Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Daan Vandewalle zahájil Setkávání nové hudby Plus
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaRecenzeSoudobá Hudba

Daan Vandewalle zahájil Setkávání nové hudby Plus

Paralelně s doznívajícím festivalem Moravský podzim byl v Brně zahájen další hudební festival, a sice Setkávání nové hudby Plus. Již 22. ročník téměř dva měsíce trvajícího mezinárodního hudebního maratonu současné akustické i elektronické hudby a multimediálních projektů započal ve středu 16. října 2019 v koncertním sále Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění, kde se představil přední interpret současné hudby, belgický klavírista Daan Vandewalle.

Jiří Čevela
Publikováno 17/10/2019
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:
Daan Vandewalle (zdroj Atrium Žižkov)

Po odbití páté hodiny odpolední se chopil slova Ivo Medek, aby přivítal na čtyři desítky přítomných posluchačů a oficiálně tak festival zahájil. Poté již za klavír usedl Daan Vandewalle, který se chystal k přednesu zhruba hodinu trvající skladby Songs of Insurrection od stále žijícího amerického skladatele a klavíristy Frederica Rzewskiho. Vandewalle se dlouhodobě věnuje interpretaci a premiérování současných kompozic, rovněž však realizoval nahrávky klavírních děl Charlese Ivese, Arnolda Schoenberga nebo Oliviera Messiaena. S Rzewskim belgického klavíristu pojí dlouholetá spolupráce, přičemž sedmidílné Songs of Insurrection americký skladatel zkomponoval přímo pro Vandewalleho v roce 2016. Belgický klavírista dílo premiéroval o rok později.

Všechny části klavírního cyklu spojuje Rzewskiho nekompromisní politický postoj, který se místy projevil i v užitém hudebním jazyce. Počáteční Die Moorsoldaten je tedy jakýmsi pomalým protifašistickým pochodem. Charakter skladby osciluje mezi tonalitou a modalitou, v průběhu písně však lze najít naléhavé melodie, jež jsou umocněny pichlavým staccatem. Občasná tesklivost této části se svým pomalým plynutím přenesla k druhé písni Fischia il vento, jejíž melodie je známá jako „Kaťuša“. Leckoho by však mohlo překvapit, že v Rusku oblíbený nápěv je původem italskou partyzánskou písní. Princip Rzewskiho písně spočívá v kontrapunktických variacích, kdy je s více či méně pozměněnou a v našich končinách zlidovělou melodií nakládáno nápaditě a důmyslně. V první, veskrze pomalé polovině cyklu, kterou doplnila intimní a jazzově laděná třetí píseň Ain’t nobody gonna turn me around – píseň Hnutí za občanská práva v USA, byl obzvláště zřetelný Vandewalleho cit pro prováděnou skladbu. Jeho soustředěnost byla podtržena právě zde, kdy s lehkostí prováděl legatové akordy. To vše s přirozenou pokorou vůči partituře, do níž byl klavírista plně vnořen.

Jistá změna v naturelu písní přišla s Foggy Dew, tedy hudebním symbolem irského povstání. Ačkoliv bylo s ústřední melodií po její doslovné citaci nakládáno podobným způsobem jako u „Kaťuši“, zřetelný rozdíl panoval v tempu skladby, které se značně zrychlilo. Úplná změna skladebných postupů se pak dostavila s písní o lidské pospolitosti Grandola, Vila Morena. V ní byla prostřední, rozšířené akordy využívající část orámována clusterovými plochami, kdy Vandewalle bouchal s proměnlivou dynamikou do různých částí klavíru. Zatímco jemné poklepávání prsty bylo jakousi reminiscencí bubnování při vojenském marši, fortissimové údery do skříně rozezněly i v ní natažené struny. Předposlední Los Quatro Generales pokračovalo ve vypjaté povaze díla, ke konci ho však vystřídalo jakési lyrické uvolnění. Rzewského zájem o písně vzpoury i mimo Evropu a USA doložila závěrečná část cyklu Oh, Bird, která je korejskou písní z dob selského povstání během 19. století. Zdejší hra s clustery byla pojata jinak než v Grandola, Vila Morena. Rzewski zde užil techniky pizzicata, přičemž struny klavíru byly navíc vhodně tlumeny a docílilo se tak kýženého flažoletu. Vybrnkávání a opětovné, leč něžné bušení do skříně klavíru mohlo zvukově místy připomínat hru na klasickou kytaru. Právě alternativní hrou na klavír belgický hudebník podtrhl svůj um a cit pro interpretaci skladeb komponovaných současnými skladateli.

Po zaslouženém potlesku Daan Vandewalle zopakoval úvodní část cyklu Die Moorsoldaten, aby se dočkal opětovného aplausu. Jediným negativem na celém koncertu byly rušivé impulsy přicházející zvenčí sálu, především tedy zvonění tramvají nebo houkání sanitky, jež nešťastně nastalo při klidné pasáži poslední, rozjímavé písně. To však nezabránilo veskrze úspěšnému zahájení Setkávání nové hudby Plus s brilantní a citlivou interpretací světově uznávaného odborníka na současnou hudbu, který byl tím nejvhodnějším lákadlem na další festivalovou produkci.

TémataDaan VandewalleJanáčkova akademie múzických umění BrnoSetkávání nové hudby Plus
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Barokní podvečery v podzimní melancholii
Další článek Dialog s Eötvösem – slavnostní koncert pro dva dirigenty
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up