Zusku v čele Baletu Národního divadla vystřídá Barankiewicz

Aktualizováno 

Ředitel Národního divadla v Praze Jan Burian jmenuje do čela Baletu první scény dosavadního prvního sólistu Stuttgartského baletu Filipa Barankiewicze. V uzavřeném výběrovém řízení ho z oslovených kandidátů vybrali členové odborné komise, konečné rozhodnutí bylo však na Burianovi.První sólista Stuttgartského baletu Filip Barankiewicz soubor Baletu Národního divadla převezme po současném šéfovi Petru Zuskovi v sezoně 2017/2018. Petr Zuska na postu působí od roku 2002.

Burian upozornil, že o pozici uměleckých šéfů Baletu i Činohry Národního divadla (tam Petra Dočekala vystřídá Daniel Špinar) měly zájem výrazné osobnosti českého i světového divadla. V průběhu několika měsíců s odborníky konzultoval jména těch, které pro výběrové řízení oslovil. S každým se opakovaně sešel a poskytl mu informace k vypracování koncepce.

O vedení souboru Baletu Národního divadla se dále ucházeli tanečník a choreograf Jiří Bubeníček, první sólista drážďanského baletu Semperoper, a bývalá primabalerína Daria Klimentová z Anglického národního baletu, pedagožka Royal Opera House. Ta ale z výběru vypadla již v prvním kole.

Baletní komise byla složena ze členů Garanční rady Národního divadla (senátor Parlamentu České republiky Jiří Šesták, ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša, ředitelka Dejvického divadla Eva Kejkrtová Měřičková, dramatik Milan Uhde, rektor AMU Jan Hančil) a respektovaných světových odborníků – Ivana Lišky (ředitel Bayerisches Staatsballett Munich), Teda Brandsena (ředitele Dutch National Ballet), Johannese Öhmana (ředitele Royal Swedish Ballet), Mária Radačovského (umělecký šéf baletu Národního divadla v Brně) a Alexandra Katsapova (první sólista Baletu Národního divadla), který zastupoval umělecký soubor.

Komise začátkem prosince navrhla řediteli Burianovi do čela baletního souboru dva ze tří kandidátů. „Vydali jsme doporučení, aby ředitel Národního divadla podstoupil druhé kolo rozhovorů o konkrétních podrobnostech spolupráce s Jiřím Bubeníčkem a Filipem Barankiewiczem,“ řekl po zasedání komise v úterý 2. prosince 2014 předseda komise a Garanční rady ND, rektor AMU doc. Jan Hančil. „S pány jsme následně diskutovali o detailech jejich projektů. Oba jsou rovnocenní partneři, osobnosti evropského formátu. Nejraději bych je získal pro spolupráci oba,“ komentuje Jan Burian „Rozhodl jsem se dát přednost Filipovi Barankiewiczovi. Je pro mne mimo jiné zárukou pro další kontinuální spolupráci souboru s Petrem Zuskou jako choreografem. Jsem si jist, že přizve ke spolupráci i Jiřího Bubeníčka,“ okomentoval svoje rozhodnutí Jan Burian.Filip Barankiewicz se narodil ve Varšavě. V roce 1986 začal studovat na Státní baletní škole ve svém rodném městě. V roce 1991 se stal držitelem medaile Václava Nižinského, v roce 1995 se stal vítězem Národní baletní soutěže v Polsku a díky grantu Nurejevovy nadace získal stipendium na Akademii klasického tance Mariky Besobrasové v Monte Carlu. V roce 1996 nastupil angažmá ve Stuttgart Ballett, kde získal statut prvního sólisty (2000).

Filip Barankiewicz vytvořil řadu klasických rolí, jako je Princ (Labutí jezero a Spící krasavice), Romeo a Benvolio (Romeo a Julie), Basil (Don Quijote), Lenskij (Oněgin), Gaston (Dáma s kaméliemi), Warwick a Gaveston (Edward II.), Albert a Svatební pár (Giselle), Petruchio a Hortensio (Zkrocení zlé ženy), Colas (Marná opatrnost).

Úspěchy slavil i v současných choreografiích vynikajících tvůrců, jako jsou Robert North (Troy Game), Hans van Manen (5 Tangos, Kleines Requiem), Sir Keneth MacMillan (Song sof the Earth), Daniela Kurz (Ashes), John Cranko (Jeu de Cartes, Initials R.B.M.E.), Glen Tetley (Voluntaries, Arena a Le Sacre du Printemps), George Balanchine (Stravinsky Violin Concerto, Symphony in C), J. Ch. Maillot (Vers un Pays Sage), John Neumeier (Now and Then, Edstation), Uwe Schulz (Seventh Symphony), Jiří Kylián (No More Play), Jerome Robbins (Dances at a Gathering). Choreograf James Sutherland pro něho vytvořil hlavní roli v (Im)paired Ground a stejně tak Christian Spuck v Nocturne.

Foto archiv

Související články


Reakcí (2) “Zusku v čele Baletu Národního divadla vystřídá Barankiewicz

  1. Tuto větu pana GŘ opravdu nechápu: Jan Burian „Rozhodl jsem se dát přednost Filipovi Barankiewiczovi. Je pro mne mimo jiné zárukou pro další kontinuální spolupráci souboru s Petrem Zuskou jako choreografem…“ Nezavání toto poněkud klientelistickým přístupem? Myslím, že již celá generace diváků již měla možnost se seznámit s kreacemi P.Zusky a je třeba zrušit tento dlouhodobý monopol! Je to opravdu typické: hlásí-li se dva světoví Češi, je třeba dát přednost Polákovi…a poběží vše při starém,že?

Napsat komentář