Zemřel řecký skladatel Vangelis
![Vangelis (zdroj Vangelis)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2022/05/244629253_6522100597830242_2392873363148548328_n.jpg)
Vangelis (vlastním jménem Evángelos Odysséas Papathanassíou) se narodil 29. března 1943 ve Volosu. Vyrůstal v Aténách a brzy se začal zajímat o hudbu – experimentoval se zvuky boucháním do hrnců a pánví, pokládal různé předměty na struny klavíru. Neměl žádné formální hudební vzdělání, což dle podle jeho pozdějších vyjádření pomohlo jeho kreativitě.
V roce 1963 založil svou první skupinu Forminx. V roce 1966 se skupina rozpadla a Vangelis se stal nájemným autorem a producentem. Pracoval pro mnoho jiných hudebníků a podílel se na tvorbě hudby k řeckým filmům. Aby mohl pokračovat v kariéře odešel později do Paříže, kde s dalšími řeckými emigranty založil kvartet Aphrodite´s Child. Skladba Rain and Tears se stala hitem v celé Evropě, obsadila první příčky francouzských, belgických a italských hitparád, také se dostala do britské Top 30. V Paříži jej také zaujal tehdy nový obor elektronických syntezátorů, který mu umožnil vytvářet svěží melodické barvy, jež se staly jeho charakteristickým zvukem.
![Vangelis (zdroj Vangelis)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2022/05/12697347_1147798618593827_6567100895308996305_o.jpg)
Po rozpadu kapely začátkem 70. let se Vangelis vrátil k filmové a televizní hudbě, komerční pop považoval za velmi nudný. Stáhl se do Londýna, kde podepsal sólovou smlouvu s RCA Records. LP desky Heaven and Hell (1975, toto LP se stalo soundtrackem k televiznímu seriálu Carla Sagana Cosmos) a Albedo 0.39 (1976) se dostaly do britské hitparády Top 40.
Hudbu pro film skládal po celá 70. léta, ale největšího komerčního úspěchu dosáhl až v 80. letech hudbou k filmu Ohnivé vozy (Chariots of Fire, film pojednával o triumfu britských běžců na olympijských hrách v roce 1924) z roku 1981. Jeho nadčasové téma a vzletná melodie udělaly z úvodní zpomalené scény skupiny atletů běžících po pláži vzor pro ztvárnění sportu ve filmu a skladba se stala se stala jednou z nejznámějších filmových melodií (ovšem byla často využívána i jako hudební podklad k parodiím).
Vangelis prohlásil, že hudba, která mu vynesla Oscara a několik týdnů vedla žebříčky hitparád, byla částečně poctou jeho otci, který byl vášnivým amatérským běžcem. Zároveň se však k obrovské popularitě, které se snímek těšil, stavěl poněkud odmítavě: „Je to jen další hudba,“ řekl v jednom rozhovoru.
Úspěch filmu Ohnivé vozy zastínil jeho další tvorbu, napsal soundtrack k řadě významných snímků, například k filmu Nezvěstný (Missing), který režíroval jeho krajan Costa-Gavras, a futuristického thrilleru Ridleyho Scotta Blade Runner, kde jeho hudba evokovala a umocňovala pomocí zlověstných syntezátorových tónů Los Angeles budoucnosti. „Ukázalo se, že je to velmi prorocký film – žijeme teď v jakémsi světě Blade Runnera,“ řekl v roce 2005.
Později složil hudbu k dramatu Mela Gibsona a Antonyho Hopkinse Bounty a k filmu Francesco s Mickey Rourkem v hlavní roli. Se Scottem opět spolupracoval na filmu 1492: Dobytí ráje z roku 1992 a v 90. letech se podílel na soundtracku k filmu Romana Polanského Hořký měsíc a k dokumentárním filmům Jacquese Cousteaua. Později ho Oliver Stone oslovil, aby vytvořil soundtrack k eposu Alexander z roku 2004, kde Vangelis vedle typických orchestrů využil i řecké nástroje.
Byl také pověřen sportovními organizacemi, aby ozvučil významné události, včetně olympijských her v Sydney v roce 2000, mistrovství světa v Japonsku a Jižní Koreji v roce 2002 a olympijských her v Aténách v roce 2004. Je také autorem baletní hudby a hudby k divadelním inscenacím Médea, Bouře a dalších her.
Vangelis zemřel v úterý 17. května 2022 ve Francii, kde se dle léčil.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]