Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Současný tanec v bohoslužbě? Ano, choreograf Michal Záhora přichystal premiéru Chrámového tance přímo pro středeční bohoslužbu v kostele sv. Mikuláše na Malé Straně. V Národním divadle moravskoslezském se uskuteční mezinárodní baletní gala. Co dalšího ve světě tance od 16. dubna 2019?
Aurora´s Redlines (foto Günter Krämmer)

Aurora’s Redlines v Českých Budějovicích
Choreograf a tanečník Karel Vaněk hostuje s uskupením Tanzwerke v Českých Budějovicíh. Dnes uvede v Divadle 29 svůj nejnovější projekt Aurora’s Redlines, „taneční představení pro společnost v panice“. O pražské premiéře, která se uskutečnila v Divadle Archa, jsme psali zde.

Chrámový tanec na škaredou středu
Tanec jako součást duchovního rituálu není ve své podstatě ničím neobvyklým, ale v našich kostelích se s ním hned tak nesetkáte. Může být oslavou, nebo je svatokrádeží? Předsudky se naštěstí daří bořit. Pozoruhodný počin vznikl pro velikonoční čas v choreografii a režii Michala Záhory. Spolu se smyčcovým uskupením Hans Krása Quartet, ve spolupráci s tanečnicí Klárou Mašatovou a spolu s dalšími třemi interprety připravil taneční zpracování Křížové cesty, které se odehraje jako součást bohoslužby – na škaredou středu 17. dubna od 18 hodin v kostele sv. Mikuláše na Malé Straně. Bohoslužbu vede Mons. Michal Slavík.

V performanci účinkují Dagmar Chaloupková, Radim Klásek, Nikola Němcová a Michal Záhora na autorskou hudbu Petra Koronthályho, kterou předvede Hans Krása Kvartet: Šárka Petříková, Jan Palouček, Daniel Menhart, Marie Dorazilová. Kostýmy připravila Tereza Bušková a Mariana Novotná, světelné řešení Lukáš Benda.

Něco málo či více o tvůrcích:

Michal Záhora absolvoval Konzervatoř Duncan Centre (2003). Zahraniční studijní pobyt absolvoval ve Stockholmu, po jehož ukončení ihned získal angažmá v norském národním souboru Carte Blanche. Následovalo angažmá v taneční skupině choreografa Roberta Zappaly v Itálii (2004-2005), tříleté angažmá v britském národním souboru Scottish Dance Theatre (2006-2008). Spolupracoval s více než osmnácti zahraničními a českými choreografy (např. Ohad Naharin, Amanau Miller, Ina Christel Johannessen, Adam Benjamin, Eva Blažíčková ad.). Své vlastní choreografické tvorbě se Michal věnoval zejména jako člen souboru NANOHACH (2005-2016). Mezi jeho autorská díla patří Synchronicity, Resonance, Orbis pictus, Diptych, DEVOID, Pulsar, Koncert pro NI, Slavnost (taneční pouť krajinou) a Výročí. Za svoji choreografickou a interpretační práci byl nominován na nejrůznější ceny ve svém oboru (Cena Thálie, Cena SAZKY za objev v tanci, výroční ceny Opera plus). Souběžně s choreografickou a taneční činností se Michal také systematicky zabývá uměleckým vzděláváním a pedagogické praxi. Vedl semináře na London Contemporary Dance School – The Place (Londýn), Rambert School of Ballet and Contemporary Dance (Londýn), The Space – Scottish School of Contemporary Dance (Dundee). Průběžně od roku 2008 vede vzdělávací semináře pro profesionály, studenty tanečních škol nebo pro pedagogy a účastníky celorepublikových přehlídek amatérského tance a základních uměleckých škol. V letech 2009-13 byl ředitelem Konzervatoře Duncan Centre, kde byl také několik let pedagogem. Vyučoval i na Janáčkově konzervatoři v Ostravě.

Klára Mašatová absolvovala Konzervatoř Duncan centre (1999). Součástí studia posledního ročníku byla na šestiměsíční stáži v Laban Centre Dance Academy v Londýně. Po studiích se vedle dalších tanečních seminářů (např. v Nizozemí) několik let věnovala interpretační činnosti jako svobodná umělkyně. Spolupracovala na tanečně-multimediálním představení Vrijgekocht (2001-2002, Nizozemí). Dále to byla umělecká práce a tvorba na půdě některých českých divadel: Západočeské divadlo v Chebu (2003-2004, činohra Čarodějka režisérky K. Duškové), divadlo Na Prádle v Praze (2004, Ďáblův deník v režii P. Mancala) a divadlo Inspirace s R. Lukavským (2004-2005, Sonety). V letech 2005-2011 vedla vlastní taneční soubor. Od roku 2013 je pedagožkou tanečního oboru při ZUŠ Šimáčkova, Praha 7.

Hudební skladatel Petr Koronthály vystudoval Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy a současně skladbu na Pražské konzervatoři u prof. Otomara Kvěcha. Získal mj. ocenění v skladatelské soutěži Generace 2010. V soutěži Opava Cantat 2014 získal první místo v kategorii ženských sborů a třetí v kategorii smíšených sborů. V roce 2016 vyhrál skladatelskou soutěž Stonavská Barborka se skladbou Missa pro sex vocibus feminarum, která se téhož roku umístila i jako třetí v mezinárodní skladatelské soutěži v Jihlavě. Stonavskou Barborku vyhrál i roku 2018, a to se skladbou Responsoria tenebrarum a ve stejném roce se dočkala úspěchu i jeho instrumentální tvorba, když jeho Suita pro smyčcový orchestr zvítězila ve skladatelské soutěži, kterou pořádá Hudební festival Antonína Dvořáka Příbram. Jeho Panychida pro sbor a symfonický orchestr na texty pravoslavné liturgie za zemřelé byla provedena 17. listopadu 2015 v katedrále sv. Víta v Praze při ekumenické bohoslužbě za oběti totality, vedené kardinálem Dominikem Dukou. Dnes uváděnou Křížovou cestu pro smyčcové kvarteto s tanečním doprovodem složil pro kostel sv. Mikuláše v Praze; samotná hudební složka již prokázala své kvality při několika uvedeních mimo Prahu, ale provedení včetně choreografického zpracování je světovou premiérou tohoto díla.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat