Janáčkův máj v Kravařích

Francouzské a italské baroko v komorní hudbě


Poslední květnová neděle se nesla v bohaté nabídce Janáčkova máje ve znamení barokní hudby. V kostele sv. Bartoloměje v Kravařích, které jsou jedním z tradičních pořadatelů koncertů, zazněly hudba francouzského a italského baroka v podání dvou půvabných představitelek mladší umělecké generace: Kateřiny Chrobokové – cembalo a Dagmar Šaškové – mezzosoprán. Zatímco první ze jmenovaných dam je v naší republice poměrně často k vidění a hlavně ke slyšení, druhá z nich – Dagmar Šašková – působí převážně ve Francii, kam se v roce 2007 vydala za studiem barokního zpěvu na jedinečné evropské škole – v Centru barokního zpěvu ve Versailles.

Bylo tedy zcela na místě očekávat jedinečný hudební zážitek, který obě protagonistky svému obecenstvu připravily. Zaměření večera na hudbu francouzského a italského baroka bylo navíc příslibem určitého srovnání obou těchto významných národních barokních stylů. Koncert zahájila Kateřina Chroboková skladbou pro cembalo dvorního varhaníka Ludvíka XIV. Françoise Couperina Suita a moll. Technicky velmi náročná skladba nás velice rychle vtáhla do atmosféry francouzského baroka, jehož skladby a hudební styl popsal v polovině 18. století Jean-Jacques Rousseau pod heslem Baroque ve svém slovníku takto: „harmonie je zmatená, přetížená modulacemi a disonancemi, zpěv je tvrdý a nepřirozený, intonace těžká“. Myslím si, že tato úsměvná definice zcela vyjadřuje vysokou interpretační náročnost skladeb tohoto období. Plně byla podtržena přednesem dalších dvou skladeb francouzských barokních mistrů Nicolase Berniera – Motet a la vierge „Respice in me divina mater“ a Josepha Bodina de Boismortiera – Motet pour St. Pierre „Cantate Donimo“. Dagmar Šašková mě osobně svou pěveckou technikou a interpretací nadchla. Už dlouho jsem neslyšela tak precizní pěvecký výkon. Každá modulace v jakémkoli tempu měla svůj řád, každá nota své místo. Já osobně myslím, že vliv studium barokního zpěvu pod vedením předních evropských odborníků v daném oboru je na výkonu Dagmar Šaškové zcela evidentní.


Druhá část programu byla věnována italskému baroku. Hned v úvodní Stabat mater Giovanniho Felice Sancese jsme se ocitli ve zvukově odlišném prostředí, kdy již toto barokní období podle mého názoru nezapře pověstnou italskou zpěvnost a muzikálnost. Tato poměrně dlouhá skladba byla vrcholem společného vystoupení a souhra obou protagonistek, jejich hluboké ponoření se do tohoto tématu bylo pro mě snad tím nejhlubším zážitkem večera. Následující dvě kompozice Domenica Scarlattiho Sonáta E dur K 215 a Sonáta E dur K 216 byly strhujícím zážitkem zejména díky vlastní interpretaci. Kateřina Chroboková si dokáže obecenstvo získat úžasnou energií, která z ní během hry doslova čiší. Závěr koncertu patřil vrcholnému představiteli italského baroka Antoniu Vivaldimu a jeho árii pro mezzosoprán Care selve, amici prati RV 671.


Během koncertu pokřtil ředitel MHF Janáčkův máj pan Jaromír Javůrek nové CD, na kterém se podílela i Kateřina Chroboková. Ve spolupráci s předním evropským orchestrem Anima Eterna pod vedením Jose van Immerseela natočila Concerto pour deux pianos et orchestre – Suite française – Concert champętre Francise Poulenca.

Francouzské a italské baroko v komorní hudbě
Dagmar Šašková – mezzosoprán
Kateřina Chroboková – cembalo
Janáčkův máj 2011
Kostel sv.Bartoloměje Kravaře 29.května 2011

program:
F.Couperin: Suita a moll
N.Bernier: Motet a la vierge “Respice in me divina mater”
J.B.de Boismortier: Motet pour St. Pierre “Cantate Domino”
G.Frescobaldi: Partita La Monica
G.F.Sances: Stabat Mater
D.Scarlatti: Sonáta E dur Andante K215Sonáta E dur Allegro K216
A.Vivaldi: Care selve, amici prati RV671

www.janackuvmaj.cz

 

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na