Zájem o Mezinárodní pěveckou soutěž v Karlových Varech roste

Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka, která se bude konat od 14. do 21. listopadu v Karlových Varech, přivítá letos ve čtyřech kategoriích 122 soutěžících z dvou desítek zemí. Loni pořadatelé přijali 85 účastníků ze 17 zemí.Výrazný nárůst souvisí se zavedením nové kategorie Operní naděje pro zpěváky ve věku 16 až 20 let z Česka a Slovenska. Informoval o tom dnes Alois Ježek, ředitel Mezinárodního pěveckého centra Antonína Dvořáka, které soutěž pořádá. “O vítězích bude letos rozhodovat jedenáctičlenná mezinárodní porota v čele s Peterem Dvorským, myslím, že je to pestrý výběr,” uvedl Ježek.

Po několika letech klesajícího zájmu o soutěž se už loni počet účastníků podstatně zvýšil. Například v kritickém roce 2011 se přihlásilo jen 53 zájemců z 12 zemí. I kvůli snížení grantu zhruba o 30 procent pořadatelé změnili původně tříkolovou soutěž na dvoukolovou.

Letošní 49. ročník soutěže pro obory junior, opera a píseň je dvoukolový. V oboru píseň je kladen důraz vedle tvorby Antonína Dvořáka a písní romantiků též na interpretaci soudobé tvorby. Soutěžící v kategoriích junior a opera při finálovém kole v Karlovarském městském divadle doprovodí Karlovarský symfonický orchestr pod vedením Františka Drse.

Soutěž vznikla v roce 1966, aby rozvinula tehdejší pěvecké školy a dala příležitost mladým zpěvákům. Tento cíl si ponechala dodnes. Pořadatelé v roce 2009 u mužů prodloužili věkové rozmezí soutěžících v junior kategorii do 25 let. O rok později zvýšili věkový limit pro účastníky v kategorii opera do 35 let u mužů i žen. Vítěze čekají nejen finanční odměny, ale i nabídky na hostování v českých a moravských operních domech. V soutěži v minulosti například uspěli Roman Janál, Gabriela Beňačková, Eva Urbanová, Adam Plachetka a další. Oblíbená, zpočátku školní soutěž má v posledních letech rozpočet kolem 1,8 milionu korun.

Součástí festivalu jsou mezinárodní interpretační kurzy, jejichž 20. ročník organizátoři připravují na březen příštího roku.

Antonín Dvořák znamená podle odborníků pro českou komorní píseň totéž, co znamenal pro písňovou tvorbu ve své době Franz Schubert. Dvořák překonal pojetí písňové kompozice jako prosté harmonizace vokální linky a jeho písňové cykly tvoří uzavřené tematické celky – navzdory tomu, že některé písně zpopulárněly natolik, že žijí svým samostatným životem.

Foto archiv 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]