Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Album týdne Normana Lebrechta: Mieczysław Weinberg – Koncerty pro violoncello
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneHudbaPostřehyRecenze

Album týdne Normana Lebrechta: Mieczysław Weinberg – Koncerty pro violoncello

Dnešní recenze britského publicisty a hudebního kritika Normana Lebrechta se věnuje dílům pro violoncello skladatele Mieczysława Weinberga.

Norman Lebrecht
Publikováno 21/08/2020
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:

Jsou skladatelé, které potřebuji slyšet pravidelně, jinak začnu vykazovat abstinenční příznaky. Mahler to není – ten je tak dobře zasazen do mé paměti, že si kterékoliv jeho téma dokážu ihned vybavit. Není to ani Beethoven, se kterým žiji každý den po snídani. Ale je to rozhodně Šostakovič, a nedaleko za ním jeho blízký přítel, Weinberg. Měsíc bez jejich společnosti, a jejich nepřítomnost citelně vnímám.

Mieczysław Weinberg (1919-96), polský žid a uprchlík ze Stalinova Ruska, měl štěstí, že přežil čistku, při které byl zavražděn jeho tchán. Koncert pro violoncello napsal v roce 1956 během úpadku Chruščova zavrhování Stalina. Premiéru hrál přední ruský violoncellista Mstislav Rostropovič. Je to folklórní dílo, které čeří židovská témata,  druhá věta dokonce předznamenává Šumaře na střeše. V čase vrcholu Sovětského antisemitismu tak proklamoval Weinberg své židovství.

Britský cellista Raphael Wallfisch hraje koncert s velkorysou empatií, podmanivě se prolínající s Kristiansandským symfonickým orchestrem, pod taktovkou Łukase Borowicze. Největším objevem této nahrávky je však Concertino pro violoncello a orchestr, které Weinberg napsal v roce 1948 a pak je musel stáhnout ze strachu před Stalinovou odvetou. Tuto tichou meditaci na židovská témata – kulturu, která byla těsně před tím zpustošena Hitlerem a pak potlačována Stalinem, nikdo do roku 2017 neslyšel. Ač jsem s koncertem obeznámen lépe, řekl bych, že concertino je silnějším dílem – výmluvnější, poutavější, hudebnější. Miluji Weinberga.


Voices in the Wilderness: Cello Concertos by Exiled Jewish Composers
Mieczysław Weinberg, Koncert pro violoncello op. 43, Fantazie op. 52, Concertino op. 43bis.

Rafael Wallfisch – violoncello
Kristiansand symfoniorkester (Norsko)
Łukas Borowicz – dirigent

label: Cpo Records
datum vydání: 3.7. 2020
hodnocení: ****/*****

TémataKristiansand SymfoniorkesterŁukasz BorowiczMieczysław WeinbergNorman LebrechtRaphael WallfischSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Čas během koncertu České filharmonie nehrál roli…
Další článek Operní panorama Heleny Havlíkové (283)
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up