Ohlédnutí Radima Dolanského

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Takřka na den přesně je to teď čtvrtrok, co byl 3.března z vedení pražské Státní opery ministrem kultury Jiřím Besserem odvolán Radim Dolanský, a co bylo stejným rozhodnutím stejného politika předáno řízení tohoto operního domu do rukou řediteli Národního divadla Ondřeji Černému. Co se tehdy odehrávalo za zavřenými dveřmi ministerstva? A co ve Státní opeře? Zdaleka nejen to je téma následujícího rozhovoru s Radimem Dolanským.

Přesné okolnosti, za kterých jste byl před čtvrt rokem odvolán z čela pražské Státní opery, zůstaly dodnes ne zcela vyjasněny. Buďte alespoň teď, s odstupem času, konkrétnější. Například ministr Besser tehdy řekl, že jste mu „něco slíbil“. I dnes jen málokdo tuší, co přesně to bylo. Co tedy?

Je to trochu složitější. Jak všichni víme, můj předchůdce, dirigent Oliver Dohnanyi, vedl operu několik měsíců, ovšem nedařilo se mu umělecky, už vůbec ne manažersky. Jeho rozhodnutí o odstoupení jsem považoval za správné, i když bylo ministrem, zřejmě, vynucené. Olivera si jako dirigenta velmi vážím, jsem dokonce přesvědčený o tom, že to s operou myslel dobře, ale obklopil se špatnými lidmi, kterým slepě důvěřoval, a to ho nakonec stálo místo.

Špatní lidé – koho přesně tím myslíte?

Svým poradcům říkal tým strategického plánování. V týmu působil například Luděk Golat, doktor Josef Herman a další. Golat je sice starý praktik, ale myslel víc na sebe a zajištění své rodiny, než na divadlo samotné. Herman je zase pouze teoretik, který se plete do toho, čemu nerozumí a působí tím spíš škodu, než užitek. Pánové byli za své „služby“ královsky odměňováni, scházeli se téměř denně, za první tři měsíce sice stačili naplánovat sezony do roku 2022, ale nikdo nevěděl, co se v opeře bude dít na konci roku 2010! Navíc teprve po asi třech měsících tohoto „vedení“ si všimli toho faktu, že Státní opera Praha je ve ztrátě -tenkrát 15 milionů korun . Další měsíc trvalo, než s tím něco začali dělat. A co vymysleli? Vyškrtali většinu hostů, tím nadmíru přetížili sólisty Státní opery, vážně se zabývali takovými nesmysly, jako že v rámci šetření například zakážou zaměstnancům jezdit výtahy směrem dolů, přestane se do provozní budovy kupovat toaletní papír a podobně. To by snad ještě nebylo ani tak hrozné, ale oni zároveň uvažovali o asi šesti, sedmi nových premiérách v roce 2011, čemuž jsem za dané situace už vůbec nerozuměl. Přiznávám, že třeba se zajímavými inscenátory, ale fakt byl ten, že pražská Státní opera si z finančních důvodů nemohla dovolit ani jednu takovou premiéru! Pokud by Dohnanyi začal s uzavíráním smluv na tyto nové produkce, Státní operu by to finančně úplně položilo.


No a jak to tedy bylo s oním slibem, který jste měl dát ministrovi?

Bohužel jsem se neshodl s panem ministrem už při předávání mého jmenování. Tenkrát mi oznámil, že Státní opera Praha končí 30. června 2011. Byl prostě přesvědčený, že v Praze pro Státní operu není místo. Podařilo se mi ho přemluvit, aby lhůtu prodloužil do konce tohoto roku. Následně jsem s náměstkem Zdráhalem domluvil ještě další půlrok. Můj plán byl ten, že jsem chtěl pana ministra v tom krátkém čase, který nám zbýval, přesvědčit, že soubor Státní opera Praha má své kvality a rozhodně tady má své místo.

Teď, s odstupem několika měsíců, jistě dokážete s větším nadhledem popsat, jaké jste tedy podnikl hlavní kroky ve funkci pověřeného ředitele?

V první řadě bylo třeba zrušit všechny ty předdomluvené zahraniční inscenátory, na které jsme skutečně neměli finance. Následně bylo třeba ze dne na den vymyslet nový dramaturgický plán. Cokoli jsem tenkrát rozhodoval, vždycky jsem při tom musel myslet na fakt, že jsme ve ztrátě již 18 milionů korun! Musel jsem přijít s návrhem krizového scénáře, ovšem s jednou prioritou – umělecky jsme neměli jít dolů, ale právě naopak. Narychlo jsme vrátili na repertoár Lucii di Lammermoor, což bylo nutné spíše z provozních důvodů. Pozval jsem domácí inscenátory k realizaci baletu Giselle – mimochodem jsem vděčný šéfce baletu a zároveň choreografce Haně Vláčilové, dirigentovi Tomáši Braunerovi a celému souboru za jejich mimořádně povedenou práci! Vznikla nádherná inscenace, která prokázala kvality našeho baletního souboru, klasický balet k nám prostě patří. Dále jsem zařadil na repertoár nového Trubadúra. Tady jsem domácí tým posílil dirigentem Janem Lathamem-Koenigem. Titul je obsazený – až na dvě výjimky – výhradně našimi sólisty. Chtěl jsem tady předvést hudební kvality našeho ansámblu. Dirigent Koenig byl správná volba, užíval jsem si každou minutu strávenou na zkouškách. Po hudební stránce jsme na premiéře zažili malý zázrak. Co se týká inscenátorů, můj vděk nezná mezí – pánové Jelínek, Cukr a Dautovský vytvořili inscenaci s téměř nulovým rozpočtem, na víc prostě nebylo. Smekám před nimi! Uvědomoval jsem si, že soubor musí především pracovat a to s co nejlepšími umělci. Podařilo se mi získat Gerda Albrechta, se kterým teď Státní opera Praha nastuduje projekt pro operní festival v Litomyšli. Přizval jsem ke spolupráci mladého italského dirigenta Gianlucu Marcianiho, jehož hudební pojetí Traviaty byl neskutečný zážitek pro soubor i pro diváky. S režisérem Thaddeusem Strassbergerem měl Marciani nastudovat v roce 2012 Sedláka kavalíra a Komedianty. Nevím ale, jestli tento projekt teď bude zrealizován. Skvělá dirigentka Elisabeth Fuchs převzala taktovku v Mozartově Kouzelné flétně a s naším ansámblem doslova kouzlila. Postupně jsme začali s přeobsazováním sólistů tak, aby každý časem zpíval výhradně svůj obor. Po japonském turné jsme připravovali bonbónek – tým Koenig, Bogza, Vasileva měl připravit koncertní provedení Wagnerova Lohengrina. K tomu ale už nedojde, protože můj nástupce místo toho vrací původně pro rok 2010 naplánovanou Weberovu a Mahlerovu operu Tři Pintové. Změny u divadla nelze očekávat ze dne na den, ale myslím, že jsme vykročili správným směrem. Po celou dobu jsem komunikoval se sólisty, dirigenty, uměleckou radou sboru i orchestru. Mé záměry všichni pochopili a podpořili mě.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Reakcí (30) “Ohlédnutí Radima Dolanského

  1. Nejsmutnější na celé věci je to, že pan Dolanský zde mluví naprostou pravdu, nic víc, nic míň! Je mi špatně z toho co se tady děje a opět to odnesou nevinní lidé. Naprosto souhlasím, že ryba smrdí od hlavy a v tomto případě je to opravdu na 100%, ne-li ještě víc. SOP Držte se a bojujte dál, naděje umírá poslední. Věrný příznivec opery.

  2. Povšimněte si, jaké zubařské manýry zavádí současný ministr do svého resortu: "tady to zbrousíme a uděláme můstek" … sloučení ND a SOP, "tady vyvrtáme a uděláme plombičku" … bourání na Václaváku atd. Asi vycházi z informací, že se všechny zubařské výkony budou u nás platit a tak na něj taky zbude pořádná porce. Nevěřím mu ani slovo, zubaři jednomu. :-)

  3. Člověk by si měl vážit svých nejvýše postavených. Za sebe mohu říct, že si pana ministra kultury nevážím, neboť přijal funkci na kterou naprosto nestačí a místo, aby se jako moudrý člověk obklopil zkušenými rádci, vrší jednu chybu za druhou. Je tu přece proto, aba za kulturu bojoval a ne aby ji likvidoval.Ad komentář č.2, jste profesionální muzikant, že hodnotíte výkony?

  4. Anonymu
    2. června 2011 10:29
    Proč by se měl vyvracet Váš nekonkrétní, ničím nedoložený názor ve stylu líbí, nelíbí? Takto vedená debata je jen provokoce nepodpořená Vaším odborným rozborem. Napište Vaše připomínky např. premiéry Trubadůr a pak se bavme o kvalitěnekvalitě. Obyčejné napadání je ubohé.

  5. Kvalita souboru je vžýdy spjata s osobou dirigenta, to platí i pro SOP. Zažili jsme tam mnoho skvělých výkonů, jmenoval je pan Dolanský a vždy byly vázány na dirigenta. Je smutné, že orchestr, sbor i sólisté musí podávat špičkové umělecké výkony za platy státních zaměstnanců, které jim jsou stále snižovány, ač je nemůžeme považovat za úředníky státních institucí,o jejichž pracovním nasazení si můžeme myslet své. MK se rozhodlo něco udělat, neví jak a proč,co to přinese umělecky i finančně, ale nedá pokoj, dokud to neprovede. Říká se, že náměstek Zdráhal si šije tuto novou koncepci pro sebe,
    zachtělo se mu být ředitelem obou spojených divadel. Se svoji folklorní minulostí k tomu má ty nejlepší předpoklady. Tak se v SOP a ND učte mávat valaškou a hlavně ty odzemky!

  6. P. Dolanský samochvála smrdí a je vidět účelovost rozhovoru s Vámi.Premiéra Trubadúra se opravdu podařila,za to premiéra Lucie byla propadákem.Úroveň repríz představení je opravdu slabá.Buďte rádi,že většina diváků tvoří zahraniční turisté,protože naši by k vám v takovém počtu nechodili.Já bych ministrm kultury,tak bych přijal Váš návrh tandemu p.J.L.Koenig s paní Padmerovou a nechal rozpočet SOP jaký jste měl Vy + 100.000 Kč navíc a uviděl bych,jak by si s ním poradili. Myslím, že by to bylo zajímavé. Ono je něco jiného o něčem snít a pak krutá realita. Nezastávám se ministra Bessera, protože ministr,který nedokáže sehnat na kulturu peníze, nemá coby manažer na ministerstvu, co dělat

  7. Zaregistrovali jste ve včerejším tisku zprávu, jak se budou zvedat platy hráčům České filharmonie? Až na 50 tisíc měsíčně. Myslíte, že to s SOP nějak souvisí?

    Jinak Radek Zdráhal si koncepci na sebe klidně šít může. Fakt je ale ten, že kdo ví, jak dlouho bude u moci ještě současná vláda a co přijde po ní. Jandák ho na takovém postu určitě nenechá:))

  8. Pro anonym
    2. června 2011 14:15
    Jestli tady něco zavání, tak naprosto upatlaný postup MK. Pokud jste si to neuvědomil, tak každý rozhovor má svůj účel. :-) Jsem rád, že se o této problematice mohu i díky panu Dolanskému udělat úsudek. Takže pro mne má tento rozhovor účel informativní.

  9. Pokud vím, tak schodek by nevznikl, nebýt nižší dotace z MK. Plány na sezónu vznikají v březnu a oznámení dotace v říjnu.
    Zajímavější by bylo odtajnit audity z ND v Brně, Praze a zjistit, kam zmizely peníze z rezervních fondů. V případě Prahy šlo o částku minimálně 160 mil.Kč na krytí 2 deficitních sezón.

  10. Tak jsem se dočetl, že urážlivé komentáře se zde mažou. To je fajn, ale co si mám tím pádem myslet o prohlášení pana exředitele, že O. Dohnányi se obklopil nekvalitními lidmi? Golat je nekvalitní? Herman je nekvalitní teoretik? No to snad vážně ne. A že se Dohnányimu umělecky nedařilo? Tak proč diriguje v tuhle chvíli po celém světě??? Pane Dolanský, rozumím populistické PR, kterou předvádíte, ale tohle už je fakt moc. Ať už ministru Besserovi vyčítám cokoli, tak jste mu opravdu nedal jinou možnost, než Vás vyhodit. Vy byste snad zaměstnával podřízeného, který se chová jako neřízená střela? A plive na všechny kolem sebe?

  11. Nejstrašnější je, když se začnou dít věci tohoto typu kolem kultury, tedy něčeho, co by mělo být nad vším, přinášet radost všem bez rozdílu vyznání nebo politické příslušnosti….
    PS: Někdo tady psal, že pan Besser vzal funkci, na kteru nemá a že by si to měl uvědomit a bu´d to vzdát a nebo si přizvat ke spolupráci kvalitní poradce. Ale problém je, že panu Besserovi je to jedno. Jeho jediný zájem, jakož i většiny našich politiků ve vrcholných funkcích je vlastní prospěch. A to myslím vysvětluje vše. Eva.

  12. pro Pavel58
    2. června 2011 20:33
    Nikde nepíše, že jsou nekvalitní, ale špatní "Golat je sice starý praktik, ale myslel víc na sebe a zajištění své rodiny, než na divadlo samotné. Herman je zase pouze teoretik, který se plete do toho, čemu nerozumí a působí tím spíš škodu, než užitek". Zmiňuje se také "Olivera si jako dirigenta velmi vážím, jsem dokonce přesvědčený o tom, že to s operou myslel dobře, ale obklopil se špatnými lidmi, kterým slepě důvěřoval, a to ho nakonec stálo místo". Obvińujete ho z něčeho, co neřekl.

  13. A co dělal p. Dolanský jako operní manažer v době, kdy byl p.Dohnányi ředitelem. Pokud vím, p. Dohnányi uměl lidem naslouchat a nebyl hloupý. Určitě by na jeho rady dal,nebo je aspoň se svými poradci konzultoval. Ne p. Dolanský jen tiše přihlížel a naopak s p. Dohnányim úzce spolupracoval. Museli se zrušit smlouvy,které p. Vocelka nasmlouval,přestože již končil a nebylo to lehké. Chtěl s ministrem probrát záchranný plán,ale ministr si na něj udělal čas až v listopadu, kde mu dal jasně najevo,že se SOP nepočítá. P.Dohnányi nechtěl být u likvidace souboru,což p. Besserovi řekl a ten ho svými požadavky donutil k rezignaci. Pověřil vedením p. Dolanského,který mu něco slíbil a přečtěte si 1. prohlášení p. Dolanského po rezignaci Dohnányiho a bude vám jasné,že slíbil ministrovi spolupráci. Pak si to rozmyslel a skusil jednat na vlastní pěst a to se mu nevyplatilo a byl též odvolán.
    Je to velmi zajímavý sled udalostí.

  14. Podivuhodné chování, podivuhodné vztahy, podivuhodní lidé ve ve vedení. Odpovídá to všechno tomu, v jaké s…u se české operní divadlo nachází. Já na bráchu, brácha na mě, teoretik radí, jak dál provozovat operu, knihovník vede největší divadlo v zemi a poslouchá diktát mocných z ministerstva. Novým uměleckým šéfem opery (opery Národního divalda – našeho kulturního dědictví!) bude figurka, která se zapírá a neumí si stát ani za svým jménem a tak používá pseudonym. Není to pěkné a je dobře, že se tomu věnuje alespoň tenhle server, když ostatní média dělají, jako že to není dost dobré téma a raději opěvují přenosy z Met nebo popisují návštěvy chudinky Helenky Vondráčkové ve veřejnoprávním rozhlase, škemrajíc o to aby ji víc hráli. Tady se jedná o praní divadelního prádla a likvidaci toho zbytku, co z opery u nás ještě máme. Sbohem SOP, sbohem Opero ND. RIP.

  15. Pan Golat je pouhý kecálek a kšeftař-Herman je pouze teoretik,který svými články pouze upozorňuje na jeho nevzdělanost a neodbornost v oblasti opery. Pan Dohnányi průměrný dirigent,který o sobě vykládá kde po světě všude diriguje-ovšem já jsem žádný odkaz na jeho práci v opravdu významném světovém operním domě nenašel! Vedle dirigentů jako pan Bělohlávek,Koenig,Fiore,Netopil,ale teď již i dirigenti mladé generace je to opravdu dnes již průměr. Pan Dolanský se sice zdál jako ovečka a vzor cnosti,ale po tomto se mi zdá,že je vlastně ve stejném ranku jako výše jmenovaní. Velké zklamání-je to přestřel stejně jako jeho pochybení při útoku" na MK. Pokud někoho zřizovatel něčím pověří, je snad jasné,že nemůže běžet a veřejně z nadřízených udělal blbce-tím ničemu nepomohl! Naopak.
    KJ

  16. Tak měl pověření odmítnout,ale on něco slíbil MK a pak se rozhodl, že jej převeze jako Dohnányiho. Ale neuspěl.
    Asi jste se špatně díval,pan. Dohnányi dirigoval v Malaze v Hamburku,v Budapešti,v Národní opeře v Anglii,v Baltimoru v Americe v Itálii a jinde. Musíte se lépe podívat, než někoho označíte za průměrného dirigenta
    Pavel

  17. Dohnanyi rozhodně není průměrný dirigent.Je dirigentem velmi dobrým a dobře se s ním pracuje.To mohu potvrdit.Proč se ale míchá do řízení opery,když o tom nic neví a neumí to.To že je dobrý dirigent s vedením divadla vůbec nesouvisí.Ať dělá co mu jde.Těmito průšvihy a přehmaty si kazí své dobré umělecké jméno.

Napsat komentář