Zájem mladších dětí o hru na hudební nástroj vzrůstá, u starších je tomu naopak

Letošní výzkum ve Velké Británii, iniciovaný anglickým Royal Philharmonic Orchestra (RPO) odhaluje, že devět z deseti dotázaných dětí se chce naučit hrát na hudební nástroj.
Témata:SEZ
Ilustrační foto (archiv OP)

Průzkum provedený agenturou YouGov pro RPO se ptal britských dětí ve věku od šesti do šestnácti let na jejich zájem o hru na hudební nástroje. Jako nejoblíbenější se ukázaly nástroje jako kytara (45%), klavír (36%) a bicí (35%). Mezitím si 75% dětí zvolilo nástroj vhodný do orchestru, například housle (10%), flétnu (8%) a saxofon (8%). Na druhém konci stupnice se děti nejméně zajímaly o hru na lesní roh a kontrabas.

Reklama

Z dotázaných dětí by chtěly hrát na nástroj o něco více dívky (95%) než chlapci (90%). Nejoblíbenějším nástrojem mezi dívkami byla flétna (13%), zobcová flétna (13%), housle (14%) a viola (14%). Chlapci by se naopak chtěli naučit raději na kytaru (50%), bubny (45%) a baskytaru (28%).

Informace vycházejí ze studie, odhalující nerovnováhu mezi muži a ženami v orchestrálních sekcích, která zjistila, že se ve dvaceti špičkových orchestrech světa nenacházely hráčky na trombon ani tubu. Studie rovněž zjistila, že většina hráčů na kontrabas (95%) a tympány (96%) byli muži.

Průzkum RPO také ukazuje, že čím starší dítě bylo dotázáno, tím méně se o hru na hudební nástroj zajímalo.
Výkonný ředitel RPO James Williams navrhuje, aby byla v oblasti hudby věnována větší pozornost dětem a dodává: „S relativní rychlostí, s jakou se zájem dětí o hru na hudební nástroje snížil z 96% na 84% za pouhé čtyři roky, vzrůstá i důležitost práce, kterou je třeba udělat pro podporu mladých hudebníků, a to zejména v zásadním věku.“

Ve věku od 10 do 15 let se poměr dětí, které již hra na hudební nástroj nezajímá, čtyřnásobně zvýšil ze 4 na 16 procent. Tato věková skupina také tíhnula k názoru, že jejich škola je dále nepodněcuje k dalšímu hudebnímu rozvoji (tj. 28% dětí ve věku 6 až 10 let a 41% dětí starších 14 let). Dokazuje to studie, vytvořená na univerzitě v Sussexu, podle které počet škol nabízejících hudbu na úrovni “A” klesl za poslední dva roky o více než 15%.

Jakkoli je to možné, hudba musí zůstat v učebních osnovách, ale podstatnější je mladým lidem dokázat, že hudba má smysl,“ říká James Williams. „Vzhledem k tomu, že v Británii se nacházejí některé z nejuznávanějších orchestrů na světě, musíme do budoucích talentů investovat.“

Reklama

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na