Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Zemřel Richard Teitelbaum – osobnost americké elektroakustické scény
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaOsobnostiPortrétySoudobá Hudba

Zemřel Richard Teitelbaum – osobnost americké elektroakustické scény

V noci z 8. na 9. dubna 2020 informovala Asociace amerických rozhlasových stanic (National Public Radio, NPR) o úmrtí výrazné osobnosti americké i světové elektroakustické hudby, profesora Richarda Teitelbauma. Skladatel zemřel ve věku 80 let na následky srdečního infarktu. Jeho manželkou byla japonská klavíristka Hiroko Sakurazawa.

Lukáš Olejník
Publikováno 11/04/2020
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:
Richard Teitelbaum (Peter Gannushki)

Teitelbaum se narodil v roce 1939 a na Haverford College vystudoval hru na klavír. Ve studiu pokračoval na Yale University už v oborech hudební teorie a skladby. Jako stipendista prestižní Fulbright Foundation absolvoval s průběhu studií několik zahraničních stáží a stipendijních pobytů (1964 a 1965 – Itálie: Goffredo Petrassi a Luigo Nono, 1967 a 1968 – Japonsko: studium gagaku a shakuhachi). Pozdější ze dvou italských pobytů se pro něj stal stěžejním.

Italská léta přinášejí v Teitelbaumově tvorbě zvrat, během něhož začíná experimentovat s programováním a elektronickou úpravou zvuku. Po boku pianistů jako Alvin Curran a Frederic Rzewski zakládá soubor Musica Elettronika Viva (MEV), který jako jeden z prvních ansámblů začíná ke zpracování akustického zvuku využívat syntezi.

Hlavní význam Teitelbaumových snah o rozvoj elektroakustické-hudby lze spatřovat v tvorbě takzvané Brainwave Music, metody, která ke tvorbě hudebního artefaktu využívá monitoring tělesných funkcí publika jako například záznamy grafů nervové aktivity nebo záznamy EKG. Jakkoliv se tvůrčí přístup vyvěrající z této metodologie může jevit čistě a samoúčelně technicistní, opak je, podle Teitelbaumových vlastních slov, pravdou. „Mým přístupem k umění hudební tvorby si od začátku kladu za cíl proniknout do plného potenciálu lidského nevědomí.“

V roce 1970, v reakci na svá japonská studia, založil svoji World Band, multi-kulturní soubor složený z členů z Indie, Japonska, Korey, Blízkého východu a Severní Ameriky. Od roku 1988 až do své smrti vyučoval Teitelbaum na new yorkské Bard College, kde vedl hudební katedru fakulty múzických umění.

TémataRichard TeitelbaumSEZ
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Rozhovor s Marií Kinsky: Kultura je nutná a na dosah
Další článek Kdo chce zabít operu? (1): Proměny Rusalky
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up