Zahájení sezony v milánské La Scale: rozporuplná La traviata

„Žádné šampaňské, ale pořádně ostrý rum… Možná dokonce té nejhorší kvality. Žádná éterická bytost, jak ji popsal Alexander Dumas mladší, žádná křehká kurtizána, která pomalu umírá na souchotiny a zlomené srdce. Kdepak, v La Scale ji nahradila zkušená protřelá prostitutka, která, zatímco úchvatná Verdiho hudba jemně odhaluje osudový cit, se cpe sušenkami a plácá žoviálně korpulentního Alfreda po rameni,“ napsala o představení Rita Sala z deníku Il Messaggero. „La traviata Giuseppe Verdiho, která 7. prosince zahájila novou sezonu Teatro alla Scala, byla hrubá a postrádala eleganci,“ se zase můžeme dočíst v recenzi Nazzarena Carusiho.

Představení, kterému přihlížel mimo jiné legendární italský návrhář Giorgio Armani, italský prezident Giorgio Napolitano nebo spisovatelka Silvana Giacobini, začal dlouhý spontánní aplaus na počest Nelsona Mandely. Ukončilo ji však bučení a pískání. Vysloužili si ho zejména představitel Alfreda Piotr Beczala a režisér Dmitri Černiakov, který si dokonce musel vyslechnout výkřiky jako „Fuj“, „Hanba“ nebo „Vrať se domů.“ Velký potlesk naopak sklidila německá sopranistka Diana Damrau.Odmítnutí publika i negativní recenze může překvapit ve srovnání s prohlášeními slavných osobností, které se představení zúčastnily. „Byla to úžasná interpretace! Nejvíc se mi asi líbila závěrečná pasáž,“ pochválil milánskou La traviatu předseda Evropské komise José Manuel Barroso. Představení se líbilo i prezidentovi Giorgio Napolitanovi: „Nádherné představení. Orchestr, režie, obsazení… Všechno bylo prvotřídní.“ Záporné reakce vysvětloval ředitel Stéphane Lissner následovně: „Talibanci jsou všude…“ Těmito slovy narážel na bučení, které tradičně provází každé zahájení sezony v La Scale. „Inscenace není opera, je to jen malá část celé režie… Pískali stejní lidé jako vždycky, to se u nás děje pořád. Čekal jsem, že to bude horší.“

Giuseppe Verdi:
La traviata
Dirigent: Daniele Gatti
Scéna: Dmitri Therniakov
Kostýmy: Elena Zaytseva
Světla: Gleb Filschtinsky
Premiéra 7. prosince 2013 Teatro alla Scala Miláno

Violetta Valery – Diana Damrau
Flora Bervoix – Giuseppina Piunti
Annina – Mara Zampieri
Alfredo Germont – Piotr  Beczała
Giorgio Germont – Željko Lučić
Gastone – Antonio Corianò
Barone Douphol – Roberto Accurso
Marchese d’Obigny – Andrea Porta
Dottor Grenvil – Andrea Mastroni
Giuseppe – Nicola Pamio
Služebná Flory – Ernesto Petti
Komisař – Ernesto Panariello

www.teatroallascala.org

Záznam představení můžete sledovat zde

Foto Graham Gramilano Spicer

Související články


Reakcí (11) “Zahájení sezony v milánské La Scale: rozporuplná La traviata

  1. Videl jsem tuto inscenaci v sobotu na Arte HD a kdyz jsem si precetl několik kritik,ucinil jsem pro sebe par novych zaveru.Predne: bud nebudu cist kritiky vubec a nebo je budu brat jako škvár, ktery nelze brat ani trochu vážně.Aniž bych se dotkl někoho adresně, je všeobecně známo, že hudební kritici se habilitují z řad hudebních amatétů nebo nedouků, nebo dokonce zkrachovalých hudebníků.O minulé premiéře Aidy v Paříži (opera Bastille), kde jezdily tanky, běhali fašisti se samopaly a kukluxklan vrstvil mrtvoly na dně faraonovy hrobky, nikdo nehnul ani brvou.A dnes píší tito grafomani, že Traviata v La Scale byl propadák.Dobová aktualizace je uráží, chtěli by vidět stále stejné klišé-Traviatu jako éterickou bytost, křehkou kurtizánu, která už od samého začátku umíra na souchotiny a nezmuze se na žádný vzdor.Proto bývá poslední dějství velmi nudné a jakoby přidané, kde se nemůžeme dočkat konce.Já jsem si je naopak poprvé v životě vychutnal , protože Damrau s Beczalou zde svedou obrovské drama po herecké i pěvecké stránce.To, že nějaká „boží hovádka“ na 2.galerii pískali a bučeli mě vůbec nepřekvapuje.Tak jako na fotbal chodí lidé kvůli tomu aby se poprali a vyvolali svár, tak do opery chodí podobní exoti.Když k tomu přidáme ještě italský temperament tak se dá i leccos omluvit.Nová Traviata ve Scale vůbec nepostrádala eleganci ani nebyla hrubá, jak píše kritika.Naopak.Damrau dokázala, že je na uměleckém vrcholu a těžko k ní najdeme konkurenci.

  2. Vazene damy a pani!
    Nepatrim medzi slavne osobnosti, ktore sa iste rozumeju do klasickej hudby, do opery a vlasten do vsetkeho. Nie som ani profesionalny kritik, ale moje 1. operne predstavenie som videl v r. 1956 a odvetdy bolo tych opernych inscenacii neurekom. Zazil som v 80. rokoch Predanu nevestu v zürisskej Opere, ktoru inscenoval tym z Nemecka. Kostymy akoby z Fidlikanta na streche, scena poloprazdna, Jenik a Marenka sa objimali na podlahe a pritom sa kotulali. A teraz nova „La traviata“ v milanskej La Scala? Lahka pomoc. Za 15 minut som vypal TV a bolo po rozkosi. Nastastie existuju ine zaznamy tejto a inych opernych inscenacii. Zdravim zo Svajciarska a zelam prijemny vianocny cas. PoppundGruber

    1. Vážený, když vás dráždila ta soudobá inscenace tak jste si mel pustit jenom zvuk, takové pěvecké výkony jen tak neuslyšíte, všichni 3 hlavní protagonisté-Damrau,Beczala a Lucic- byli skvělí a Damrau nemá v současné době konkurenci v oboru.Videl jsem jiz mnoho Traviat v tradičním pojetí a docela jsem se nudil.Jak píše ředitel La Scaly: inscenace není opera, je to jen malá část její režie.Jestli znáte Traviatu ze Salzburgu z r.2005 s Netrebko a Villazonem, tak tam neni téměř žádná kulisa a žádné okázalé kostýmy a přesto je působivá.Je to o výkonech.Alespon já chodím na operu na hlasy a ne na kulisy.

  3. Piotr Beczala, představitel Alfreda ve zmíněné inscenaci, byl surově vypískán a vybučen tradicionalisty z divadla.Jiz vcera napsal na facebooku, že v Italii konci a pokud dodrzi smlouvu s La Scalou tak jen pokud to bude nutné, jinak že je v Itálii na dovolené.K Cerniakove novemu pojeti je mozna cosi vytknout, ale vykon Beczaly byl ohromny a profesionalni, urcite si bučení nezasloužil.Takových tenorů je dnes málo a nabubřelým Italům to přeju, at si Alfreda obsadí svým hlasem.Alagna to taky nebude, toho vypískali tito neznabozi přeed lety v Aidě, též z nepochopitelných důvodů.

    1. Naprostý souhlas se všemi poznámkami Lulu.

      Ke kritice v La Scale – je to placená klaka, čili nemá smysl tomu zda pískají nebo volají bravo vůbec přikládat nějaký význam. Záleží na tom kolik a kdo zaplatil v čí prospěch, resp. neprospěch se bučí. Zajímavý na tom je fakt, že po desetiletích této praxe si nikdo z umělců, které skupiny podplacených diváků léta buvmením psychicky trýznili, nedovolil uměleckou smlouvu přerušit, či nenaplnit zcela. Až loni začaly probleskovat zprávy, že právě kvůli tomu někteří umělci na Scalu kašlou a zpívat tam nechtějí, resp. opakovaná pozvání odmítají. Třeba to pomůže se tohoto mafiánského italsky přihlouplého zvyku časem v La Scale zbavit.

  4. No, oni vloni vypískali i Bartoli. To je stejný folklor jako kritika. Já jí ale vnímám jako užitečnou, zvláště když jsou tam nesmysly, pomáhá to tříbit si vlastní názor. Navíc kritika se obvykle nedotkne samotného díla, takže vlastně mluví o něčem, co činí pouze menší část divákova zážitku, a to nezřídka velmi subjektivně. Občas to dokonce působí dojmem, že kritik byl někde jinde.

  5. Zdravim Lulu z 10.12.2013. Ani ja nechodim na kulisy, ale ak mam chodit len na hlasy, tak to si mozem vypocut CD-cku. Divadlo to je aj „Pas de trois“ = hlasy s herectvom, kulisy a kostymy. Spolu by to malo davat tkzv. Divadelnu iluziu. Ak vsak inscenacia iluziu zabija za cenu, ze chce byt MODERNA, tak to je prilis malo. Dnes ovladaju operne divadla cinoherni reziseri, ktori nerozlisuju medzi zanrami OPERA a CINOHRA. Nemaju hudobne vzdelanie, nemaju vztah k opere a tak to aj dnes na celom svete v opere vyzera. Su reziseri, ktori este v opere nikdy neboli, alebo operu, ktoru reziruju este nikdy nevideli a udavaju ton v opere. Vytlacili dirigentov, hudobnych expertov a stali sa v opere totalitnymi vladcami. Lulu zdravi Alban Berg.

  6. Ja som si pozrela inscenáciu dnes, na internete Arte umožňuje pozeranie plus sedem dní. V princípe súhlasím s Lulu. Hudobná lahôdka. Inscenácia sa dala pozerať, aj keď mám rada „krajšie“. Pre mňa ale zatiaľ nič neprekonalo Salzburskú „červenogaučovú (Netrebko, Vilazón). Pre poriadok pripomínam, že jediná, ktorá mi spôsobovala žalúdočné potiaže bola Bruselská.

Napsat komentář