Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Cenu za soudobou skladbu českého autora získal Luboš Mrkvička
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaOsobnostiZ domova

Cenu za soudobou skladbu českého autora získal Luboš Mrkvička

Cenu nazvanou Trochu nižší C4 udělovanou za nejlepší soudobou českou skladbu vážné hudby roku 2018 získal Luboš Mrkvička za skladbu For Large Ensemble, Part D. Zazněla loni na festivalu Pražské jaro, kde ji uvedl ansámbl Klangforum Vídeň pod taktovkou Base Wiegerse. O vítězi rozhodla jedenáctičlenná porota složená ze skladatelů, muzikologů, hudebních manažerů a publicistů.

ČTKredakce
Publikováno 15/01/2019
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:
Luboš Mrkvička (foto Petra Hajská)

Názvy skladeb Mrkvičky obvykle uvádějí pouze obsazení, pro které je napsal – například For Large Ensemble (zatím části A až D) nebo For Piano (A až M). Vítězná skladba For Large Ensemble, Part D je zatím poslední částí cyklu, jehož první dvě části měly premiéru v Praze, třetí v Brně a čtvrtá se v podání vídeňského orchestru vrátila zpět do Prahy.

„Skladby, které komponuji, jsou natolik ryze hudební, že je problematické spojovat je s konkrétní inspirací. Napětí mezi moji potřebou hudbu vnímat jako jednolitý fenomén a až fyzickým potěšením z hudebního detailu mě asi před jedenácti lety dovedlo k prostému rozhodnutí: své skladby budu označovat jednoduše pořadovými písmeny,“ uvedl skladatel.

Cenu převezme Mrkvička v pořadu Kultura+, který Česká televize odvysílá 19. ledna a v repríze 20. ledna 2019.

V letošním ročníku ankety Trochu nižší C4 se sešlo celkem 30 nominací. Za vítězným Mrkvičkou, jehož skladba získala šest nominací, se s pěti hlasy umístila opera Seven Stones skladatele Ondřeje Adámka. Její světová premiéra se konala v červenci 2018 na operním festivalu v Aix-en-Provence. Třetí místo se shodným počtem čtyř hlasů obsadili Petr Bakla se skladbou Elsewhere a Ivan Acher s operou Sternenhoch. Kompozici Elsewhere uvedla v premiéře v lednu 2018 Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra, operu Sternenhoch nastudovalo pražské Národní divadlo pod vedením Petra Kofroně. Acherova opera už letos zvítězila v anketě Inscenace roku, kterou pořádají Divadelní noviny.

Ocenění Trochu nižší C4 bylo poprvé uděleno v roce 2017 a podle toho získalo i svůj název. Frekvence 2017 hertzů odpovídá tónu, který je o něco málo níž než C4. Samotnou cenu reprezentoval právě tento tón, který vítězi zahrál houslista David Danel. Nejúspěšnější skladbou prvního ročníku soutěže se stal Kaleidoscope Matouše Hejla.

TémataBrno Contemporary OrchestraDavid DanelIvan AcherLuboš MrkvičkaMatouš HejlNárodní divadloOndřej AdámekPavel ŠnajdrPetr BaklaPetr Kofroň
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Sociální sítě klíčem ke slávě: Fenomén zvaný Valentina Lisitsa
Další článek Kaufmann už v Elphi zpívat nechce. Důvodem je špatná akustika
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up