Zemlinsky Quartet: Nejlepším soutěžním oceněním je cena publika

  1. 1
  2. 2
  3. 3
U našeho rozhovoru se sešli všichni členové kvarteta: houslisté František Souček a Petr Střížek, violista Petr Holman a violoncellista Vladimír Fortin. Soudržná a veselá parta výtečných muzikantů se zná vesměs od dětství. Přes dvě desetiletí společně prožívají náročnou práci a spoustu potu na zkouškách, úspěchy i starosti, vítězství v hudebních soutěžích. A také radost ze zaslouženého potlesku na koncertech doma i ve světě a z více než dvacítky zdařilých nahrávek na CD.
Zemlinsky Quartet (foto Ilona Sochorová)

Studenti a profesionálové
Vaše kvarteto vzniklo v Pražském studentském orchestru, kde jste za studentských let hráli. Mladé hudební těleso je známé skvělou interpretační úrovní, i když v něm hráli převážně amatéři. Co jste si z něj odnesli?
Souček: Ze „Škampáče“ – jak se orchestru říkalo, protože ho vedl Mirko Škampa – jsem si odnesl především lásku k hudbě, zvlášť ke komořině. Tyto dvě věci se v orchestru pěstovaly, přitom nebyly, a myslím, že ani dnes nejsou tak běžné na hudebních učilištích. Profesor Škampa je legendární cellista a pedagog, mimochodem učil i tady Vláďu Fortina. Chodil jsem tam od dvanácti let. Když jsem pak přišel na konzervatoř, měl jsem pocit, že už všechno o orchestrální hře vím. Že umím poslouchat, zvednout oči z not a dávat pozor na dirigenta, umím si napsat smyky a udělat smyky skupině. Vím, jak se chovat, když nemám hlavní hlas, a taky když hlavní hlas mám. Znám své úkoly, když jsem koncertní mistr, co mám dělat jako koncertní mistr sekundů. A hodně jsem získal i co se týče repertoáru, měl jsem nahráno hodně skladeb, víc než jiní. Cítil jsem se ve výhodě vůči žákům, kteří tam nastoupili a tolik věcí nevěděli.

Asi to platí i pro ostatní někdejší Škampovce…
Souček: Asi ano. Prostě – Pražský studentský orchestr nám určitě rozšířil obzory. A to nemluvím o tom, že jsme se mohli podívat do ciziny. Byl jsem vůbec poprvé v zahraničí bez rodičů, například v Belgii nebo v Německu.

Fortin: Byli jsme dokonce i v Japonsku.

Ke komořině vás přivedl také Mirko Škampa?
Fortin: Určitě. Základ Penguin Quartetu vznikl z koncertních mistrů Pražského studentského orchestru. Já v době vzniku kvarteta sice ještě koncertním mistrem nebyl, ale jednou mě pan profesor Škampa oslovil, jestli bych večer nepřišel na zkoušku. Stávající cellista kvarteta totiž odcházel na studia do Basileje, takže jsem ho měl zastoupit.

Jaké to je být pohromadě skoro od dětství, od středoškolských let?
Střížek: Teď, když jsme starší a hrajeme spolu opravdu dlouho, vnímám to tak, že bylo obrovské štěstí sejít se takto zamlada. Připodobnil bych to k partnerskému vztahu. Když si člověk utváří svůj hudební jazyk v raném věku a s kamarády, je to daleko snazší, než když přijde do vztahu dejme tomu ve třiceti nebo pětatřiceti letech. V zralejším věku je těžší dělat kompromisy. Takže je myslím skvělé začínat v patnácti nebo osmnácti, vydržet spolu, zvyknout si na sebe a společně utvářet svoji hudební cestu.

Holman: Dodal bych, že moje spojení s kolegou Součkem je ještě delší, já ho znám z doby, kdy byl ještě v kočárku, naši rodiče spolu hráli v cimbálovce. A přidám i další argument pro to, že je fajn začít brzy hrát společně: když jsme začínali, hráli jsme spolu, protože se nám chtělo, bavilo nás to. Nikdo nás nenutil, kdybychom si vzájemně neseděli, prostě spolu nehrajeme. Ta dobrovolnost je strašně důležitá.

Od Penguin Quarteta k Zemlinskému
Proč jste si vybrali zrovna jméno skladatele Alexandra Zemlinského? Kvůli tomu, že dlouho působil v Praze, či proto, že máte rádi jeho komorní tvorbu?
Střížek: Byl jediný volný!

Holman: Petr Střížek má pravdu, ale teď chvilku vážně. Zvolit si jméno není žádná legrace. My jsme se prvních jedenáct let jmenovali Penguin Quartet, ale potřebovali jsme to změnit, protože jsme se dostávali víc do zahraničí a tam na naše původní jméno nebyly moc pozitivní reakce. A přijít o koncert jen proto, že se člověk špatně jmenuje, je škoda. Věděli jsme, že to musíme změnit, a šlo nám o to, aby to jméno něco říkalo, aby to nebylo třeba souhvězdí nebo antický hrdina, ale aby vzešlo z hudebního prostředí. Chtěli jsme původně nějakou českou hudební osobnost. Jenže v Čechách je spousta komorních těles a skoro žádné jméno českého muzikanta nebylo volné. V té době jsme hráli jeden z kvartetů Alexandra Zemlinského se slavným houslistou a profesorem Walterem Levinem, profesorem v Basileji, kde jsme studovali i nějakou dobu učili, a tehdy nás to napadlo. Zjistili jsme, že je to jméno volné, a Levin byl nadšený, protože jeho LaSalle Quartet jako úplně první nahrál všechny Zemlinského kvartety. Napsal nám krásné doporučení a s ním jsme pak jeli do Vídně do Zemlinského nadace. To jméno máme od nich oficiálně potvrzeno.

Vaše kvarteto později získalo i Cenu vídeňské Zemlinského nadace.
Holman: Ano, roku 2008.

Zemlinského hudba není příliš známá, což si určitě nezaslouží. Snažíte se v té věci něco dělat?
Souček: Jsem rád, že se na to ptáte. Z mého pohledu je to tak, že čím déle jsme Zemlinského jméno měli a čím víc jsme rozkrývali jeho hudbu i život, tím víc mi to jméno dávalo smysl. A jistě nejen mně. Připadá mi to logické, až se divím, že to nenapadlo někoho před námi.

A vztah k Zemlinského hudbě?
Souček: Z logických důvodů nejvíc hrajeme jeho první kvartet, i když já osobně mám nejradši třetí, přijde mi nejzajímavější. Ale posluchačům je nejpřístupnější první, protože je psán v brahmsovském stylu. My říkáme z legrace – a Petr to rád uvádí na začátku koncertu – že to je „nejlepší Brahmsův kvartet“. Další kvartety jsou už modernější.

Setkáváte se i s jinými skladbami?
Souček: Ano, hráli jsme i další Zemlinského věci, třeba Vláďa (Fortin) natočil jeho Tři kusy pro violoncello, hrál i Sonátu pro violoncello, také jsme natáčeli Septet pro zpěv a smyčcové sexteto, to je výborná věc, kterou mimochodem autor nedokončil. Je to dobrá hudba, škoda, že se málo hraje. Možná je to dáno i historií, o německé kultuře se tady před rokem 1989 tolik nemluvilo.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na