Želízko v ohni: klavírista Pavel Zemen

Hudební kurýr - vydání číslo 61. Letmý pohled na události ze světa klasické hudby, k nimž došlo v první polovině března 2018: Mozartův deník v digitalizované podobě. Housle Alberta Einsteina vydraženy za 516.000 dolarů. Vladimir Jurowski povede mnichovskou Státní operu od roku 2021. Nový Lisztův rukopis uložen v muzeu v Budapešti. Zemřel španělský dirigent Jesús López Cobos. Želízko v ohni: klavírista Pavel Zemen. Houslista Milan Al-Ashhab je vítězem konkurzu 2018 NYCA Worldwide Debut Audition. Když Wagnerovo kladivo ztratí svého hráče. Tipy pro poslech – Claudio Arrau, velikán klavíru 20. století. Leonard Bernstein on Broadway.


Mozartův deník v digitalizované podobě

Deník Wolfganga Amadea Mozarta z jeho posledních sedmi let života zpracovala Britská knihovna (British Library) a zveřejnila jej v digitalizované podobě na webových stránkách. Nyní můžete číst Mozartův třicetistránkový hudební deník o jeho skladbách, který je jedinečným dokumentem v dějinách klasické hudby. Mozart během období od února 1784 do prosince roku 1791, jehož se diář týká, složil mnoho svých nejznámějších děl včetně pěti oper, několik nejkrásnějších sonát a poslední tři velké symfonie, stejně jako několik slavných drobných skladeb.

Wolfgang Amadeus Mozart (zdroj commons.wikimedia.org/Ölbild)

Můžete studovat hudební deník, který napsal, ve dvou různých formátech: Nejen jako standardní webové stránky s podrobnostmi o navštívených stránkách a historickém kontextu z Mozartova života uvedeném pod čarou, ale i ve zvětšení prohlížeče s volitelnými zvukovými ukázkami.
více zde a zde


Housle Alberta Einsteina vydraženy za 516.000 dolarů

V aukci v New Yorku dosáhla cena více než trojnásobku původního odhadu 100.000 až 150.000 dolarů. Tato cena je spíše důkazem silného zájmu o Einsteinovy memorabilie na trhu sběratelů než oceněním hodnoty hudebního nástroje. Housle dostal Albert Einstein, který byl znám jako dobrý amatérský houslista a milovník hudby, po příchodu do pozice rezidentního vědce v Princeton Institute for Advanced Study v roce 1933. Člen Harrisburgského symfonického orchestru a houslař Oscar H. Steger zhotovil nástroj, který má uvnitř vinětu: „Made for the World’s Greatest Scientist Profesor Albert Einstein By Oscar H. Steger, Feb 1933 / Harrisburg, PA.“ Nástroj později věnoval Einstein synovi princetonského správce Sylasu Hibbsovi, který vyučoval hru na housle, a instrument od té doby zůstal v jejich rodině.

Albert Einstein (zdroj flickr.com/Robert and Talbot Trudeau)


Vladimir Jurowski povede mnichovskou Státní operu od roku 2021

Současný šéfdirigent Bavorské státní opery v Mnichově Kirill Petrenko, který nastoupí na post u Berlínské filharmonie, před nedávnem prodloužil v Mnichově smlouvu do roku 2021. Již nyní je však jisté, že operní dům po 1. srpnu 2021 povede současný šéf Rundfunk-Sinfonieorchestru Berlin a London Philharmonic Orchestra Vladimir Jurowski. Dirigent, který vyrostl mezi divadelními kulisami v Moskvě a Drážďanech, působil v operních divadlech v Paříži, Benátkách a od roku 2000 vede Glyndebourne Festival Opera. Jeho prvním dílem, jež nastuduje společně s režisérem Barriem Koskym, bude Růžový kavalír Richarda Strausse.

Vladimir Jurowski (zdroj commons.wikimedia.org / foto Alexander Nikiforov)


Nový Lisztův rukopis uložen v muzeu v Budapešti

Rukopis zakoupený ze soukromého dědictví za pomoci státních dotací Akademií Ference Liszta v Budapešti byl v minulých dnech představen veřejnosti. Pro Muzeum Ference Liszta a jeho výzkumné středisko tyto rukopisy představují obrovskou hodnotu. Nákup těchto dokumentů, představujících jedinečný národní poklad, souvisí s Maďarskem, historií Maďarska, maďarskou revolucí a válkou za nezávislost v letech 1848. Mezi dokumenty jsou jedinečné party s textem Petőfiho básně Magyarok Istene (Bůh Maďarů) psané Lisztovou rukou. Další rukopis obsahuje klavírní skladbu s názvem Mosonyis Grabgeleit (Pohřební průvod).
více zde

Ferenc Liszt – malba Miklós Barabás (zdroj commons.wikimedia.org/Fine Arts in Hungary)


Zemřel španělský dirigent Jesús López Cobos
Jesús López Cobos, který byl ředitelem Orchestre de Chambre de Lausanne od roku 1990 do roku 2000, zemřel v Berlíně na rakovinu ve věku osmasedmdesáti let. López Cobos se nejprve věnoval filozofii na univerzitě v Madridu a od roku 1966 začal studovat dirigování u Franca Ferrary v Itálii a později u Hanse Swarovského ve Vídni. V roce 1968 získal první cenu v dirigentské soutěži v Besançonu. V letech 1981–1990 byl generálním hudebním ředitelem Deutsche Oper Berlin, 1984–1988 hudebním ředitelem Španělského národního orchestru a od roku 1986 do roku 2000 vedoucím dirigentem Cincinnati Symphony Orchestra. Vedl všechny proslulé orchestry Evropy a Ameriky a vystoupil na festivalech, jako jsou například: Edinburgh, Salcburk, Berlín, Praha, Lucern, Montreux, Tanglewood, Ravinia, Hollywood Bowl. Naposledy byl hudebním ředitelem divadla Teatro Real v Madridu.

Jesús López Cobos (zdroj commons.wikimedia.org / foto Franz Johann Morgenbesser)


Želízko v ohni: klavírista Pavel Zemen

Jedna z nejvýznamnějších soutěží v Leedsu vybrala do prvního kola kvůli „mimořádně vysoké kvalitě uchazečů“ osmašedesát klavíristů. Mezi soutěžícími ve věku od 20 do 29 let, kteří reprezentují osmadvacet zemí, je jediný zástupce České republiky Pavel Zemen, který je v současné době posluchačem Janáčkovy akademie múzických umění v Brně ve třídě profesorky Aleny Vlasákové. První mezinárodní kolo se uskuteční ve dnech 3. – 12. dubna 2018 na třech místech: v Berlíně, Singapuru a New Yorku. Druhé kolo, semifinále a finále se koná v Leedsu, 6. – 15. září 2018. Budeme držet palce!
více zde

Pavel Zemen (zdroj pavelzemen.cz)


Houslista Milan Al-Ashhab je vítězem konkurzu 2018 NYCA Worldwide Debut Audition

Cena pro vítěze NYCA zahrnuje debutový recitál v Berlínské filharmonii, Carnegie Hall, na Festival Classical Bridge v New Yorku a nahrávku pro Steinway & Sons. Dvoukolový konkurz se koná každoročně v oborech klavír a housle. V letošním roce se porotci rozhodli neudělit žádnou cenu pro klavíristy, a tak se houslista Milan Al-Ashhab stal jediným vítězem. Repertoár zahrnoval v prvním kole šedesátiminutový program, ze kterého porota vybrala díla v délce patnáct až dvacet minut, a ve druhém kole uchazeč musel zahrát pětačtyřicetiminutový recitál. Šestadvacetiletý Milan Al-Ashhab je od roku 2012 studentem ve třídě profesora Ivana Štrause na pražské HAMU. Blahopřejeme!
více zde

Milan Al-Ashhab (zdroj newyorkconcertartists.com)


Když Wagnerovo kladivo ztratí svého hráče

Je možné stlačit takřka patnáct hodin Prstenu Nibelungova Richarda Wagnera do délky Brucknerovy symfonie a úplně se vyhnout zpěvu? Koncept není tak kacířský, jak se zdá, a také to není zcela nový nápad: Leopold Stokowski byl možná nejvýznamnějším dirigentem před Lorinem Maazelem, který úspěšně provedl tento fascinující experiment. V Maazelově „Prstenu bez slov“ vypuštění textu neznamená ztrátu hudebního jádra, neboť Wagner často zdvojil a podporoval vokální linii orchestrálními nástroji. V pasážích, kde tomu tak není, Maazel přiřadil vokálním partům nástroje, které mají příbuzné specifické znaky: flétna představuje Sieglinde, Siegmund a Siegfried jsou charakterizováni trombonem a basový klarinet je využíván jako personifikace Fafnera. Hudební struktura se striktně drží chronologického pořadí čtyř oper počínaje předehrou k první scéně Zlata Rýna až po závěrečné takty Soumraku bohů, aniž by byl zařazen jediný jiný takt, který nepochází od Wagnera. Pětasedmdesátiminutové dílo provedla poprvé Berlínská filharmonie v roce 1987.

Co se stane, když se topůrko kladiva zlomí? Podívejte se v následujícím videu.


Tipy pro poslech

Claudio Arrau – Complet Philips Recording (zdroj amazon.ca)

Claudio Arrau – Velikán klavíru 20. století
Právě vychází kompletní nahrávky Claudia Arraua pro firmy Philips a Decca s díly Beethovena, Mozarta, Schuberta, Schumanna, Liszta, Brahmse, Bacha, Debussyho, Chopina a dalších skladatelů. Na snímcích uslyšíte další giganty interpretačního umění jako například Henryka Szerynga, Jánose Starkera, Orchester Concertgebouw, Staatskapelle Dresden, London Philharmonic Orchestra, Boston Symphony Orchestra, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Bernarda Haitinka, Eliahu Inbala, Colina Davise nebo Leonarda Bernsteina.

Leonard Bernstein on Broadway
Na Broadwayi okouzlil Leonard Bernstein diváky svými skvělými muzikály. Ve světle oslav jeho stých narozenin Deutsche Grammophon připomíná albem zlatý věk muzikálu na Broadwayi nejkrásnějšími tituly z West Side Story, Candide a On the Town.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat