Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Koncert, během kterého publikum zešílelo
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaLifestyle

Koncert, během kterého publikum zešílelo

Nikoho dnes nepřekvapí davové šílenství fanoušků na koncertech populární hudby. Ctitelky svým hvězdám házejí na pódium plyšáky, květiny nebo spodní prádlo. V oblasti klasické hudby se však občas dějí věci ještě divočejší. Při Paganiniho hře například dámy omdlévaly, Lisztovy koncertní výkony zase působily tak smyslným dojmem, že je některá dobová svědectví shledala jako škodlivé dobrým mravům. Premiéry Stravinského skladeb končily fackami, proraženými klobouky a házením vycházkových holí. To však není nic proti tomu, co se stalo před několika dekádami ve slavné Carnegie Hall…

Josef Kratochvíl
Publikováno 23/04/2019
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:
Steve Reich (foto Jeffrey Herman)

Premiéra kompozice Steva Reicha Four Organs proběhla roku 1971 téměř nepovšimnuta. Když ovšem došlo na uvedení Reichovy skladby Bostonským symfonickým orchestrem v Carnegie Hall v roce 1973, její nekonečná repetitivnost vyvolala v newyorském publiku doslova vřavu.

Michael Tilson Thomas, který se  koncert dirigoval, vzpomíná na dámu, jež během představení prošla uličkou a opakovaně tloukla hlavou o pódium se slovy: „Přestaňte už, zapřísahám vás, přestaňte„. Jiná dáma mlátila botou o pódium s nadějí, že to hudebníci vzdají.

„Publikum podniklo minimálně tři zásadní pokusy o přerušení skladby. (…) Dělali takový rámus, že jsem musel nahlas volat čísla. Díval jsem se na Steva (Reicha, pozn. red) a hlasitě volal 17… 18… 19…, kde jsme zrovna byli. Nepřestali jsme hrát i přes pěstní souboje v obecenstvu,“ vzpomínal dirigent Michael Tilson Thomas ještě v osmdesátých letech.

Pamětník z orchestru, který byl v sále přítomen, vzpomíná: „Byl jsem tehdy v roce 1973 mezi bostonskými symfoniky. Jako houslista jsem Reicha nehrál, ale šel jsem si skladbu poslechnout do sálu. V jednom momentě se publikum začalo vrtět. Zatímco varhany za rytmického doprovodu rumbakoulí opakovaly pořád dokola jeden a tentýž septakord, pozoroval jsem, že v publiku zesílilo polohlasné brblání.

Musím uznat, že obecenstvo sestávalo z postarších fanoušků Bostonských symfoniků, jistě znalých správné etikety na koncertech klasické hudby, takže vyprovokovat je k překročení mezí slušného chování už muselo být něco. Lidé odcházeli ze sálu, často dávali verbálně (a dost obscénně) najevo své pocity. Já zůstal ještě dalších deset minut (hnutí minimalistů na mne nikdy nedělalo zvláštní dojem a můj vkus se v hudbě 20. století dotýkal leda tak Berga, Weberna či Bouleze). Zmeškal jsem tedy dámu s botou a dověděl se o tom až později. Je mi líto, že jsem to nezažil.“

Příčinu tohoto náhlého excesu lze také hledat v tom, že v první půli zazněl líbivý repertoár – především Mozart. Nikdo nejspíš netušil, co se na posluchače chystá po přestávce..

TémataBoston Symphony OrchestraCarnegie HallMichael Tilson ThomasSEZSteve Reich
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek S Ivanou Leidlovou o Interpretačních kurzech v Litni
Další článek Týden s tancem
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up