Zájem mladších dětí o hru na hudební nástroj vzrůstá, u starších je tomu naopak

Letošní výzkum ve Velké Británii, iniciovaný anglickým Royal Philharmonic Orchestra (RPO) odhaluje, že devět z deseti dotázaných dětí se chce naučit hrát na hudební nástroj.
Témata:SEZ
Ilustrační foto (archiv OP)

Průzkum provedený agenturou YouGov pro RPO se ptal britských dětí ve věku od šesti do šestnácti let na jejich zájem o hru na hudební nástroje. Jako nejoblíbenější se ukázaly nástroje jako kytara (45%), klavír (36%) a bicí (35%). Mezitím si 75% dětí zvolilo nástroj vhodný do orchestru, například housle (10%), flétnu (8%) a saxofon (8%). Na druhém konci stupnice se děti nejméně zajímaly o hru na lesní roh a kontrabas.

Z dotázaných dětí by chtěly hrát na nástroj o něco více dívky (95%) než chlapci (90%). Nejoblíbenějším nástrojem mezi dívkami byla flétna (13%), zobcová flétna (13%), housle (14%) a viola (14%). Chlapci by se naopak chtěli naučit raději na kytaru (50%), bubny (45%) a baskytaru (28%).

Informace vycházejí ze studie, odhalující nerovnováhu mezi muži a ženami v orchestrálních sekcích, která zjistila, že se ve dvaceti špičkových orchestrech světa nenacházely hráčky na trombon ani tubu. Studie rovněž zjistila, že většina hráčů na kontrabas (95%) a tympány (96%) byli muži.

Průzkum RPO také ukazuje, že čím starší dítě bylo dotázáno, tím méně se o hru na hudební nástroj zajímalo.
Výkonný ředitel RPO James Williams navrhuje, aby byla v oblasti hudby věnována větší pozornost dětem a dodává: „S relativní rychlostí, s jakou se zájem dětí o hru na hudební nástroje snížil z 96% na 84% za pouhé čtyři roky, vzrůstá i důležitost práce, kterou je třeba udělat pro podporu mladých hudebníků, a to zejména v zásadním věku.“

Ve věku od 10 do 15 let se poměr dětí, které již hra na hudební nástroj nezajímá, čtyřnásobně zvýšil ze 4 na 16 procent. Tato věková skupina také tíhnula k názoru, že jejich škola je dále nepodněcuje k dalšímu hudebnímu rozvoji (tj. 28% dětí ve věku 6 až 10 let a 41% dětí starších 14 let). Dokazuje to studie, vytvořená na univerzitě v Sussexu, podle které počet škol nabízejících hudbu na úrovni “A” klesl za poslední dva roky o více než 15%.

Jakkoli je to možné, hudba musí zůstat v učebních osnovách, ale podstatnější je mladým lidem dokázat, že hudba má smysl,“ říká James Williams. „Vzhledem k tomu, že v Británii se nacházejí některé z nejuznávanějších orchestrů na světě, musíme do budoucích talentů investovat.“

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]