal ho pak. A svět se nezbořil.“ (Petr Kotík pro Novinky.cz, 13. 8. 2019)

Bienále Ostravské dny jsou hudební, společenskou a uměleckou událostí mezinárodního charakteru, která vrcholí festivalem pro veřejnost. Úplné novinky i cesty do nedávné minulosti nabídne program složený letos z 80 kompozic. Program, který v rámci Ostravských dnů představuje pohled do historie, by byl pro drtivou většinu festivalů odvážných krokem do budoucna.

Program s pohledem do budoucnosti uvede nejnovější skladby mladé generace, ale i světově uznávaných umělců, mezi které letos patří např. Christian Wolff, Frederic Rzewski, Chaya Czernowin, Bernhard Lang, Miroslav Srnka, Isabel Mundry nebo Peter Ablinger. Tito a další jsou už na místě a vedle přednášek dohlížejí na nastudování svých kompozic. Jen mezi lety 2018-2019 vzniklo 40 skladeb, které jsou součástí nadcházejících Ostravských dnů a z velké části byly komponovány s myšlenkou na toto bienále. Pozornost bude také zaměřena na první polovinu šedesátých let a ikonické skladby Terry Rileyho, Roberta Ashleyho, La Monte Younga, Aloise Háby nebo György Ligetiho.

ONO a dirigent Johannes Kalitzke v Trojhali Karolina (zdroj ONO)

NĚKOLIK NEJ… FESTIVALU OSTRAVSKÉ DNY 2019:

NEJ-starší skladba je od Magdaleny J. Beyer, první známé dílo pro nástroje s elektronikou (1938)

NEJ-delší kompozice je trio For Philip Guston Mortona Feldmana a potrvá 5 (!) hodin bez přestávky

NEJ-novější dílo je Petra Kotíka pro houslistku Hanu Kotkovou a Ostravskou bandu, dopsáno dnes

NEJ-kurióznějším koncertním nástrojem je jemenský šofar z rohu antilopy, hraje skladatel Alvin Curran

NEJ-dražší stroj v partituře: Harley-Davidson motocykl. Potřebujeme jich devět

NEJ-delší ticho je v symfonii: Monotone-Silence konceptualisty Yvese Kleina, trvá 20 minut

NEJ-více klavírů je ve skladbě Julia Eastmana Crazy Nigger čtyři koncertní křídla a s těmi souvisí

NEJ-větší počet současně vystupujících hráčů na klavír, v závěru skladby jich bude 17

NEJ-rockovější kus je od Petera Ablingera a jmenuje se Black Series

NEJ-vytíženějším klavíristou je Daan Vandewalle. Hraje rozsáhlé skladby Rataje, Rzewského a Currana

NEJ-méně slov na největší ploše zpívá operní diva Claudia Barainsky ve Feldmanově opeře Neither

NEJ-větší počet mladých skladatelů vystoupí na koncertě Last call na Janáčkově konzervatoři

NEJ-rozsáhlejším koncertním prostorem je dvojlodní zastřešené náměstí Karolina, má 4 500 m2

NEJ-oblíbenější múza skladatele Salvatore Sciarrina je mezzosopranistka Anna Radziejewska

NEJ-mladším skladatelem Ostravských dní je 20letý Michael Gancz (Izrael/USA)

NEJ-více českých hráčů vystoupí v Symfonickém orchestru Českého rozhlasu na závěr OD

NEJ-náročnější skladba festivalu je od Bernharda Langa s basklarinetovým sólem Garetha Davise

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na