Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Amadeus Trio – zářivá hvězda krumlovského festivalu
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaRecenzeZ domova

Amadeus Trio – zářivá hvězda krumlovského festivalu

Letošní 33. Festival komorní hudby Český Krumlov svěřil Koncert k poctě Josefu Sukovi nedávno ustavenému smyčcovému triu. Volba nemohla být lepší.

Anna Šerých
Publikováno 06/07/2019
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:
Amadeus Trio – Festival komorní hudby Český Krumlov 2019 (foto Lubor Mrázek)

Amadeus Trio je poměrně nový ansámbl – šťastně se v něm setkali houslista Roman Patočka, violista Martin Stupka a violoncellista Lukáš Polák; hrají spolu tak, že jejich hvězda skutečně září. Roman Patočka je vynikající, osobitý sólista a hráč klavírního Eben tria i Talichova kvarteta a dalších koncertních seskupení, Martin Stupka a Lukáš Polák jsou členy Škampova kvarteta a svou všestrannost uplatňují i v jiných ansámblech hrajících hudbu od baroka po soudobou, doma i ve světě.

Koncert na zámku v Českém Krumlově byl napěchovaný díly velkých kvalit a velkých osudů: večer rozehráli umělci výběrem z Bachových Goldbergových variací BWV 988, jež houslista Dmitrij Sitkovetskij transponoval pro smyčcové trio pro sebe a své přátele. Za pětatřicet let své existence transkripce získala velkou světovou oblibu interpretů i posluchačů. Hned první tóny violoncellem zvýrazněné Arie a souhra houslí a violy prozradily, že Amadeus Trio je sestava muzikantů navýsost kompatibilních; bohaté kontrapunktické nuance Bachových variací jim jiskřily brilancí. Navíc jsme byli obklopeni krásou Maškarního sálu, scén zábavy, které malíř Josef Lederer maloval v takřka stejném čase, kdy Bach Goldbergovy variace komponoval.

Amadeus Trio – Festival komorní hudby Český Krumlov 2019 (foto Lubor Mrázek)

Další program nastolil závažnost, která k výtečně kvalitní moderní hudbě přimkla i tísnivě drastické myšlenky sociální a sociologické z času novodobých otřesných dějin – nevymýtitelný je fakt, že autoři Hans Krása a Gideon Klein svá smyčcová tria napsali v Terezíně pro koncertování v ghettu a doslova v posledních dnech svého života. Tanec pro smyčcové trio Hanse Krásy (1899–1944) nejen rytmickými přiznávkami, ale též melodií takřka klezmerovského stylu je dílo živoucí nostalgie, již Amadeus Trio dávalo do hávu silně impozantního, do roviny výkřiku, nikoli nářku, do neoslyšitelného duchovního alarmu. Tři mistři v jednom – to je Amadeus Trio, jak potvrdila interpretace také dalšího Krásova díla: Passacaglia a fuga pro smyčcové trio svěřuje zadumané, potemnělé téma zprvu cellu a další dva nástroje jej přejímají a přenášejí do lyriky, kterou ansámbl v dokonale stylovém přednesu modernosti zvýraznil, stejně jako obdivuhodně vedený kontrapunkt hlasů.

Smyčcové trio Gideona Kleina (1919–1945) zní jako dokonalý postjanáčkovský kus osobité komorní hudby. Takřka radostné švitoření začátku přejde do žalozpěvu v Lentu, mohutně zpracované slovácké lidové písně Kněždubská veža – a je jasně loučením, vždyť text písničky prozrazuje: „sbohem ostávajte švarné děvčata“. Naděje však neumírá, zdá se – živoucí závěrečné Molto vivace znělo jako radostná rozprava tří nástrojů, umná dišputace detailně vypracovaná a skvěle interpretovaná, fráze vycizelované, jako by se předháněly v nápaditosti sdělení a projevu. Virtuózní nasazení hráčů dalo této „drobnosti“ punc velkého díla. Absence takového autora (v kompozici údajně samouk) je dějinným mementem.

Amadeus Trio – Festival komorní hudby Český Krumlov 2019 (foto Lubor Mrázek)

Smyčcové trio B dur D 417 Franze Schuberta patří jednoznačně vysoko do mistrovské kategorie komorních děl a homogenní souhra Amadeovců podpořila košatost Schubertovy zpěvné spontaneity dokonale. Hrají precizně, oduševněle, muzikantsky virtuózně, jdou na dřeň hudebního sdělení. Škála hráčských fines je v jejich souhře nepřeberná, nabízejí enormní bohatství tónové představivosti a tónového vyjádření. To vše se promítalo takt po taktu i ve službě oblíbenému Smyčcovému triu c moll op. 9. č. 3 Ludwiga van Beethovena. Oduševnělá ukázka dokonalé souhry – con spirito & con espressione. Amadeus Trio – vzácný Trojlístek pro štěstí – pro naše hudební štěstí.

33. Festival komorní hudby Český Krumlov
Koncert k poctě Josefu Sukovi – Amadeus Trio
Maškarní sál, pátek 5. července 2019

Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Výherci soutěže: Renée Fleming
Další článek Končící sezona Filharmonie Brno s šéfdirigentem Daviesem byla přelomová
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up