Kaufmann už v Elphi zpívat nechce. Důvodem je špatná akustika

Po sobotním koncertě ve Velkém sále hamburské Elbphilharmonie 12. ledna 2019, prohlásil německý tenorista Jonas Kaufmann, že akustika sálu je neakceptovatelná. Nespokojení byli i posluchači, kteří dávali svoji nespokojenost hlasitě najevo už během vystoupení.

V sobotu 12. ledna 2019 se ve Velkém sále hamburské Elbphilharmonie konal koncert, na kterém vystoupil Sinfonieorchester Basel s dirigentem Jochenem Riederem. První část večera tvořila symfonická kompozice Rendering Luciana Beria, v druhé části zazněla Mahlerova Píseň o zemi, jejíž sólový part přednesl Jonas Kaufmann.

Tentokrát však akustika dva roky nového sálu ukázala své slabiny. Část obecenstva sólistu vůbec neslyšela a někteří z nich se nestyděli dát svůj názor dostatečně najevo. Návštěvníci se přesouvali z místa na místo v naději, že lépe slavného sólistu uslyší, jiní s lomozem odcházeli. Uprostřed Písně o zemi se tak ozývaly hlasité projevy publika jako „Tady není nic slyšet!“.

Organizátor večera, programový manažer Burkhard Glashoff, řekl v rozhovoru pro Hamburger Abendblatt: „Poté, co večer výborně začal soustředěným výkonem orchestrální skladby Luciana Beria, nálada v sále během provedení Písně o zemi prudce poklesla a došlo ke zmíněným ruchům a výkřikům. Pro mě, coby organizátora, to bylo velmi nepříjemné a bolestivé zejména proto, že v takové situaci člověk nemůže umělci jakkoliv pomoct,“ uvedl Glashoff. „Christoph Lieben-Seutter a já jsme s Jonasem Kaufmannem po koncertě otevřeně promluvili a pokusili se pojmenovat hlavní příčiny vzniklé situace, kterou mají na svědomí konkrétní akustické vlastnosti sálu Elbphilharmonie. Na druhé straně i Jonas Kaufmann považuje za skličující, že někteří lidé v sále reagovali tak, jak reagovali a zkazili tím soustředění hudebníkům, stejně jako ostatním posluchačům v sále.“

Glashoff dále potvrdil, že mnohá místa v hledišti jsou akusticky méně výhodná. V takovémto případě bývá praxí, že se vstupenky při určitém druhu repertoáru na sedadla v inkriminované oblasti neprodávají. To ovšem nebyl případ tohoto koncertu.

Jonas Kaufmann a Jochen Rieder 2018 (foto Benno Hunziker / zdroj FB)

Co tato zkušenost znamená pro budoucnost koncertů ve Velkém sále Elbphilharmonie? Glashoff přiznává, že sobotní koncert byl pro zúčastněné bolestivou zkušeností, která poukazuje na problematickou akustiku v případě repertoáru, jako jsou orchestrální písně. Sál Elbphilharmonie se již osvědčil pro představení, jakým byl například večer barokních árií s Cecilií Bartoli nebo koncertní provedení opery. Všechny nové zkušenosti je však nutné brát v úvahu při plánování dalších představení.

O moderní koncertní síni, jejíž interiér je částečně vyložený dřevem, řekl pro Abendblatt Jonas Kaufmann: „Zvuk sálu souvisí s výběrem materiálu, který mě hned na začátku zneklidnil. Dřevo způsobuje temnější, slabší zvuk. Toto je kříž, kterým se Hamburk musí smířit. A opravdu mě zajímá, zdali se při plánování tohoto sálu počítalo pouze s koncerty velkých orchestrů a ne s větší rozmanitostí, kterou naše profese přináší. Můj návrh: Utratilo se na stavbu tolik peněz – nebylo by možné vestavět do sálu pohyblivé jeviště pro vystoupení menšího formátu?

K tomu dodal: „Tento sál vám nevyjde vstříc… K mým dalším vystoupením v Hamburku…, nechci říct ‚už nikdy‘, ale umím si například představit svůj další recitál v Laeiszhalle. Tam je to skvělé.

Na účet hlasitě projevujících se posluchačů Kaufmann uvedl: „Pro reakci publika nemám pochopení. To nebylo běžné hamburské publikum, ale lidé, co přišli za turistickou atrakcí.“

Mohlo by vás zajímat