Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Triumf komorní hudby na Dvořákově Praze
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Triumf komorní hudby na Dvořákově Praze

Velké festivaly míváme tendenci posuzovat zejména podle počtu a kvality zahraničních orchestrů a hvězdných sólistů, které ta která přehlídka doveze. Komorní koncerty zůstávají někdy trochu ve stínu. Na Dvořákově Praze díky letošnímu kurátorovi komorní řady hornistovi Radku Baborákovi však nikoli.

Petr Veber
Publikováno 20/09/2017
sdílejte:
6 minut čtení
sdílejte:
Chlapcův kouzelný roh – Dvořákova Praha 19. 9. 2017 (zdroj Dvořákova Praha / foto © Petra Hajská)

Večer v Anežském klášteře (19. září) měl při prvním pohledu nesporně jako hlavní položku premiérové uvedení Mahlerových písní v instrumentaci Tomáše Illeho, a to sopranistkou Kateřinou Kněžíkovou. Z cyklu Chlapcův kouzelný roh jich zaznělo i s přídavkem celkem šest a byl to veskrze příjemný umělecký zážitek, jak díky zvuku nového aranžmá, tak díky sólistce.

Avšak ani první polovina koncertu, v níž se na pódiu střídali přátelé Radka Baboráka a v níž si s chutí zahrál i on, nebyla vůbec k zatracení. Podařilo se najít několik autorů, z nichž někteří jsou židovského původu a někteří pocházejí z německé jazykové sféry a z nichž někteří mají vztah k českým zemím. Zadáním bylo připomenout existenci multikulturní Prahy – české, německé a židovské – na přelomu devatenáctého a dvacátého století. A to se podařilo, aniž by šlo o nějakou akademickou encyklopedii. V případě italského skladatele jménem Leone Sinigaglia se jedná o skutečný objev: znal se s Českým kvartetem a díky jeho členům byl v Praze nějakou dobu soukromým žákem Antonína Dvořáka; podobně se například ve Vídni dostal k Johannesu Brahmsovi. K nepsanému zadání tématu koncertu mají nejblíže zejména Hans Krása a Alexander Zemlinsky. Krása byl Zemlinského žákem v době jeho působení v Praze; na rozdíl od Zemlinského, kterému se podařilo před nacismem uprchnout do Ameriky, však Krása patří k obětem holokaustu. Oba skladatelé byli v programu zastoupeni. S nimi ještě David Popper, pražský rodák. A vedle nich také ruský autor Lev Kogan, který v sedmdesátých letech emigroval do Izraele.

Byla to série zajímavých, výborně zahraných komorních děl různého obsazení. Zemlinského Lovecký kus (z amerického období, stylizovaný v typickém fanfárkovém duchu) byl skvělou příležitostí pro hornisty Radka Baboráka a Jana Musila, doprovázené u klavíru Miroslavem Sekerou. Krotká efektní hudba neoklasického stylu letí, až na kratičká kontrastní zklidnění, stále kupředu. Krásovo smyčcové trio s názvem Tanec, psané v ghettu v Terezíně, je naopak – i přes zřetelné idiomy odkazující k názvu – závažné a oproti zde uvedené hudbě jeho učitele ve zvuku mnohem modernější. Sinigagliova Romance je klidnou hudbou, obrácenou do romantické minulosti; Radek Baborák, doprovázen smyčcovými nástroji, si v nekonečné kantiléně krásně zahrál. Popper byl zastoupen Uherskou rapsodií a jako dobově proslulý violoncellista ještě druhou kompozicí – vzdušným rychlým Tancem elfů, v němž exceloval cellista Claudio Bohórquez.

Pro Koganovo nápadité – a díky rytmům i zvukovým barvám posluchačsky mimořádně vděčné – zpracování tří chasidských melodií se pak na pódiu sešla před přestávkou desítka hudebníků. Oproti komorním koncertům zavedených stálých souborů byla první polovina večera proměnlivým kaleidoskopem různých seskupení, v nichž usedali hudebníci z několika zemí, kteří se sešli právě k danému konkrétnímu úkolu a zapojili do interpretace a do společného muzicírování veškeré své síly. Špičkové bezchybné umění, těžící to nejlepší z napětí a náboje, které k takovému příležitostnému setkání patří.

Gustav Mahler, Rakušan vzešlý z židovské rodiny z Vysočiny na pomezí Čech a Moravy, vyplnil druhou (kratší) část koncertu. Český skladatel Tomáš Ille je známý v posledních letech mimo jiné ze spolupráce s dirigentem Manfredem Honeckem úpravami operní hudby do symfonických suit a byl také autorem moderní komorní úpravy Bachových Goldbergovských variací hrané na Dvořákově Praze jen o den dřív (recenze zde). Podle Baborákova zadání aranžoval výběr z Mahlerových písní s texty ze sbírky Chlapcův kouzelný roh. Pozoruhodně stylově, a přitom neotřele znějící kompozice měla tento večer premiéru. Tu měla s Mahlerovými písněmi (s výjimkou Nebeského života, integrovaného do Čtvrté symfonie, v níž už účinkovala v Německu) i Kateřina Kněžíková, pohybující se dosud především v mozartovském a v belcantovém repertoáru. Zhostila se úkolu kouzelně. Zřetelně vyslovovala, zvýrazňovala text, měla krásně vypracovanou agogiku. A i když se z ryze vokálního hlediska místy pohybovala u spodní hranice svého obvyklého rejstříku, byla v každém okamžiku přesvědčivá. Písním dala nepřeslechnutelnou bezprostřednost a nefalšovanost. Ve Chvále vznešeného rozumu přidala groteskní nadsázku a nádherně dlouhé a klidné písni Tam, kde krásně vytrubují vtiskla skutečnou opravdovost. Baborák, sedící s hornou ve dvanáctičlenném souboru, místy ukazoval tempové a výrazové změny, ale převážně plynula hudba sama, v inspirované pohodové souhře. Illeho vystižení Mahlerova stylu je podrobně propracované, nástroje (mezi nimiž jsou i klavír a velmi decentně užívané bicí) hrají často samy za sebe. Nejde o malý orchestr dobového zvuku, ale o komorně – a tím i o něco moderněji – traktované, jedinečně znějící alternativní seskupení. Festivalový koncert se stal triumfem komorní hudby a muzikantství. Korunovala ho pak pro zájemce zajímavá beseda se třemi hlavními protagonisty, vedená Jiřím Vejvodou – se šarmem, ale stále věcně.

Hodnocení autora recenze: 95%

 

Dvořákova Praha 2017
Chlapcův kouzelný roh
Kateřina Kněžíková (soprán)
Martina Bačová (housle)
Hana Baboráková (violoncello)
Claudio Bohórquez (violoncello)

Miroslav Sekera (klavír)
Dále hrají – Dalibor Karvay, Ondřej Martinovský, Karel Untermüller, Clara Dent, Petr Valášek, Radek Baborák, Mikuláš Koska, Jan Musil, Bence Bogányi, Svatopluk Čech, Štěpán Kratochvíl
19. září 2017 Anežský kláštěr Praha

program:
Alexander Zemlinsky: Jagdstück
Hans Krása: Tanec pro smyčcové trio
Leone Sinigaglia: Romance
David Popper: Uherská rapsodie, op. 68
David Popper: Elfentanz, op. 39
Lev Kogan: Chasidské melodie
Gustav Mahler: Chlapcův kouzelný roh (výběr z písňového cyklu)

www.dvorakovapraha.cz

TémataAlexander ZemlinskyClaudio BohórquezDavid PopperDvořákova PrahaGustav MahlerHans KrásaJiří VejvodaKateřina KněžíkováLeone SinigagliaLev KoganMikuláš KoskaMiroslav SekeraRadek Baborák
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek V Týdnu s tancem od budoucnosti do minulosti
Další článek Zemřela Věra Ždichyncová, nepřehlédnutelná osobnost českého baletu
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up