Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Současný tanec v bohoslužbě? Ano, choreograf Michal Záhora přichystal premiéru Chrámového tance přímo pro středeční bohoslužbu v kostele sv. Mikuláše na Malé Straně. V Národním divadle moravskoslezském se uskuteční mezinárodní baletní gala. Co dalšího ve světě tance od 16. dubna 2019?
Aurora´s Redlines (foto Günter Krämmer)

Aurora’s Redlines v Českých Budějovicích
Choreograf a tanečník Karel Vaněk hostuje s uskupením Tanzwerke v Českých Budějovicíh. Dnes uvede v Divadle 29 svůj nejnovější projekt Aurora’s Redlines, „taneční představení pro společnost v panice“. O pražské premiéře, která se uskutečnila v Divadle Archa, jsme psali zde.

Chrámový tanec na škaredou středu
Tanec jako součást duchovního rituálu není ve své podstatě ničím neobvyklým, ale v našich kostelích se s ním hned tak nesetkáte. Může být oslavou, nebo je svatokrádeží? Předsudky se naštěstí daří bořit. Pozoruhodný počin vznikl pro velikonoční čas v choreografii a režii Michala Záhory. Spolu se smyčcovým uskupením Hans Krása Quartet, ve spolupráci s tanečnicí Klárou Mašatovou a spolu s dalšími třemi interprety připravil taneční zpracování Křížové cesty, které se odehraje jako součást bohoslužby – na škaredou středu 17. dubna od 18 hodin v kostele sv. Mikuláše na Malé Straně. Bohoslužbu vede Mons. Michal Slavík.

V performanci účinkují Dagmar Chaloupková, Radim Klásek, Nikola Němcová a Michal Záhora na autorskou hudbu Petra Koronthályho, kterou předvede Hans Krása Kvartet: Šárka Petříková, Jan Palouček, Daniel Menhart, Marie Dorazilová. Kostýmy připravila Tereza Bušková a Mariana Novotná, světelné řešení Lukáš Benda.

Něco málo či více o tvůrcích:

Michal Záhora absolvoval Konzervatoř Duncan Centre (2003). Zahraniční studijní pobyt absolvoval ve Stockholmu, po jehož ukončení ihned získal angažmá v norském národním souboru Carte Blanche. Následovalo angažmá v taneční skupině choreografa Roberta Zappaly v Itálii (2004-2005), tříleté angažmá v britském národním souboru Scottish Dance Theatre (2006-2008). Spolupracoval s více než osmnácti zahraničními a českými choreografy (např. Ohad Naharin, Amanau Miller, Ina Christel Johannessen, Adam Benjamin, Eva Blažíčková ad.). Své vlastní choreografické tvorbě se Michal věnoval zejména jako člen souboru NANOHACH (2005-2016). Mezi jeho autorská díla patří Synchronicity, Resonance, Orbis pictus, Diptych, DEVOID, Pulsar, Koncert pro NI, Slavnost (taneční pouť krajinou) a Výročí. Za svoji choreografickou a interpretační práci byl nominován na nejrůznější ceny ve svém oboru (Cena Thálie, Cena SAZKY za objev v tanci, výroční ceny Opera plus). Souběžně s choreografickou a taneční činností se Michal také systematicky zabývá uměleckým vzděláváním a pedagogické praxi. Vedl semináře na London Contemporary Dance School – The Place (Londýn), Rambert School of Ballet and Contemporary Dance (Londýn), The Space – Scottish School of Contemporary Dance (Dundee). Průběžně od roku 2008 vede vzdělávací semináře pro profesionály, studenty tanečních škol nebo pro pedagogy a účastníky celorepublikových přehlídek amatérského tance a základních uměleckých škol. V letech 2009-13 byl ředitelem Konzervatoře Duncan Centre, kde byl také několik let pedagogem. Vyučoval i na Janáčkově konzervatoři v Ostravě.

Klára Mašatová absolvovala Konzervatoř Duncan centre (1999). Součástí studia posledního ročníku byla na šestiměsíční stáži v Laban Centre Dance Academy v Londýně. Po studiích se vedle dalších tanečních seminářů (např. v Nizozemí) několik let věnovala interpretační činnosti jako svobodná umělkyně. Spolupracovala na tanečně-multimediálním představení Vrijgekocht (2001-2002, Nizozemí). Dále to byla umělecká práce a tvorba na půdě některých českých divadel: Západočeské divadlo v Chebu (2003-2004, činohra Čarodějka režisérky K. Duškové), divadlo Na Prádle v Praze (2004, Ďáblův deník v režii P. Mancala) a divadlo Inspirace s R. Lukavským (2004-2005, Sonety). V letech 2005-2011 vedla vlastní taneční soubor. Od roku 2013 je pedagožkou tanečního oboru při ZUŠ Šimáčkova, Praha 7.

Hudební skladatel Petr Koronthály vystudoval Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy a současně skladbu na Pražské konzervatoři u prof. Otomara Kvěcha. Získal mj. ocenění v skladatelské soutěži Generace 2010. V soutěži Opava Cantat 2014 získal první místo v kategorii ženských sborů a třetí v kategorii smíšených sborů. V roce 2016 vyhrál skladatelskou soutěž Stonavská Barborka se skladbou Missa pro sex vocibus feminarum, která se téhož roku umístila i jako třetí v mezinárodní skladatelské soutěži v Jihlavě. Stonavskou Barborku vyhrál i roku 2018, a to se skladbou Responsoria tenebrarum a ve stejném roce se dočkala úspěchu i jeho instrumentální tvorba, když jeho Suita pro smyčcový orchestr zvítězila ve skladatelské soutěži, kterou pořádá Hudební festival Antonína Dvořáka Příbram. Jeho Panychida pro sbor a symfonický orchestr na texty pravoslavné liturgie za zemřelé byla provedena 17. listopadu 2015 v katedrále sv. Víta v Praze při ekumenické bohoslužbě za oběti totality, vedené kardinálem Dominikem Dukou. Dnes uváděnou Křížovou cestu pro smyčcové kvarteto s tanečním doprovodem složil pro kostel sv. Mikuláše v Praze; samotná hudební složka již prokázala své kvality při několika uvedeních mimo Prahu, ale provedení včetně choreografického zpracování je světovou premiérou tohoto díla.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na