Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Ermonela Jaho, Boris Prýgl a motýlí zázrak v Mnichově
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaOsobnostiZe světa

Ermonela Jaho, Boris Prýgl a motýlí zázrak v Mnichově

Podle recenzí i reakcí publika bylo nedělní (7. 4. 2019) představení Pucciniho opery Madama Butterfly v Mnichovské opeře naprosto výjimečnou událostí, emočně i hlasově na hranici lidského chápáni.

Jan Sebastian Tomsa
Publikováno 10/04/2019
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:
G. Puccini: Madama Butterfly, Ermonela Jaho, Covent Garden (foto Bill Cooper)

Přímý účastník, “náš” Boris Prýgl, který v této inscenaci ztvárnil bohatého nápadníka Yamadoriho, nám poskytl své bezprostřední dojmy: „Z emocionálního hlediska se to dalo srovnat s nedávným loučením s Editou Gruberovou. Toto se opravdu nezažije každým dnem a ani sezónou.“

Bachtrack k tomu dodává: „Jsou zde operní večery, na jejichž konci jste prostě šťastní, že jste viděli a slyšeli něco pěkného, jedete domů a klidně usnete. A pak jsou večery s Ermonelou Jaho.  Po těchto večerech není neobvyklé nehnutě sedět v sále plném slz, kdy toužíte, aby vedle Vás seděl psychoanalytik a pomohl Vám vypořádat se s tím, co jste právě viděli. Poté odcházíte domů, ale ani v posteli se Vám nedaří zklidnit zjitřené emoce.  Vskutku, vystoupení Ermonely Jaho v roli Pucciniho „motýla“ by se nemělo odehrávat bez předchozího varování: nebezpečí pro Vaše emoce. Albánská sopranistka se nyní vrátila do Bavorské opery s cílem vzbudit v publiku kolektivní vzlyky. A stejně tak neobyčejný byl její vokální výkon: hlas Jaho v prvním dějství je mladistvý a krásný, neboť tento motýl zatím jen plaše poletuje po jevišti v zoufalé naději dobrého skutku.

Nicméně když se hlas ozve na začátku „Un bel dì“, z ničeho nic Vám zaručeně naskočí husí kůže. Jaho zachází se svým hlasem jako mistr cukrář s nejjemnějším karamelem; její podmanivý soprán rezonuje celou duší pianissimy.  Když si Cio-Cio-San uvědomí, že se k ní Pinkerton nevrátí, zdálo se, že se Ermonela Jaho i se svým hlasem potopila někam hluboko dovnitř. Hluboce šokující pak bylo „motýlovo“ rozloučení se svým synem – s dramatickými vokálními výbuchy následované sebevraždou; celá poslední scéna působila na jevišti tak děsivě reálně, že když se Ermonela Jaho vrátila živá s první děkovačkou, všem se ulevilo.

G. Puccini: Madama Butterfly, Ermonela Jaho, Covent Garden (foto Bill Cooper)

Pokud desítky let existujících produkce často riskují ztrátu režijního záměru a opotřebení (tato inscenace Wolfa Busse se hraje od roku 1973), tato série představení dokazuje, že správný herec dokáže naplnit jakkoliv staré nastudování novým životem. Tato Madama Butterfly byla především o Ermonele Jaho, která povznesla celým svým výkonem tento večer na vokální i emocionální rovině na zcela jinou, výjimečně vysokou úroveň. Na její představení důrazně doporučujeme nosit kapesník a voděodolnou řasenku!“

[clanek id=“309062″]

O Ermonele Jaho se ví, že se umí do svých hrdinek naprosto ponořit. O nedávném nadšeném přijetí její Violetty v Covent Garden jsme psali v článku Ermonela Jaho. Operní hrdinky v sobě skrývají sílu albánských žen.

“Na konci jsme všichni brečeli jak malé děti, jak my na jevišti, tak asi všichni v hledišti. Ti, co za námi přišli s gratulací, měli červené oči od pláče. Někteří říkali, že brečeli celou poslední půlhodinu. I generální manager Nicholaus Bachler nám gratuloval a říkal, že tak emočně vyhrocené představení dlouho neviděl,“  říká Boris Prýgl, jehož „bujně se valící baryton“ pochválila mimo pana Bachlera i kritika.

A co sama hlavní hrdinka? „Ze začátku byla trochu nervózní, protože se nám na poslední chvíli změnil dirigent. Ale poté ze sebe vydala vše. Na konci opery nebyla schopná vstát z jeviště jak byla rozechvělá. Musel jí zvednout asistent režie a my jsme ji dlouho objímali.“ Dodává Boris Prýgl.

Ermonela Jaho bude debutovat v Praze po boku sira Simona Keenlysida 24. dubna 2019 ve Smetanově síni Obecního domu. Na programu tohoto gala večera bude i zmiňovaná árie Un bel di, či duet s Giorgem Germontem z Traviaty.

TémataBoris PrýglErmonela JahoStaatstheater am Gärtnerplatz Mnichov
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Operní panorama Heleny Havlíkové (222)
Další článek Dílo Juraje Filase rozeznělo pošesté Carnegie Hall v podání Ivana Ženatého
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up