Závěr Komorního cyklu 31. sezóny Prague Philharmonia patřil Ondřeji Šindelářovi a jeho baroknímu fagotu

V pondělí 9. června 2025 proběhl ve večerních hodinách v barokním refektáři Profesního domu na Malostranském náměstí závěrečný koncert 31. sezóny Komorního cyklu Prague Philharmonia 2024/2025. Jak v úvodním slově zmínila dramaturgyně Martina Sermain, tématem letošního Komorního cyklu byly “jiné nástroje”. Cílem tak bylo poukázat na význam sólově nepříliš často uplatňovaných nástrojů. Tento večer proto patřil baroknímu fagotu, který se ve dvou podobách objevil ve všech uvedených kusech prostřednictvím Ondřeje Šindeláře. Kromě něho vystoupilo dalších pět hudebníků, zkušených interpretů (nejen) staré hudby – houslista Jiří Sycha, violista František Kuncl, violoncellista Petr Mašlaň, hobojista Jan Souček a cembalistka Jiřina Marešová.
Vivaldi. Reichenauer. Kramář, 9. června 2025, Barokní refektář Profesního domu, Praha – Petr Mašlaň, Jiřina Marešová, Ondřej Šindelář (foto: Milan Mošna)
Vivaldi. Reichenauer. Kramář, 9. června 2025, Barokní refektář Profesního domu, Praha – Petr Mašlaň, Jiřina Marešová, Ondřej Šindelář (foto: Milan Mošna)

Na programu byla komorní díla českého, německého a italského baroka a klasicismu, obsahující part barokního fagotu. Koncert postupoval chronologicky od nejstaršího autora po nejmladšího, v první části zazněly tři tituly barokní, ve druhé části dva klasicistní. Kromě přítomnosti fagotu byla dalším pojítkem mezi jednotlivými kusy vazba jejich autorů na české země, a to ať už původem či styky s českou hudební scénou a jejími mecenáši. V případě barokních skladatelů to bylo zejména působení v kapele hraběte Václava Morzina, v případě klasicistních vyloženě jejich český původ.

O+

Jan Souček se kvůli tomuto koncertu naučil na barokní hoboj

Koncert zahájila velmi působivá Fagotová sonáta C dur německého skladatele vrcholného baroka, Johanna Friedricha Fasche, pro fagot a basso continuo. Tato skladba představila hned na úvod barokní fagot v celé jeho kráse, slyšeli jsme měkkou krásu jeho tónu i virtuózní techniku. Ondřej Šindelář ji spolu s violoncellistou Petrem Mašlaněm a cembalistkou Jiřinou Marešovou provedl s velkou jistotou, energií a lehkostí, byť po skončení skladby neskrýval vyčerpání, což se však jevilo velmi sympaticky. Jediné, k čemu mám drobnou výhradu, byl místy příliš průrazný tón violoncella, který poněkud přehlušil měkký a jemnější zvuk barokního fagotu. Ve druhé skladbě – Triové sonátě g moll italského velikána Antonia Vivaldiho – se kromě barokního fagotu představil další “jiný nástroj”, a to barokní hoboj, jehož se zhostil hobojista Jan Souček. Kuriózní je, že se na barokní hoboj se zcela odlišnou mechanikou naučil konkrétně pro tento koncert, jak nám bylo sděleno v úvodním slově. Tohoto úkolu se zhostil se ctí a citlivě spolu s houslistou Jiřím Sychou, a společně převzali vedení od fagotu, který se tentokrát přesunul k cembalu do pozice generálbasového nástroje.

Vivaldi. Reichenauer. Kramář, 9. června 2025,
Barokní refektář Profesního domu, Praha – Jiřina Marešová (foto: Milan Mošna)
Vivaldi. Reichenauer. Kramář, 9. června 2025, Barokní refektář Profesního domu, Praha – Jiřina Marešová (foto: Milan Mošna)

První část zakončil Concerto à 4 g moll od českého barokního skladatele Antonína Reichenauera. V tomto koncertě, v němž spolu o pozornost soupeří čtyři nástroje, mohli všichni hráči ukázat širokou škálu svých výrazových, zvukových i technických možností. Předvedli mistrnou techniku ve virtuózních částech i měkkost a vroucnost v melodičtějších pasážích. Jedinou drobnost mám ohledně dynamiky, ocenila bych výraznější kontrasty.

Po přestávce vystřídala barokní epochu část klasicistní

Přestávka dala nejen zasloužený odpočinek interpretům, ale také pomyslně uzavřela barokní epochu a přenesla posluchače do období klasicismu, jemuž patřila druhá část večera. V té zazněl fagotový kvartet F dur pro fagot, housle, violu a violoncello českého skladatele Josefa Fialy, přítele Wolfganga Amadea Mozarta. Kompozice s netypickou strukturou ve schématu vět pomalá – rychlá – rychlá se hudebníci ujali s velkou svěžestí a energií, jen v případě houslisty Jiřího Sychy na můj vkus místy až příliš exaltovanou. Co naopak musím ocenit, je práce s nižší dynamikou, zde nám hudebníci dopřáli nádherně jemné piano, a dali tak vyniknout dominujícímu fagotu.

Poslední kus, a sice Kvartet B dur, op. 46 č. 1 B dur pro fagot a smyčce od českého skladatele Františka Kramáře, byl ústředním bodem celého večera, neboť právě tato skladba stála u zrodu tohoto koncertu, jak nám bylo sděleno v průvodním slově. Čtyřdílná kompozice v úpravě Rogera Hellyera pro fagot, housle, violu a violoncello skvěle zakončila hudebně pestrý a přitom ucelený večer věnovaný “jinému nástroji” – baroknímu fagotu.

Vivaldi. Reichenauer. Kramář, 9. června 2025, Barokní refektář Profesního domu, Praha – Jiřina Marešová, Jiří Sycha, Jan Souček a Ondřej Šindelář (foto: Milan Mošna)
Vivaldi. Reichenauer. Kramář, 9. června 2025, Barokní refektář Profesního domu, Praha – Jiřina Marešová, Jiří Sycha, Jan Souček a Ondřej Šindelář (foto: Milan Mošna)

Ondřej Šindělář se zhostil technických i interpretačních nároků bravurně

Na fagotistu Ondřeje Šindeláře kladly zvolené skladby nemalé technické i interpretační nároky, všech se ale zhostil bravurně a ukázal, že svůj nástroj ovládá vskutku mistrně. Stejně jako ostatní instrumentalisté, kteří přistoupili k repertoáru s velkou citlivostí, ve všech případech byli dokonale sehraní, zároveň uvolnění a mezi sebou nenápadně komunikující, což působilo velmi vřelým dojmem. Vřelost a lidskost celého konání ve mně umocnilo i průvodní slovo Martiny Sermain, a to navzdory faktu, že nejsem příznivkyní přílišného mluvení. Zvláště v případech, kdy je vše detailně uvedeno v programu, jako tomu bylo zde.

Velmi pozitivně hodnotím svěží a promyšlenou dramaturgii koncertu a myšlenkový oblouk se záměrem dát prostor právě baroknímu fagotu. Oceňuji pestrost a délku jednotlivých kusů, která udržovala pozornost a bdělost posluchačů a plynulé tempo koncertu. A závěrem si dovolím drobný postřeh k vizuální stránce, zaujalo mě totiž barevné sladění hráčů a jejich nástrojů s interiérem barokního refektáře. Byla to patrně náhoda, ale za mě velmi povedená.

Vivaldi. Reichenauer. Kramář, 9. června 2025, Barokní refektář Profesního domu, Praha – František Kuncl (foto: Milan Mošna)
Vivaldi. Reichenauer. Kramář, 9. června 2025, Barokní refektář Profesního domu, Praha – František Kuncl (foto: Milan Mošna)

Vivaldi. Reichenauer. Kramář
9. června 2025,19:30 hodin
Barokní refektář Profesního domu, Praha

Program:
Johann Friedrich Fasch: Fagotová sonáta C Dur  
Antonio Vivaldi: Triová sonáta g moll RV 81
Antonín Reichenauer: Concerto á 4 g moll pro housle, violoncello, fagot a basso continuo
Josef Fiala: Kvartet F Dur pro fagot a smyčce ReiF. 7.53
František Kramář: Kvartet B dur op. 46/1 

Účinkující:
Jiří Sycha — housle
František Kuncl — viola
Petr Mašlaň — violoncello
Jan Souček — barokní hoboj
Ondřej Šindelář — barokní fagot
Jiřina Marešová — cembalo

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 hlasovat
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře