Pavla Vykopalová: Kalhotkové role mně začaly vadit
Jedna z našich v současné době nejobsazovanějších sopranistek, a to jak v pražském Národním divadle, tak v opeře brněnské. Smetanova Mařenka, Dvořákova Rusalka, Mozartova Fiordiligi, Donna Elvira, Hraběnka, Pamina či Vitellia, Rossiniho Rosina, Leoncavallova Nedda, Pucciniho Mimi a Lauretta, Martinů Julietta a Sestra Paskalina, Rosalinda ze Straussova Netopýra. Pavla Vykopalová jde prostě z role do role a kritiky zpravidla nešetří chválou. Úspěchy má i při svých četných koncertních vystoupeních, velmi dobré ohlasy měla i její dosavadní zahraniční vystoupení.
Smetanova Mařenka (ND Brno)
Není to zase až tak dlouho, co jste zpívala mezzosopránové role. Jaké byly okolnosti vašeho přechodu na sopránový obor? Bylo to z vaší iniciativy? Váhala jste nad tou změnou dlouho?
Myslím si, že každá změna vychází trochu z poznání sebe sama a jestli to, co děláte, odpovídá vašim představám a touhám. Pořád mě to táhlo ke ztvárňování jiných rolí, než které mi mezzosopránový obor nabízel. Trochu mně začaly vadit i “kalhotkové” role. Už toto období bylo prostě za mnou a chtělo to udělat nový krok. Ale jak se často stává, sehrála v tom roli i náhoda, a pak už to šlo vcelku rychle.
Jak bylo „přeškolení“ těžké? A jak dlouho trvalo?
Měla jsem velké štěstí, protože s rozhodnutím změny oboru jsem našla i nového pedagoga. To byla velká pomoc. Naše začátky byly i velmi komické. Dobré dva měsíce vždy, když jsem odcházela z hodiny, bylo: Pavlo, neblázněte, zůstaňte u mezzo oboru, je to pro vás, máte už velký repertoár… atd. A další hodinu: Pavlo, ano,vy jste soprán, ta barva hlasu, ano budeme pracovat takto.Další hodinu Pavlo ne, pak Pavlo ano a to se střídalo až ke konečnému ano….
Máte stálého pěveckého pedagoga, se kterým průběžně pracujete?
Ano, je to v předchozí otázce zmíněná paní profesorka Marie Urbanová. Dle časových možností chodím na hodiny a radím se s ní.
Čím se řídíte při výběru rolí?
Ničím, chodí to samo!
Nedávno jste se nechala slyšet – při rozhlasovém rozhovoru, pořízeném v souvislosti s přímým přenosem Prodané nevěsty z pražského ND, že tu a tam se k mezzosopránu chcete vrátit. Nebojíte se, že to pro váš hlas může znamenat riziko?
Riziko je to tak i tak. Je to spíše otázka hlasového rozsahu. Nebojím se a občas se k mezzosopránovému oboru vracím, ale spíše v oratorní a duchovní literatuře.
Stíháte toho docela dost, řadu představení i koncertů na různých místech, máte dost představení zdaleka nejen v Praze a v Brně. Jak to děláte, abyste se udržela fit? Nejen v pěvecké kondici, ale fyzicky a psychicky?
Řídím se pravidlem, že dostáváme tolik úkolů, kolik uneseme, ne víc. Každý to má nastavené jinak. Chce to netahat jeviště domů a domov na jeviště. Dále kvalitně a ráda jím. A co se týká fyzické kondice, sprchuji se každé ráno studenou vodou, pravidelně trochu cvičím, trénuji oběhový systém, to znamená, že jezdím na zátěžovém kole a často chodím pěšky.
Nejnověji vás čeká Antonie v Hoffmannových povídkách v pražském Národním divadle. Možná je to příliš provokativní otázka, ale i tak: Ani na okamžik jste nezauvažovala o lákavé představě zkusit si všechny tři, resp. čtyři hrdinky naráz? Byla by to velká výzva…
…no napadlo. Výzvy mám ráda.
Jaké další role – ať už v Praze či Brně – chystáte?
Co prozradíte o svém soukromí? Zálibách? Slabostech? Přáních?
Co byste chtěli vědět ? 🙂 Jsem šťastná, že věci jsou jak jsou. Děkujeme pěkně za rozhovor!
foto V.Sixt, ateliér Škoda, ND Praha, Státní opera Praha a ND Brno
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]