Operní panorama Heleny Havlíkové (222)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
Ti druzí... a Mozart? – Rekviem zachránila Jana Sýkorová. – L’Opéra jinak. – Inspirace na dny příští.
Michael Nyman, Steven Stucky: Mozart a ti druzí, Národní divadlo 2019 (foto Patrik Borecký)

Ti druzí… a Mozart?
Pod souhrnným názvem Mozart… a ti druzí uvedl operní soubor Národního divadla ve Stavovském divadle operu Michaela Nymana Dopisy, hádanky a příkazy ve spojení s jednoaktovkou Stevena Stuckyho Klasický styl. V hudebním nastudování Davida Švece opery režírovala Alice Nellis.

Obě opery těchto soudobých skladatelů pojednávají o Mozartovi. Při hledání možností, jak dramaturgicky ozvláštnit operní repertoár Stavovského divadla spojovaného právě s Mozartem nad rámec uvádění jeho oper nebo oper období klasicismu a baroka, mohou být díla inspirovaná životem i uměním tohoto hudebního génia ozvláštňujícím doplněním. Jenže zvolené opery jsou na skloubení do jednoho večera příliš různorodé – Stucky by úplně stačil.

Anglický skladatel Michael Nyman (1944), „otec“ hudebního minimalismu, se proslavil hlavně jako autor hudby k filmům Petera Greenawaye a je mimo jiné autorem sedmi oper. Jeho životopisná koláž Letters, Riddles and Writs / Dopisy, hádanky a příkazy se drží zadání britské televize BBC, která u pěti skladatelů zadala v roce dvoustého výročí Mozartova úmrtí kompozice, které by nebyly obvyklými poctami tomuto géniovi. (Už v roce 2012 hledačský Orchestr Berg uvedl z tohoto projektu sugestivní hudebně-taneční film, obskurní hříčku nizozemského minimalistického skladatele Louise Andriessena a britského filmového režiséra Petera Greenawaye M is for Man, Music, Mozart.) Televizní verzi inscenace Nyman pro divadelní provedení dosti výrazně upravil (vypustil oživené busty Haydna a Beethovena i soudní proces, vedený proti Nymanovi za „krádež“ Mozartovy hudby).

Michael Nyman, Steven Stucky: Mozart a ti druzí, Národní divadlo 2019 (foto Patrik Borecký)

Nyman vychází ze situace, kdy se Mozart (podle jedné z mozartovských historek přispívajících k dramatickým spekulacím o jeho úmrtí) na smrtelné posteli snaží dirigovat svou poslední operu Kouzelná flétna a v retrospektivě se mu vracejí okamžiky jeho života. Libreto Jeremyho Newsona sofistikovaně kombinuje různé prameny – především dopisy: otce Wolfgangovi, zejména Leopoldův mravokárný dopis z roku 1778, ve kterém se dovolává synovy úcty a povinnosti splatit otci jeho péči, a Mozartovy dopisy otci z roku 1781 s prosbami o pochopení, že z postu salcburského dvorního skladatele utekl do Vídně a že se hodlá oženit. Použity jsou pragmatické výčty Mozartových příjmů a výdajů vedle jeho bizarně tajemných karnevalových hádanek.

Nyman uplatňuje svůj osvědčený a posluchačsky přívětivý repetitivní styl často založený na citacích a parafrázích Mozartovy hudby (Haydnovské kvartety, sarastrovský úvod ke 2. dějství Kouzelné flétny nebo Leporellova rejstříková árie se seznamem Giovanniho milenek adaptovaná na výčet Mozartových příjmů a výdajů). Pro komplikovaný vztah autoritativního, přísného otce a Wolfganga využívá Nyman příhodně možnost, kterou skýtá právě hudba, když texty jejich dopisů nechává znít přes sebe. Nechybí dramatická gradace „soudního procesu“ nad Mozartovou hudbou prostřednictvím švýcarského hudebního popularizátora Hanse Georga Nägeliho, který Mozartovi vyčítal kde co, včetně neuměleckého ničení proporční krásy hudby. A Nyman operu završuje „velkým“ mnohovýznamným finale. Opera končí Mozartovým monologem s textem jedné z jeho hádanek o zvláštní věci, která nemá duši ani tělo, kterou není vidět, ale je možné ji slyšet, a život jí může dát, kolikrát chce, jen lidská bytost. Může znamenat facku, jak její rozluštění Mozart prozradil svému otci, ale podle novodobé mozartovské studie amerického hudebního historika a psychoanalytika Maynarda Solomona i „prd“.

Přes všechny hlubší souvislosti, mnohoznačné náznaky vyplývající z propojení textů a parafrází Mozartovy hudby i Nymanovu kompoziční zručnost vyznívá opera zdlouhavě, to i při její „televizní“ půlhodinové krátkosti spíš jako intelektuální parazitování nebo „přiživení se“ na Mozartově životě a hudbě.

Nymanovu tvorbu, a to i jeho operní, u nás docela známe, Národní divadlo uvedlo v roce 1997 v Kolowratu operu Muž, který si spletl svou ženu s kloboukem a ve Stavovském divadle (2004) operu Man and Boy: Dada. Kromě toho měl Nyman koncert dvakrát na Strunách podzimu (1999 a 2005) a jeho vystoupení na festivalu Colours of Ostrava v roce 2009 mělo velký ohlas. Vedle těchto zážitků působí Dopisy, hádanky a příkazy jako příležitostná hříčka.

Michael Nyman, Steven Stucky: Mozart a ti druzí, Národní divadlo 2019 (foto Patrik Borecký)

Jednoaktovka amerického skladatele Stevena Stuckyho (1949-2016) Klasika / The classical style (2013-14) na libreto Jeremyho Denka podle studie Charlese Rosena The classical style, vznikla pro uvedení v rámci kalifornského Ojal Music Festival v roce 2014, kdy byl Denk hudebním ředitelem festivalu.

Stuckyho  jediná opera je jakýmsi ironizujícím průvodcem klasickou hudbou, žert pro pobavení nejen hudebních odborníků, ale i laiků. Mozart je zde jedním ze tří poněkud ješitných vídeňských klasiků, kteří se nudí v nebi: Beethoven se utápí ve svém vznešeném přemýšlení, Mozarta štve, že nemá tantiémy z Formanova filmu Amadeus, který přitom využívá jeho hudbu a má na Mozartovu pověst zničující vliv, až dobrácký papa Haydn objeví v Timesech článek, že o klasickou, tedy jejich hudbu, klesá ve světě na počátku 21. století zájem. Vydají se na zem za muzikologem Charlesem Rosenem, aby zachránil jejich odkaz.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Vandal

Už jsem si myslel, že mi paní Havlíková jemně napověděla ve svém Operním panorama. Po přečtení věty: “Při hledání možností,jak dramaturgicky ozvláštnit operní repertoár Stavovského divadla spojovaného právě s Mozartem nad rámec uvádění jeho oper nebo oper období klasicismu a baroka, mohou být …..”. Výborně! A mám tu odpověď na svůj minulý dotaz, ve kterých že to divadlech v Čechách je ten boom barokních představení. Ve Stavovském divadle! Během okamžiku jsem prošel program Stavovského divadla na tuto a příští sezónu: Don Giovanni, Figarova svatba, Kouzelná flétna, Fidelio, Popelka a dva nebo tři moderní tituly. No, Don Giovanni má k baroku… Číst vice »