Zástupci Opera Europa podpořili transformaci Národního divadla

Zástupci profesní organizace Opera Europa podpořili transformaci Národního divadla. Mezi témata dvoudenního pracovního setkání patřily zejména ekonomické podmínky pražského operního provozu s důrazem na analýzu produktivity uměleckých souborů a umělců, pokračování v nastoleném modelu dvou orchestrů a sborů a otázky dramaturgické profilace Národního divadla, Státní opery, Stavovského divadla a Nové scény. Zástupce médií o tom dnes informoval ředitel Národního divadla Jan Burian.

Náš celkový dojem je takový, že plánu transformace byla věnována velká pozornost. Jedná se o komplexní proces zahrnující spoustu souborů a scén. Je to dlouhodobý proces, ale je zaděláno na úspěch,“ uvedl ředitel Opera Europa Nicholas Payne.

Pracovního setkání se vedle něj zúčastnili výkonný ředitel Norské opery a baletu v Oslo Tom Remlov, marketingová ředitelka Royal Opera House Covent Garden v Londýně Caroline Baileyová a obchodní ředitel vídeňské Volksoper Christoph Ladstätter. Zahraniční experti podpořili myšlenku změny Národního divadla z příspěvkové organizace na holding. Aktivity Národního divadla vedoucí ke konzultacím ze strany zahraničních expertů vítá také ministerstvo kultury. „Jednou z priorit ministerstva je příprava zákona o veřejnoprávních institucích, který bude zárukou stability,“ podotkla první náměstkyně ministra kultury Kateřina Kalistová.

Pracovní skupina zahraničních expertů bude pokračovat v konzultacích vedoucích k naplnění rozvojového programu, který je součástí koncepce transformace Národního divadla. Národní divadlo je členem organizace Opera Europa od roku 2004.

Transformace Opery Národního divadla a Státní opery byla zahájena předloni v lednu. O přeměně pražské operní scény, která vyvolala protesty zaměstnanců bývalé Státní opery Praha a části odborné veřejnosti, rozhodlo ministerstvo kultury pod vedením Jiřího Bessera (TOP 09/STAN). Transformace operní scény byla podle některých odborníků nedomyšlená a špatně komunikovaná.

Od 2. září loňského roku po nástupu nového ředitele Národního divadla Jana Buriana byl reorganizován dosavadní soubor opery. Vznikly dvě samostatné umělecké správy: pro Národní divadlo a pro Státní operu. Operní centrála se koncepčně věnuje celkové umělecké strategii a systému řízení. Umělecké správy odpovídají za provoz a premiéry a vše, co k tomu patří.

Ředitelkou spojené Opery Národního divadla a Státní opery je divadelní manažerka Silvie Hroncová, uměleckým ředitelem obou operních souborů je Petr Kofroň, hudebním ředitelem souboru Národního divadla se stal dirigent Robert Jindra a Státní opery Martin Leginus.

Své představy o změnách v Národním divadlem shrnul ředitel Burian v materiálu s názvem Transformace Národního divadla jako předpoklad jeho dalšího rozvoje. Píše v něm mimo jiné, že transformace by měla „posílit prestiž ND jako budovy a výrazněji profilovat podobu Stavovského odivadla, Státní opery a Nové scény„. Řešením pro Národní divadla je podle něj vytvoření skutečně právně, ekonomicky i umělecky samostatných divadelních souborů s jednou servisní organizací.

Foto archiv

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky