Cenu za soudobou skladbu českého autora získal Luboš Mrkvička

Cenu nazvanou Trochu nižší C4 udělovanou za nejlepší soudobou českou skladbu vážné hudby roku 2018 získal Luboš Mrkvička za skladbu For Large Ensemble, Part D. Zazněla loni na festivalu Pražské jaro, kde ji uvedl ansámbl Klangforum Vídeň pod taktovkou Base Wiegerse. O vítězi rozhodla jedenáctičlenná porota složená ze skladatelů, muzikologů, hudebních manažerů a publicistů.
Luboš Mrkvička (foto Petra Hajská)

Názvy skladeb Mrkvičky obvykle uvádějí pouze obsazení, pro které je napsal – například For Large Ensemble (zatím části A až D) nebo For Piano (A až M). Vítězná skladba For Large Ensemble, Part D je zatím poslední částí cyklu, jehož první dvě části měly premiéru v Praze, třetí v Brně a čtvrtá se v podání vídeňského orchestru vrátila zpět do Prahy.

Skladby, které komponuji, jsou natolik ryze hudební, že je problematické spojovat je s konkrétní inspirací. Napětí mezi moji potřebou hudbu vnímat jako jednolitý fenomén a až fyzickým potěšením z hudebního detailu mě asi před jedenácti lety dovedlo k prostému rozhodnutí: své skladby budu označovat jednoduše pořadovými písmeny,” uvedl skladatel.

Cenu převezme Mrkvička v pořadu Kultura+, který Česká televize odvysílá 19. ledna a v repríze 20. ledna 2019.

V letošním ročníku ankety Trochu nižší C4 se sešlo celkem 30 nominací. Za vítězným Mrkvičkou, jehož skladba získala šest nominací, se s pěti hlasy umístila opera Seven Stones skladatele Ondřeje Adámka. Její světová premiéra se konala v červenci 2018 na operním festivalu v Aix-en-Provence. Třetí místo se shodným počtem čtyř hlasů obsadili Petr Bakla se skladbou Elsewhere a Ivan Acher s operou Sternenhoch. Kompozici Elsewhere uvedla v premiéře v lednu 2018 Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra, operu Sternenhoch nastudovalo pražské Národní divadlo pod vedením Petra Kofroně. Acherova opera už letos zvítězila v anketě Inscenace roku, kterou pořádají Divadelní noviny.

Ocenění Trochu nižší C4 bylo poprvé uděleno v roce 2017 a podle toho získalo i svůj název. Frekvence 2017 hertzů odpovídá tónu, který je o něco málo níž než C4. Samotnou cenu reprezentoval právě tento tón, který vítězi zahrál houslista David Danel. Nejúspěšnější skladbou prvního ročníku soutěže se stal Kaleidoscope Matouše Hejla.

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na