Závěr Prague Proms: hollywoodský koktejl se skvělou Heather Shipp

  1. 1
  2. 2

Kdy vlastně letos doopravdy začal desátý ročník festivalu Prague Proms? Již 25. března, kdy během neobvyklé jarní ouvertury uvedl v Obecním domě galakoncert z filmových soundtracků Dannyho Elfmana (recenzi jsme přinesli zde)? Anebo v tradičním letním termínu na open air vystoupení na Můstku, kde zazněl 16. června program s názvem Hollywood Night? Ať už platí kterákoli z obou variant, úvod patřil každopádně hudbě, vzniklé pro stříbrné plátno. Určitě není divu – spojení pořadatelského Českého národního symfonického orchestru s uvedeným žánrem má letitou tradici. Dokonce lze směle tvrdit, že v pořizování hudebního doprovodu k filmům patří těleso ke světové špičce. V nahrávacích studiích Českého národního symfonického orchestru se objevily takové hvězdy oboru, jakými jsou Ennio Morricone, Lalo Schifrin, Michael Kamen, Luis Bacalov nebo Brian May, dohlížet na natáčení hudby k westernu Open Range přijel svého času i jeho režisér a producent Kevin Costner. Málokoho proto překvapí, že filmovým melodiím patřila i Last Night of Proms v neděli 20. července.Americký (ale ve Velké Británii usazený) skladatel, aranžér a dirigent Carl Davis si mezi návštěvníky Prague Proms i abonentních koncertů Českého národního symfonického orchestru nachází oddané fanoušky už dlouhá léta. Jistě to není jen zásluhou jeho poněkud výstředního vkusu v oblékání: letně naladěné publikum spolehlivě zaplní Smetanovu síň pokaždé, když Davis vystoupí s programem typu Noc s Jamesem Bondem, Oscar Winners nebo Beatles Night. V rozhovoru pro magazín Proms News s příznačným názvem Bláznivé kostýmy? Samozřejmě! slíbil vitální sedmasedmdesátník Davis, že jubilejní desátý ročník festivalu zakončí „jedním z nejúžasnějších a nejvíce neobvyklých oscarových programů, jaké kdy dirigoval“. Trochu tajuplně pak naznačil, že se můžeme těšit i na tehdy ještě utajeného sólistu koncertu, jímž bude „skvělý ‚přesahový‘ anglický umělec“.

Pozoruhodně přeložená barnumská reklama došla onoho nedělního večera naplnění v projektu, nazvaném opět The Best of Hollywood Nights. Na první pohled značně nesourodou směs hudebních ukázek z amerických filmů různých žánrů koncipoval Davis zjevně tak, aby působila pestrým a osvěžujícím dojmem. Diváci, kteří do Obecního domu dorazili z téměř tropicky rozpálených pražských ulic, za to byli showmanovi v zelenočerném pyžamovitém oblečku evidentně vděční.

Dirigent tentokrát stanul před mohutně obsazeným orchestrem (nechyběli hráči na elektrickou kytaru a na bicí, značný prostor zabíralo i koncertní křídlo), a jakoby nebylo podium už tak přeplněné, přivedl s sebou Davis i avizovaného „přesahového“ umělce. Jednalo se o sympatickou britskou mezzosopranistku Heather Shipp, dámu s vynikajícím klasickým pěveckým školením, mající za sebou kromě četných hostování v britských a dánských operních domech i úspěšná vystoupení v menších úlohách v Bergově Lulu a Wagnerových Mistrech pěvcích norimberských v londýnské Covent Garden pod taktovkou Sira Antonia Pappana. Napjatě jsem očekával, jak si umělkyně s tímto životopisem poradí s prvním vokálním číslem programu, slavnou písní All That Jazz z Kanderova a Ebbova muzikálu Chicago. Výsledek mě příjemně překvapil: Shipp nasadila dokonale ležérní kabaretní styl, ve kterém nalezl stopy operní průpravy jen ten, kdo ho tam opravdu hledal. Broadwayský „showstopper“, proslavený Ute Lemper a ve filmu Catherine Zetou-Jones, přednesla zpěvačka s hlasem atraktivní tmavé barvy a s profesionalitou, která koncert okamžitě posunula do vyšších uměleckých pater, než by se dalo předpokládat.

Carl Davis, který jednotlivá čísla programu osobně uváděl, následně připomenul březnovou poctu filmům Tima Burtona v nádherně dekadentní orchestrální skladbě Dannyho Elfmana ze snímku Střihoruký Edward. Zběsilé čardášové sekvence se tentokrát s nadhledem ujal sólový houslista Antonín Hradil. Nepopiratelnou hudební i interpretační kvalitu následně Davis trochu zkorigoval vlastním vokálním přednesem písně Man or Muppet z celovečerní filmové verze populární loutkové televizní show The Muppets. Přestože se k dirigentově pseudodramatické recitaci připojila předstíraně afektovaným operním vstupem i Heather Shipp, jednalo se v případě tohoto jůheláckého duetu spíše o drobnou legrácku než plnohodnotnou součást programu.

Tou se opět stala melancholicky laděná orchestrální skladba Michaela Kamena z válečného seriálu Bratrstvo neohrožených. Za ní následoval jediný seriozně míněný operní vstup večera – Didonin nářek z Purcellova díla Dido a Aeneas, který v Bratrstvu zazněl rovněž. Shipp, jež v této opeře už mnohokrát vystupovala, projevila příkladný cit pro styl i smysl zpívaného slova. Škoda jen, že za podmínek, kdy byl koncert uměle nazvučen, nemohl posluchač plně posoudit, jak znělý a objemný je zpěvaččin hlas ve skutečnosti. Snad někdy jindy a při jiné příležitosti…První polovinu Hollywood Night uzavřel poněkud postmoderně hold Tarantinově dvoudílnému „nejlepšímu akčnímu filmu všech dob“ jménem Kill Bill. Postmoderně proto, že režisér cílevědomě skládá soundtracky svých snímků dohromady z hudby z jiných filmových a televizních opusů. Mnohým skladbám dává tato umělecká recyklace šanci na nový život a v sousedství dalších Tarantinem vybraných kusů mají mnohdy schopnost upozornit na sebe ve zcela jiném kontextu než dříve. Takzvaná Kill Bill – Suita (ve skutečnosti pět samostatných a zcela svébytných instrumentálek) zazněla na Prague Proms v tomto pořadí: drsná Battle Without Honor or Humanity Tomoyasu Hoteiho, rozverná Twisted Nerve se známým „hvízdavým“ motivem od Bernarda Herrmanna, vznešená L´Arena Ennia Morriconeho, komponovaná původně pro film Il Mercenario, dále patrně nejznámější světová skladba pro panovu flétnu, Zamfirova The Lonely Shepherd se sólovým vstupem Martina Čecha, a konečně Green Hornet Ala Hirta se strhující parafrází na Let čmeláka v podání trumpetisty Jana Hasenöhrla.

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - H.Shipp & ČNSO -C.Davis (Prague Proms 2014)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na