Festival Prague Proms 2019 představí živoucí legendy

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Festival Prague Proms, jako prominentní letní pořad Českého národního symfonického orchestru se zdá být ještě daleko, ale seznámit vás dnes s jeho programovou nabídkou nebude zdaleka předčasné. Z té je zřejmé, že jeho organizátoři zůstali u čtrnácti lety prověřené a osvědčené dramaturgie, která upřednostňuje ty nejlepší umělce a pečlivě vybraný program, prolínající napříč vašimi oblíbenými žánry.
Thomas Gansch (foto Maria Frodl)

Festival zahájí netypicky již 18. května 2019 vystoupením orchestru Thomas Gansch Big Band v osvědčených prostorách klubu La Fabrika. Pokud je Vám jméno kapelníka povědomé, nemýlíte se. Ano, Thomas je od roku 1992 prvním trumpetistou tehdy založeného a nám v Praze dobře známého žesťového septetu Mnozil Brass, který byl hostem pražského festivalu již několikrát a právě jeho aktivní působení v tomto tělese i mimo něj inspirovalo organizátory k další spolupráci. Je zkušeným interpretem, který velmi úspěšně hostoval ve Wiener Art Orchestra nebo proslulém European Big Bandu. Později založil vlastní malý bigband, který nazval „Gansch&Roses“, ale dnes přijíždí do Prahy s poněkud širším ansámblem o pěti trumpetách, čtyřech trombonech, pěti saxofonech, klavíru, kontrabasu a bicích.

Thomas Gansch pochází z muzikantské rodiny, otec Johann je hudební žesťový pedagog a proslulý skladatel, starší bratr Hans pak profesorem dechových nástrojů v Salzburském Mozarteu a předním trumpetistou ve Vienna Philharmonic Orchestra. Pro trumpetisty a zasvěcené bude jistě zajímavá informace, že Thomas hraje na speciálně vyrobený nástroj podle vlastního návrhu, který nazývá Gansch Horn. Nástroj připomíná standardní jazzovou B trubku, ale používá zvláštní rotační ventilový systém. Používá k ní nátrubek, užívaný k Bach 3B megatonové trubce, vyrobený v rakouské žesťové dílně Schagerl.  Projekt, nazvaný Tribute to Thad Jones & Mel Lewis, který Thomas na festival přiváží, je věnován památce trumpetisty Thada Jonese a jeho spoluhráče, bicisty Mela Lewise. Osudové setkání těchto dvou svérázných muzikantů v New Yorku šedesátých let, které předznamenalo jejich dlouhodobému partnerství, vyústilo ve zrození nového hudebního stylu – post-swingu. Thomasův projekt pak oceňuje svým jedinečným celovečerním kompletem jejich přínos pro moderní jazz.

Thomas Gansch (foto Maria Frodl)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na