Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Lípa Musica letos třikrát v Ústeckém kraji
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaPR ZprávyZ domova

Lípa Musica letos třikrát v Ústeckém kraji

I přes obtíže, které přináší doba koronavirová, jsou plány 19. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica smělé a nechybí v nich ani tradiční hudební zastavení v Ústeckém kraji. Příspěvkem do letošní nabídky prestižního programu Rodinné stříbro Ústeckého kraje bude trojlístek koncertů, které se uskuteční v České Kamenici, Děčíně a Teplicích. Festival láká na známé hudební tváře, jakými jsou houslista Josef Špaček, hornista Radek Baborák nebo populární Musica Bohemica Jaroslava Krčka.

PRredakce
Publikováno 29/09/2020
sdílejte:
5 minut čtení
sdílejte:
Labyrint světa a ráj srdce, Tomáš Thon, Marek Eben, Lípa Musica 2018 (foto Lukáš Marhoul)

„Rok se s rokem sešel a je tu další ročník Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica, který se jako jedna z nejvýznamnějších akcí nejen regionálního, ale i nadregionálního významu pyšní titulem Rodinné stříbro Ústeckého kraje. Tato významná akce s mezinárodním přesahem se letos koná již po devatenácté. I letos nám festival nabídne velmi pestrý program, který však s ohledem na aktuální situaci ve společnosti bude mít naprosto mimořádný charakter. Pořadatelé si však dokázali s nečekanými komplikacemi poradit a zaměřili se na skvělé české interprety,“ říká Oldřich Bubeníček, hejtman Ústeckého kraje.

Ústeckou triádu letos zahájila festivalová premiéra v České Kamenici, kde najdeme významný renesanční kostel, kde se na varhany učil sám slovutný Antonín Dvořák. Na státní svátek sv. Václava nabídla Lípa Musica duchovní zážitek plně ve stylu renesance a ve společnosti vokálního ansámblu Cappella Mariana připravila hudební exkurzi do časů úsvitu novověku, do tudorovské Anglie zmítané boji mezi anglikánskou a katolickou církví, jejímž světlem se stala panenská královna Alžběta I. a s ní přicházející zlatý věk všeobecného rozkvětu. Hudební oblasti tehdy v Anglii vévodili Tallis a Byrd, mistři duchovní polyfonie, na jejichž odkaz se komorní vokalisté v čele s Vojtěchem Semerádem primárně zaměřili.

Na výjimečný projekt současného uměleckého garanta houslisty Josefa Špačka, který si v roce 2019 k premiérové festivalové sextetní spolupráci přizval mimořádné umělecké osobnosti mladší generace převážně z Německa, naváže v letošním roce projekt pro sedmero instrumentalistů z České republiky. Špaček se tentokráte na jednom pódiu setká s minulým garantem a světově proslulým hornistou Radkem Baborákem, violistou spolupracujícím s nejúspěšnějším českým kvartetem Pavla Haase, Pavlem Niklem či svými filharmonickými kolegy v čele s koncertním mistrem violoncellové sekce Václavem Petrem, kontrabasistou Adamem Honzírkem a dechaři Ondřejem Roskovcem a Tomášem Kopáčkem. Nově vzniklé komorní těleso s ambicí dalšího koncertního působení, jehož rodištěm však navždy zůstane Lípa Musica, přispěje k beethovenovským oslavám zařazením jeho mladistvou energií nabitého Septetu s blyštivými instrumentálními sóly. Vedle toho zazní Straussův ohňostroj, postavou legendárního lidového šprýmaře inspirovaný opus Enšpíglova šibalství. Sečteno a podtrženo: loni sextet, letos septet, Špačkovo šibalství pokračuje, tentokrát 3. října na děčínském zámku.

Musica Bohemica (zdroj MHF Lípa Musica)

Krčkova Musica Bohemica, to je fenomén, který zná snad každý. Jeho jadrná a životaplná podání lidových písní a hrdý a nezdolný boj o zachování našeho folklórního bohatství jsou milé a záslužné zároveň. Posluchačům přináší radost, krásu a poezii. Jaroslav Krček je umělcem více než renesančním, a i za hranicí osmé dekády svého života studnicí nezdolné životní energie, optimismu, neutuchající touhy po muzikantské dokonalosti a nikdy nevysychajícím pramenem hudebních nápadů. A přesně takovým je i nový projekt, který vzdává hold lidové písni v úpravách, které jí vtiskli již dříve klasičtí hudební skladatelé Bohuslav Martinů a Leoš Janáček a nyní Krček sám. Bez akademické strnulosti, spontánně a s vřelým citem a přitom vytříbeně, jak je Krčkovi vlastní. V sólových partech se představí nejen členka Krčkova ansámblu, ale i z jiných operních a koncertních pódií ostřílená teplická sopranistka Anna Hlavenková, ale také ředitel festivalu, zkušený tenorista a teplický rodák Martin Prokeš. S lidovou písní se festival těší na shledanou 6. října v teplickém Bartholomeu.

Festivalové menu je však mnohem pestřejší a jeho těžiště spočívá především na Liberecku. V tomto regionu festival nabídne ještě osm dalších koncertních zastavení. Většina z nich je již vyprodaná, za zmínku však stojí například večer se sborovým zpěvem, kdy Česká Lípa přivítá vynikající Český filharmonický sbor Brno, a to 11. října v bazilice Všech svatých, první koncertní provedení projektu s Jurkovičovými ukolébavkami v podání Hany Blažíkové a instrumentalistů převážně z Collegia Mariana.

Podzim je zkrátka tradičně v severočeském regionu ve znamení krásné hudby a věřme, že tomu tak i přes aktuální pandemické peripetie bude letos až do slavnostního filmového závěru.

TémataCappella MarianaJaroslav KrčekJosef Špaček (1986)Lípa MusicaMusica BohemicaSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Operní panorama Heleny Havlíkové (287)
Další článek Josef Špaček: Po devíti letech opět na volné noze
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up