Operní panorama Heleny Havlíkové (287)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Ohlédnutí za operním počátkem září: Perníková chaloupka na Dvořákově Praze – Narozeninový Klystýr no. 5 – Narozeninová noc operních hvězd – Úplně (k) v opeře na střeše Lucerny
Dvořákova Praha 2020: Perníková chaloupka (zdroj DP)

Operní rozjezd startoval od počátku září navzdory koronavirovým restrikcím v prudkém tempu. Po ostravském festivalu soudobé opery NODO se dvěma novinkami a třemi českými premiérami (286. Operní panorama zde) další úhly pohledu na současnou podobu tohoto žánru nabídla Dětská opera Praha a uskupení Run OpeRun, které tak oslavilo páté výročí svého trvání. Jinou narozeninovou party, ovšem už k dvaceti létům trvání agentury Nachtigall Artists, připravila pětice sólistů Nocí operních hvězd. A v chladném zataženém počasí, večer před úplňkem, vyhlíželi posluchači na střeše Lucerny, jestli alespoň árie O měsíčku v podání Kateřiny Kněžíkové rozežene mraky.

Perníková chaloupka na Dvořákově Praze
I když hlavním cílem mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha je systematické uvádění díla Antonína Dvořáka a koncerty špičkových souborů i umělců na vrcholu jejich kariéry, už za předchozího uměleckého vedení Marka Vrabce se festival zaměřoval na nejmladší generace – umělců i publika: poskytoval jednak příležitost mladým talentům a zároveň pořádal rodinné dny svou programovou náplní zaměřené na děti včetně jejich aktivního zapojení formou workshopů. Současný umělecký ředitel Dvořákovy Prahy Jan Simon tyto linie ještě dále rozšířil programovou řadou Pro budoucnost jako platformou pro vystoupení mladých hudebníků, a pořádající Akademie klasické hudby se připojila k soutěži Českého rozhlasu Concertino Praga, jejíž tradice sahá až do roku 1966.

Rodinný program Dvořákovy Prahy letos obohatila Perníková chaloupka. Jan Kučera, zkušený skladatel (mj. opera Rudá Marie inspirovaná Tlučhořovými Oldřicha Kaisera a Jiřího Lábuse a premiérovaná v roce 2015 na Nové scéně), dirigent (mj. Prokofjevův Ohnivý anděl v Národním divadle moravskoslezském nebo Šostakovičovy opery Antiformalistický jarmark a Orango na Nové scéně) i klavírista, ji napsal pro Dětskou operu Praha. Tento soubor se pod vedením Jiřiny Markové už více než dvacet let velmi záslužně specializuje nejen na uvádění oper s dětmi a pro děti, ale věnuje se i dalším aktivitám spojeným s operou. Skvělá je například dětská adaptace operního průvodce v knize Opera nás baví, což je i název šestnáctidílného televizního seriálu, na kterém se Dětská opera podílela.

Dvořákova Praha 2020: Perníková chaloupka (zdroj DP)

Oper pro dětské interprety není mnoho – k nejznámějším dnes patří Brundibár Hanse Krásy s pohnutými okolnostmi vzniku v terezínském ghettu. Dětská opera si Brundibára udržuje na repertoáru od svého počátku, objela s ním kus světa a navázala mnohá přátelství s dětskými soubory ze zahraničí. Jiřina Marková proto oslovuje současné skladatele, aby pro její soubor vytvořili nové opery, operky či muzikály. Tak vznikly Rychlé šípy Evžena Zámečníka (jeho Ferdu Mravence má v současné době na repertoáru brněnské Národní divadlo), Bylo nás pět Pavla Trojana, Malí sportovci Eduarda Douši, Hry Jana F. Fišera nebo vtipné Miniopery (Budulínek, Karkulka, O dvanácti měsíčkách a Šípková Růženka) autorské dvojice Zdeněk Svěrák – Jaroslav Uhlíř. Další repertoár Dětské opery tvoří adaptace běžných oper (dětským interpretům přizpůsobená verze Smetanovy Prodané nevěsty coby (Vy)prodaná nevěsta) a různá hudební scénická pásma, např. koláž Mozartovo leporello nebo Oslí abeceda.

Kučerova novinka Perníková chaloupka po hudební stránce spadá spíše do muzikálového stylu s – v dobrém slova smyslu – „chytlavými“ melodiemi svižných písniček. V instrumentaci komorního orchestříku s klavírem, houslemi, kontrabasem, klarinetem, flétnou a bicími se hodily k vesele pojaté pohádce – stejně jako scéna „dvorního“ výtvarníka Dětské opery, malíře a ilustrátora Jiřího Votruby. Ve svém charakteristickém stylu s jasnými barvami, zvýrazněnými konturami inspirovanými pop artem, ale i s humorným nadhledem vytvořil základní prostředí – sednici, les a perníkovou chaloupku. Libretistka Ladislava Janků Smítková přehledně a pro děti srozumitelně v jednoduchých verších zdramatizovala verzi pohádky Boženy Němcové. Zlou macechu ovšem vynechala a nahradila ji milující maminkou, takže chudobný dřevorubec nenechá ze strachu před svou novou ženou v lese děti oklamané tlukotem přivázané palice, ale Jeníček s Mařenkou se „jen“ při svém dovádění při sbírání jahod ztratí.

Dvořákova Praha 2020: Perníková chaloupka (zdroj DP)

Libretistka ještě pohádku zarámovala postavou spisovatele (Michal Gregárek), který nad psacím strojem děti uvedl do radostí i strastí při psaní textů a rozehrál příběh veselou rytmickou písničkou:  V pohádkové zemi / v lese pod jedlemi / v kapradí a chvojí / malý domek stojí. / V domku žije dřevorubec / s dětmi, s ženou svojí. / Není neobratný / dřevorubec statný / seká neomylně / přesně a silně / stromy kácí, větve řeže / po celý den pilně. Podstatné bylo, že Ladislava Janků Smítková vytvořila textový základ pro sbory zajíců, kocourků, stromů i perníčků, při kterých si mohly zazpívat a zahrát i ty nejmenší děti. A principálka Dětské opery Jiřina Marková si pro sebe ponechala s notnou dávkou sympatické sebeironizace roli hrůzu nahánějící zlé Ježibaby, zatímco choreograf Dětské opery Josef Kotěšovský si zahrál hloupého a líného Ježidědka. Sympatie diváků získali v režii Terezy Petráškové šikovní Josefína Smítková a David Maxa jako Mařenka a Jeníček, ale i čtveřice pradlen, když těžkopádného Ježidědka honícího s mapou v ruce děti napálily svými mimoběžnými odpověďmi o pletí lnu. Což malí diváci v zaplněném jevišti Nové scény kvitovali s radostným povděkem.

Jan Kučera: Perníková chaloupka
Dirigentka Anna Novotná-Pešková, režie Tereza Petrášková, choreografie Josef Kotěšovský, scéna Jiří Votruba, kostýmy Eliška Poulová.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments